Fitness Seller

Is het Afrikaanse continent een definitief verloren zaak?

goed...ik ben er mee eens dat de distributie van gelden en de incasso van nationaal eigen rijkdommen uit het buitenland vanuit het westen meer ten voordele van de laatste komt, maar ik blijf erbij dat hun armoede en ongeluk te wijten is aan de afrikanen zelf.

edit:

en toch blijf ik zeggen dat sommige mensen/volkeren wel willen en sommige niet. ipv japan neem nu duitsland bv. dat was na de tweede wereldoorlog voledig gerunieerd en toch hebben ze zich erboven op gewerkt en weer van hun land iets vooraanstaands kunnen maken, ongeveer hetzelfde als japan. wat dat betreft zijn de japanners en duitsers gelijk..ze zijn niet vies om hun handen uit de mauwen te steken.

Laatst bewerkt:
alle PC moraalridders ten spijt - Afrika is gewoon wat het is : een onderontwikkeld continenent en zal het waarschijnlijk ook blijven.

als sinds ik als snotneus in school zat MOET en ZAL er elk jaar geld naar de n*gers gestuurd worden "want het is ginds toch zo slecht" - 30 jaar later: resultaat : 0.
die mensen willen gewoon niet.

en waarom altijd naar de n*gers??? er zijn zat regios in de wereld waar het ook moeilijk is en waar mensen wel de drive hebben om er iets aan te veranderen, maar voor die landen wordt er nooit niks op grote schaal gedaan.... Oezbekistan en Tadzjikistan zijn ook niet rijk maar gaan er wel komen , NOG NOOIT een project op tv gezien voor hen...

wat is het toch dat de levenskwaliteit van de n*ger zoveel meer waard is dan dat van de centraal aziaat?

let wel het is altijd dezelfde PC bende die op de kar springt he.

>> enige uitzondering ooit geweten: weeshuizen in roemenie <<

voor mijn part steken ze hun geld in een project dat wél kans op slagen heeft en ik doe direct mee. maar 30 jaar lang de n*gers helpen en na al die tijd nog steeds nergens staan - ga dat ergens anders verkopen he

dus: ja afrika is een verloren continent, daarmee dat ze allemaal hier proberen te komen - hier kan de PC loby ze ten minste een leven van onze belastingen geven...

Als je nou n*gers al eens vervangt met Afrikanen... Want anders vind ik het nogal racistisch.

Als je nou n*gers al eens vervangt met Afrikanen... Want anders vind ik het nogal racistisch.

het is n woord zoals n ander. pas onder het PC tijdperk moeten we gaan denken dat dit een racistische ondertoon heeft

je mag de posts deleten hoor T, np ;)

maar ik loop niet mee in de carroussel van de media - ik noem dingen bij hun naam.

en geloof het of niet, ik heb niks tegen die gasten he. ik spar elke week met n paar congolezen
ik ben het gewoon strontzat dat wij extra omzichtig moeten omgaan met alles wat niet blank is

ik zal me weghouden van deze sectie in t algemeen, ligt nog steeds gevoelig blijkbaar.

gr

s

Egypte is geografisch en klimatologisch zo gesitueerd dat men daar inderdaad veel eerder van een jager/verzamelaar samenleving naar een agrarische samenleving kon uitgroeien. Dit is het perfecte voorbeeld van het enorme belang van geografische en klimatologische factoren bij het ontstaan van een sterk ontwikkelde samenleving.
Je bewijst hier juist het tegendeel. Egypte was een wereldmacht... en nu is het 1 van de vele aarzen van Afrika. Als locatie alles was, waren ze nu toch nog steeds een speler?

Misschien moet je eens afstappen van het hele 'wij' en 'zij' verhaal. Als onze voorouders destijds rond de Nijl waren blijven hangen waren ze ook uitgegroeid tot die succesvolle Egyptenaren, if you catch my drift.
Dus ik moet stellen dat mijn voorouders een beentje voor hadden, en dus slim genoeg waren om verder te lopen? Okay dan. :D

het is n woord zoals n ander. pas onder het PC tijdperk moeten we gaan denken dat dit een racistische ondertoon heeft

maar ik loop niet mee in de carroussel van de media - ik noem dingen bij hun naam.

en geloof het of niet, ik heb niks tegen die gasten he. ik spar elke week met n paar congolezen
ik ben het gewoon strontzat dat wij extra omzichtig moeten omgaan met alles wat niet blank is

ik zal me weghouden van deze sectie in t algemeen, ligt nog steeds gevoelig blijkbaar.

gr

s

Dat heeft het oorspronkelijk ook...oorspronkelijk betekende het woord in de Nederlandse taal: "zwarte slaaf" en werd allen gebruikt voor aanduiding van negroide slaven....en niet voor alle donkergekleurde mensen.

Dat terzijde..

Tegenwoordig wordt het algemeen gebruikt.

Het heeft niets te maken met gevoelig zijn. Want dan ken jij mij duidelijk nog niet. Ik ben anti-politieke correctheid. Het gaat over dingen met de juiste naam benoemen. n*gers zitten ondertussen ook in het Westen remember, dus geen reden om hun in die groep waar jij naar refereert op te nemen. Dit gaat over een continent, en de inwoners daarvan noemen we gewoon Afrikanen. Anders impliceer je toch wel degelijk een racistische ondertoon, en ik zit daar niet op te wachten hier. We worden daar trouwens ook op gecontroleerd.

gr

s
Gewoon beetje aanpassen is al genoeg hoor.

alle PC moraalridders ten spijt - Afrika is gewoon wat het is : een onderontwikkeld continenent en zal het waarschijnlijk ook blijven.

als sinds ik als snotneus in school zat MOET en ZAL er elk jaar geld naar de n*gers gestuurd worden "want het is ginds toch zo slecht" - 30 jaar later: resultaat : 0.
die mensen willen gewoon niet.

en waarom altijd naar de n*gers??? er zijn zat regios in de wereld waar het ook moeilijk is en waar mensen wel de drive hebben om er iets aan te veranderen, maar voor die landen wordt er nooit niks op grote schaal gedaan.... Oezbekistan en Tadzjikistan zijn ook niet rijk maar gaan er wel komen , NOG NOOIT een project op tv gezien voor hen...

wat is het toch dat de levenskwaliteit van de n*ger zoveel meer waard is dan dat van de centraal aziaat?

let wel het is altijd dezelfde PC bende die op de kar springt he.

>> enige uitzondering ooit geweten: weeshuizen in roemenie <<

voor mijn part steken ze hun geld in een project dat wél kans op slagen heeft en ik doe direct mee. maar 30 jaar lang de n*gers helpen en na al die tijd nog steeds nergens staan - ga dat ergens anders verkopen he

dus: ja afrika is een verloren continent, daarmee dat ze allemaal hier proberen te komen - hier kan de PC loby ze ten minste een leven van onze belastingen geven...

Ik ga er inderdaad maar even vanuit dat je het woord n*ger gebruikt vanwege je ignorantie, en niet uit racistische oogpunt.

Maar uiteindelijk voelen wij ons als Westen natuurlijk uitermate schuldig voor de armoede die in Afrika leeft. En dat is ook niet zonder oorzaak, aangezien we dat hele continent tot diep in de 20e eeuw volledig hebben kaalgeplukt (en nog steeds gaande is ook).
Maar je kan je inderdaad gaan afvragen hoeveel zin het heeft om er jaar na jaar geld in te pompen dat in verkeerde handen terecht komt.

Oezbekistan en tzatzjikistan kunnen beter gaan bedelen bij een wereldmacht als Ruslan. Ahoewel ik me afvraag of die kunnen spreken van een schuldgevoel of ander historisch besef.

Ik ga er inderdaad maar even vanuit dat je het woord n*ger gebruikt vanwege je ignorantie, en niet uit racistische oogpunt.

Maar uiteindelijk voelen wij ons als Westen natuurlijk uitermate schuldig voor de armoede die in Afrika leeft. En dat is ook niet zonder oorzaak, aangezien we dat hele continent tot diep in de 20e eeuw volledig hebben kaalgeplukt (en nog steeds gaande is ook).
Maar je kan je inderdaad gaan afvragen hoeveel zin het heeft om er jaar na jaar geld in te pompen dat in verkeerde handen terecht komt.

Oezbekistan en tzatzjikistan kunnen beter gaan bedelen bij een wereldmacht als Ruslan. Ahoewel ik me afvraag of die kunnen spreken van een schuldgevoel of ander historisch besef.
Haha wat een bullshit.

Ik zal niet zeggen dat er geen foute dingen zijn gebeurd in het verleden, maar 'volledig kaalgeplukt'? Is weer zo'n typisch linkse brainwash taal. Ten eerste hebben 'wij' helemaal niets gedaan, want de verantwoordelijke generaties zijn al lang dood. Ten tweede ga jij ook de huidige Duitsers niet als nazi's bekijken, of wel? Ten derde heeft het Westen, Afrika al miljarden $ schulden kwijtgescholden. Ten vierde is de shit waarin haast iedereen daar zit gewoon grotendeels hun eigen fout. Ten vijfde is het lachwekkend hoe jij mensen een onterecht schuldgevoel probeert aan te praten. Ten zesde moet er geen cent meer naar Afrika gaan. Gekke linkse rakkers / communisten altijd :rolleyes:

Sorry, maar wat een compleet gebrek aan kennis stel je hier ten toon om nog maar te zwijgen van het compleet rare gebruik van opsommingen waaraan elk causaal verband ontbreekt.

Ik zal niet zeggen dat er geen foute dingen zijn gebeurd in het verleden, maar 'volledig kaalgeplukt'? Is weer zo'n typisch linkse brainwash taal.

Geen foute dingen is de understatement van het jaar. Dus ik denk dat je je nog eens moet verdiepen in de materie....als je eeuwen lang een complete bevolking achter stelt, onderwijs onthoudt, behandeld als tweede rangs burgers die geen rechten hebben en geen eigen initiatief mogen ontplooien, grondstoffen onttrekt zonder vergoeding aan de economie dan denk ik dat je kan spreken van kaalplukken....heeft niets met linkse brainwash taal te maken, maar met de werkelijkheid.

Ten eerste hebben 'wij' helemaal niets gedaan, want de verantwoordelijke generaties zijn al lang dood.

Ten eerse zijn de meeste Afrikaanse landen in de jaren 60-70 onafhankelijk geworden...en anderen pas in de jaren 90.

Complete fail dus op gebied van juiste historische feiten. Die generaties zijn dus nog steeds in leven en WIJ (onze generatie) plukt nu de vruchten van die eeuwen aan roofbouw, onderdrukking en exploitatie.

Ten tweede was de voorwaarde voor onafhankelijkheid vaak de dominantie over de exploitatie van de grondstoffen.

Ten tweede ga jij ook de huidige Duitsers niet als nazi's bekijken, of wel?

Causaal verband met de opsomming reden (dat we het niet volledig hebben kaalgeplukt) in dit punt verbreekt compleet!
Hoe verhoudt het Duitsres wel of niet zien als Nazi zich tot het koloniale verleden en het al dan niet kaalplukken van kolonies?

En trouwens...ja...ik vind Duitsland nog steeds verantwoordelijk voor de schade die ze hebben berokkend....ookal is er nu een ander regime, neemt dat niet weg dat Duistland nog steeds verplicht is tot vergoeding in mij ogen.

Ten derde heeft het Westen, Afrika al miljarden schulden kwijtgescholden.

True...en ondertussen behouden we het monopolie op het exploiteren va de grondstoffen, beinvloeden we de markten zodat eerlijke prijzen niet gevraagd kunnen worden, manipuleren we politieke processen om zo ons goed gezinde en gehoorzame regeringen neer te zetten (niet zelden dictaturen), gebruiken we ontwikkelingshulp als zwaard van damocles om grondstofprijzen te beinvloeden, leveren we nauwelijks echte kennis of producten en leveren we wapens aan regimes die het levenslicht niet zouden mogen zien.

We worden nog steeds rijk van het continent...

Ten vierde is de shit waarin haast iedereen daar zit gewoon grotendeels hun eigen fout.

Oja joh? Bewijs dat eens...ongefundeerd en subjectief.

Ten vijfde is het lachwekkend hoe jij mensen een onterecht schuldgevoel probeert aan te praten.

Blijbaar raakt hij een gevoelige snaar...vandaar deze knee-jerk reaction van jou.

Wederom geen causaal verband met de reden van opsomming overigens. Hoe staat het aanpraten van een schuldgevoel zich in verhouding tot het al dan niet kaal plukken van het continent?

Ten zesde moet er geen cent meer naar Afrika gaan. Gekke linkse rakkers / communisten altijd :rolleyes:

:rolleyes:

Haha wat een bullshit.

Ik zal niet zeggen dat er geen foute dingen zijn gebeurd in het verleden, maar 'volledig kaalgeplukt'? Is weer zo'n typisch linkse brainwash taal. Ten eerste hebben 'wij' helemaal niets gedaan, want de verantwoordelijke generaties zijn al lang dood. Ten tweede ga jij ook de huidige Duitsers niet als nazi's bekijken, of wel? Ten derde heeft het Westen, Afrika al miljarden $ schulden kwijtgescholden. Ten vierde is de shit waarin haast iedereen daar zit gewoon grotendeels hun eigen fout. Ten vijfde is het lachwekkend hoe jij mensen een onterecht schuldgevoel probeert aan te praten. Ten zesde moet er geen cent meer naar Afrika gaan. Gekke linkse rakkers / communisten altijd :rolleyes:

Dude, wil jij je eigen alsjeblieft eens wat verdiepen in de landbouw, visserij, mijnbouw etc. etc. van afrikaanse landen voor je van die onzinnige antwoorden geeft. En ga eens een keer wat verder de wereld in dan je eigen woonplaats. En dan bedoel ik niet een hotel-vakantie aan de costa del sol of een weekje feesten op ibiza...

Laatst bewerkt:
Je bewijst hier juist het tegendeel. Egypte was een wereldmacht... en nu is het 1 van de vele aarzen van Afrika. Als locatie alles was, waren ze nu toch nog steeds een speler?

Ik heb er weinig behoefte aan om hier als een schoolmeester je de hele wereldgeschiedenis in vogelvlucht voor te kauwen, doe zelf ook wat moeite en als je echt wilt weten waarom West-Europa zich heeft kunnen ontpoppen tot de voorlopers (even eurocentrisch uitgedrukt) raad ik je aan je wat te verdiepen in wereldgeschiedenis en historici die hier op een serieuze manier mee bezig zijn. Een aardig gebied van focus is bijvoorbeeld de industriële revolutie, waarom dit juist in Engeland begon en waarom niet in Egypte, Mesopotamie, en China de gebieden waar de agrarische revolutie begon.

Dus ik moet stellen dat mijn voorouders een beentje voor hadden, en dus slim genoeg waren om verder te lopen? Okay dan. :D

Wat jij wilt, het is wel de makkelijkste weg van tegen dingen aan kijken. Kost het minste energie en tijd.

Sorry, maar wat een compleet gebrek aan kennis stel je hier ten toon om nog maar te zwijgen van het compleet rare gebruik van opsommingen waaraan elk causaal verband ontbreekt.
Ontbreken van causaal verband? Jongen ben jij totaal hersenloos oid? Veel groter kan ik het causaal verband echt niet maken. Het zijn gewoon keiharde feiten, die linkse rakkers zoals jij maar moeilijk kunnen verdragen.

Geen foute dingen is de understatement van het jaar. Dus ik denk dat je je nog eens moet verdiepen in de materie....als je eeuwen lang een complete bevolking achter stelt, onderwijs onthoudt, behandeld als tweede rangs burgers die geen rechten hebben en geen eigen initiatief mogen ontplooien, grondstoffen onttrekt zonder vergoeding aan de economie dan denk ik dat je kan spreken van kaalplukken....heeft niets met linkse brainwash taal te maken, maar met de werkelijkheid.
Ach man. Afrika is altijd al één grote ellende geweest. Toen de blanken vertrokken werd het alleen maar erger. Ik moet je hopelijk niet aan Mugabe herinneren? Dat is maar één voorbeeldje van hoe de zwarten het 'beter' doen zonder de aanwezigheid van blanken.

De hele shit waarin Arika NU nog zit hebben ze gewoon aan zichzelf te danken. Wij gaan hun daar niet helpen met elkaar af te schieten en te verkrachten, wij houden hun daar niet tegen om een economie op te bouwen, wij houden het onderwijs er niet tegen. Het is HUN fout als het nu nog mis gaat. Jammer dat jij oogkleppen op hebt en daarom de realiteit niet meer onder ogen kan zien. Het is gewoon een hopeloos volkje dat geen rotte cent meer moet krijgen.

Ten eerse zijn de meeste Afrikaanse landen in de jaren 60-70 onafhankelijk geworden...en anderen pas in de jaren 90.

Complete fail dus op gebied van juiste historische feiten. Die generaties zijn dus nog steeds in leven en WIJ (onze generatie) plukt nu de vruchten van die eeuwen aan roofbouw, onderdrukking en exploitatie.

Ten tweede was de voorwaarde voor onafhankelijkheid vaak de dominantie over de exploitatie van de grondstoffen.
Niets fail want ik had het over blanken die wel degelijk al dood zijn, zoals die schurk Leopold, die inderdaad daar lelijk heeft huisgehouden. Maar verder hebben "wij", als huidige generatie 0,0 te maken met wat onze voorouders hebben uitgespookt. Alleen een linkse slappeling zal zichzelf daar nu nog de schuld van geven. Een soort minderwaardigheidscomplex dat ze zichzelf aanmeten omdat ze blank zijn. Ik kots op dat soort mensen.

Causaal verband met de opsomming reden (dat we het niet volledig hebben kaalgeplukt) in dit punt verbreekt compleet!
Hoe verhoudt het Duitsres wel of niet zien als Nazi zich tot het koloniale verleden en het al dan niet kaalplukken van kolonies?

En trouwens...ja...ik vind Duitsland nog steeds verantwoordelijk voor de schade die ze hebben berokkend....ookal is er nu een ander regime, neemt dat niet weg dat Duistland nog steeds verplicht is tot vergoeding in mij ogen.
De Duitsers zullen het graag horen, smerig mannetje ben jij!

True...en ondertussen behouden we het monopolie op het exploiteren va de grondstoffen, beinvloeden we de markten zodat eerlijke prijzen niet gevraagd kunnen worden, manipuleren we politieke processen om zo ons goed gezinde en gehoorzame regeringen neer te zetten (niet zelden dictaturen), gebruiken we ontwikkelingshulp als zwaard van damocles om grondstofprijzen te beinvloeden, leveren we nauwelijks echte kennis of producten en leveren we wapens aan regimes die het levenslicht niet zouden mogen zien.

We worden nog steeds rijk van het continent...
Zij worden vooral rijk van ons... Nu ja, hun dictators worden rijk en buiten hun eigen volk uit.

Oja joh? Bewijs dat eens...ongefundeerd en subjectief.
Bewijs dat eens? Jezus. Hoeveel bewijs wil jij nog? Ze maken elkaar af, ze blijven de beerput van de wereld. Waar andere achterlopende landen nog een beetje progressie boeken (of veel zoals China) blijft dat land gewoon stilstaan. Wat zeg ik? Ze gaan er nog op achteruit. Maar wacht, dat is natuurlijk allemaal de schuld van Europa :rolleyes:

Blijbaar raakt hij een gevoelige snaar...vandaar deze knee-jerk reaction van jou.

Wederom geen causaal verband met de reden van opsomming overigens. Hoe staat het aanpraten van een schuldgevoel zich in verhouding tot het al dan niet kaal plukken van het continent?
Ik voel me juist totaal niet schuldig. Ik lach met mensen (zoals beginnerbb en jij) die dat gevoel wel hebben.

Heb ik een gevoelige snaar geraakt jongen?

Ontbreken van causaal verband? Jongen ben jij totaal hersenloos oid? Veel groter kan ik het causaal verband echt niet maken. Het zijn gewoon keiharde feiten, die linkse rakkers zoals jij maar moeilijk kunnen verdragen.

A...flame war!! :rolleyes:: Keiharde feiten in "ik heb teveel aan mijn crackpijp gezogen"-land dan...want met de realiteit heeft het niets te maken.

En ik heb precies in mijn post geduid waar het causaal verband ontbreekt...dat heeft niets te maken met opvattingen, maar met simpelweg de regels van causaliteit. Daar kan je, net als je tegen realiteit bent, ook tegen zijn....neemt niet weg dat het gewoon een vaststaand feit is.

Ach man. Afrika is altijd al één grote ellende geweest. Toen de blanken vertrokken werd het alleen maar erger. Ik moet je hopelijk niet aan Mugabe herinneren? Dat is maar één voorbeeldje van hoe de zwarten het 'beter' doen zonder de aanwezigheid van blanken.

Ten eerste bestaat Afrika uit heel wat landen meer dan Zimbabwe. Dus leuk dat je met Mugabe aankomt...

Ten tweede weet je dat je het over Zimbabwe hebt toch? Ben je bekend met de geschiedenis van Zimbabwe en de onafhankelijkheid van dat land? Blijkbaar niet anders zou je dit voorbeeld niet noemen. Maar ik wil graag de discussie met je aangaan omtrent Zimbabwe specifiek hoor...

De hele shit waarin Arika NU nog zit hebben ze gewoon aan zichzelf te danken. Wij gaan hun daar niet helpen met elkaar af te schieten en te verkrachten,

Niet? We leveren wapens, geven politieke steun en hebben in onze voor geschiedenis de basis waaruit deze conflicten zijn voortgekomen gelegd door het lukraak per lineaal (en ja..DAT is echt waar) indelen van landen ongeacht raciale, etnische verschillen.

Wederom dus een blijk van gebrek aan inzicht.

Wij houden hun daar niet tegen om een economie op te bouwen, wij houden het onderwijs er niet tegen. Het is HUN fout als het nu nog mis gaat. Jammer dat jij oogkleppen op hebt en daarom de realiteit niet meer onder ogen kan zien.

Sorry maar wedrom een gebrek aan inzicht van hier tot de maan...

We houden dat dus wel tegen, we stellen de markten vast, we gebruiken subsidies om onze eigen producten goedkoper te laten worden, we dwingen lagere grondstofprijzen af, behouden in veel landen exploitatierechten en stimuleren in veel landen sociale onrust en strijd zodat er geen stabiliteit kan ontstaan.

Het is gewoon een hopeloos volkje dat geen rotte cent meer moet krijgen.

.....

Vraagje...je snapt dat het niet om een "volkje" gaat toch? Je snapt dat het heel veel verschillende volken zijn toch? Je snapt dat Afrika GEEN land is toch? Je snapt dat het om een veelheid aan landen gaat toch?

Niets fail want ik had het over blanken die wel degelijk al dood zijn, zoals die schurk Leopold, die inderdaad daar lelijk heeft huisgehouden. Maar verder hebben "wij", als huidige generatie 0,0 te maken met wat onze voorouders hebben uitgespookt.

En ja...je kan dus nog dieper zinken. Naast 0 kennis over het onderwerp waar je over spreekt kan je dus blijkbaar ook niet rekenen. Exploitatie is nooit gestopt en de meeste kolonies zijn pas in de jaren 70-90 onafhankelijk geworden. Die mensen die toen de regie voerden leven nog.

Als je Leopold bedoeld dan moet je dat erbij zegggen...want dan noem je 1 van de vele, vele verantwoordelijken. En dan heb je hte ook nog alleen maar over Congo....een buitengewoon klein deel in het hele, hele grote continent.

Alleen een linkse slappeling zal zichzelf daar nu nog de schuld van geven. Een soort minderwaardigheidscomplex dat ze zichzelf aanmeten omdat ze blank zijn. Ik kots op dat soort mensen.

Jij noemt dat schuldgevoel en minderwaardigheidscomplex...ik noem dat verantwoordelijkheid nemen en solidair zijn met mede mensen. Het is maar hoe je het bekijkt:

vanuit een zeer egocentrisch, walgelijke, en zeer kortzichtige ikke-ikke-ikke mentaliteit of met realiteitszin.

Want iedereen met een klein beetje verstand snapt dat de ontwikkeling van het continent Afrika alleen maar in ons voordeel zal werken. Niet in de laatste plaats omdat daar de koopkracht zal toenemen en dus zal resulteren in een toename aan afzetmarkten en internationale handel, maar ook omdat er dan simpelweg minder problemen zijn met migranten legaal of illegaal en minder geld nodig is voor repressie of dure maatregelen om ze buiten de deur te houden.

Maar blijf lekker in je ivoren toren zitten...en denken dat je de grenzen KAN sluiten en alles buiten de deur kan houden :rolleyes:

De Duitsers zullen het graag horen, smerig mannetje ben jij!

Ik zal het ze ook graag vertellen...

Als je een vernietigingsoorlog start ben je gewoon verantwoordelijk...ookal verander je later van politieke kleur.
Net als dat je als dader van een misdrijf verantwoordelijk blijft voor de gevolgen ervan ookal heb je opeens spijt....en ookal zijn er jaren verstreken.

Jij kan dat smerig vinden...maar eigenlijk zegt dat meer over jou dan over mij.

Zij worden vooral rijk van ons... Nu ja, hun dictators worden rijk en buiten
hun eigen volk uit.

Goh, wat een backpaddeling...:cool:

Dus het is NIET hun eigen schuld....maar de schuld van de dictators.

Bewijs dat eens? Jezus. Hoeveel bewijs wil jij nog? Ze maken elkaar af, ze blijven de beerput van de wereld. Waar andere achterlopende landen nog een beetje progressie boeken (of veel zoals China) blijft dat land gewoon stilstaan.

:roflol:
Ah...je begrijpt het dus echt niet....

Nogmaals: Afrika is een continent en geen land

En China? Wil je werkelijk China betrekken in deze vergelijking? Een land dat nooit gekolonialiseerd is?

Wat zeg ik? Ze gaan er nog op achteruit. Maar wacht, dat is natuurlijk allemaal de schuld van Europa :rolleyes:

Grotendeels ja.

Ik voel me juist totaal niet schuldig. Ik lach met mensen (zoals beginnerbb en jij) die dat gevoel wel hebben.

Je lacht " erom" als je lacht "met' mensen dan betekend dat wat anders.

Heb ik een gevoelige snaar geraakt jongen?

:rolleyes:...je snapt hetw erkelijk niet he? Wat stelt die smilie voor en wat zou ik er dus mee bedoelen?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

'Altijd 1 grote ellende'. Yep, ok waar kwamen die beschavingen dan vandaan in Afrika en waarom waren sommige beschavingen verder ontwikkeld dan de onze op bepaalde gedeelten van de historische tijdlijn?

Afrika is momenteel als geheel er zeker niet goed aan toe maar het is er zeker niet altijd een grote puinhoop geweest.

Ik wil wel eens zien of de mensen die het hier nu voor Afrika opnemen, nog steeds zo'n grote waffel hebben als Afrika opklimt of hoe the fack je 't wil noemen, en wij straks 't dubbele voor wat voor product dan ook betalen.

Tuurlijk hebben ze daar ook recht op een goed en AIDS-vrij leven en bladiebla, maar als 't er op aankomt kies ik toch liever voor mezelf dan voor hun. Kom maar met de flames en aanvallen nu :)

Ik wil wel eens zien of de mensen die het hier nu voor Afrika opnemen, nog steeds zo'n grote waffel hebben als Afrika opklimt of hoe the fack je 't wil noemen, en wij straks 't dubbele voor wat voor product dan ook betalen.

Tuurlijk hebben ze daar ook recht op een goed en AIDS-vrij leven en bladiebla, maar als 't er op aankomt kies ik toch liever voor mezelf dan voor hun. Kom maar met de flames en aanvallen nu :)

Ik begrijp dat argument best. Ik zie alleen niet zo dat het het een of het ander is.

Je snapt dat als wederzijds de afzetmarkten groeien er ook wederzijds een prijs-inkomen nivellering gaat plaatsvinden toch?

China is de eerste bedreiging, Afrika daarbij zou onze ondergang wel eens kunnen betekenen. Hard, maar waar. Deze wereld is nu eenmaal zo ingedeeld dat de wet van de sterkste telt. Bedrijven trekken naar landen waar ze de laagste lonen en belastingen moeten betalen. Uiteindelijk trekt dat gelijk, maar dat duurt ook even.

Noem me naïef.
Maar ik vind inderdaad gelijke kansen belangrijker dan dat mijn I-pod twee keer zo duur word.
Plus moet het eerst nog maar blijken of het zo'n groot verschil zal worden, want zoals TPH zegt hoeft het ene het andere niet uit te sluiten.

Oh ik zal niemand naief noemen omdat hij/zij toevallig van mening verschilt. Het verschil zal misschien idd niet heel groot worden, maar als ik sowieso al meer moet gaan betalen baal ik er al van. Vind 't al erg genoeg dat m'n premie's en alle pruttel die je moet betalen omhoog gaan.

Ik ving laatst eens iets op over het korten op de studiefinanciering ( weet niet of dat nog speelt, heb 't niet gevolgd ), maar persoonlijk heb ik liever dat ik mijn huidige stufi-bedrag behoud, en er dan maar een paar miljard minder naar de rijke mensen in Afrika gaat.

Terug
Naar boven