de vraag over bestaan van god en evolutie hebben geen invloed op elkaar. evolutie = fysica, bestaan van god = metafysica.
Ik heb me het afgelopen jaar flink verdiept in het Amerikaanse conflict rondom evolutie vs creationisme/ID en geloof me, als het om één ding NIET gaat is het bekijken van meerdere gezichtspunten. We gaan toch niet ook het ei van Brahma aanvoeren als mogelijkheid? Let erop dat het overigens gaat over het 'scienceclass curriculum'. Het gaat dus om de vraag of ID naast evolutie moet worden geleerd als
gangbare verklaring voor de diversiteit van leven. Vragen om 100% zekerheid is imo per definitie onwetenschappelijk (bekend sinds
Hume, correct me if I'm wrong)
verder:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]It is naïve to suppose that the acceptance of evolution theory depends upon the evidence of a number of so-called "proofs"; it depends rather upon the fact that the evolutionary theory permeates and supports every branch of biological science, much as the notion of the roundness of the earth underlies all geodesy and all cosmological theories on which the shape of the earth has a bearing. Thus antievolutionism is of the same stature as flat-earthism.
-- Sir Peter Medawar, quoted from Robert T Pennock, [Link niet meer beschikbaar] (1999), chapter 2
We hebben pas beelden sinds de jaren '60 van onze aarde. Was dat het moment dat we gingen geloven dat de aarde rond is?
Nee. Sorry, maar je argumentatie is van een standaard creationistisch caliber. We hebben nog nooit een zwart gat gezien, maar niemand zal vragen om een bewijs adhv een foto.
Eén van de laatste strohalmen van creationisten is de vraag: laat me stap voor stap de evolutie van een organisme zien, anders geloof ik het niet. (dit is verder een leugen, de gemiddelde creationist zal er niet door overtuigd raken, het kan immers niet waar zijn) Op het gebied van
o.a.
HIV of bepaalde
cytochromen is er trouwens redelijk wat werk verzet dat aardig in die richting komt.
Als het je niet duidelijk is dat evolutie ondersteunt wordt door zo'n gigantische berg bewijs dat het hetzelfde is als het ontkennen dat de aarde rond is, dan wordt het hoog tijd om in de boeken te duiken. (of op internet in bijv. de science
blogosphere)