MuscleMeat

Jou positie binnen het Amerikaanse gedachtengoed

Ik ben ook geen voorstander van ID theorie. Maar je moet gewoon lesgeven zoals het is. Je kan alles over evolutie theory vertellen, en je kan ook andere meningen uit leggen. Leerlingen kunnen voor hunzelf beslissen waar ze voor kiezen. Meeste zullen toch aannemen waar het meeste bewijs voor is. Wat is wil zeggen is dat je best een discussie zou kunnen houden over alternatieve theoriën.

dus ook de griekse geocentrische theorie, en de aarde is plat theorie naast newtons fysica?
je moet ergens een onderscheid maken tussen waardevolle theorieen en schroot als ID, anders kan je alles geven.

en vergeet de leer van flying spaghetti monster niet.

Voor religie is plaats in lesjes cultuurhistorie, maar dan wel zonder onderscheid.

Moeten niet, maar je moet wel de mogelijkheid hebben om te kiezen voor lessen in het scheppingsverhaal. Mensen moeten zelf weten welke "theorie" ze kiezen als de waarheid en waarom ze dat juist kiezen.

Klopt. Jammergenoeg komt het scheppingsverhaal niet eens tot het niveau van testbare hypothese. HET IS GEEN THEORIE potverdomme. Daarnaast is het ook nicht im Frage of het scheppingsverhaal opgenomen moet worden, maar Intelligent Design. De halfbakken variant die aan de ene kant door religieuzen wordt uitgekotst en aan de andere kant door de wetenschappelijke wereld. (ook al doen ze er alles aan om je anders te laten geloven)

Ik ben ook geen voorstander van ID theorie. Maar je moet gewoon lesgeven zoals het is. Je kan alles over evolutie theory vertellen, en je kan ook andere meningen uit leggen. Leerlingen kunnen voor hunzelf beslissen waar ze voor kiezen. Meeste zullen toch aannemen waar het meeste bewijs voor is. Wat is wil zeggen is dat je best een discussie zou kunnen houden over alternatieve theoriën.

Het is geen 'mening'. Het is stront. Met een mooi kleurtje. En nogmaals het is geen 'alternatieve' THEORIE. De meesten zullen aannemen wat de meesten zeggen. Amerika: Een bevolkingsgroep ten grote van dik 3 keer de complete bevolking van Nederland gelooft niet in evolutie van soorten. Ik schat ook dat onder moslims en christenen in Nederland de aanvaarding significant lager zal zijn. (al zitten we in nederland aardig nice) Maar hoe fundamenteler, hoe minder evolutie. Ik ken legio mensen die serieus geloven dat de aarde <10.000 jaar oud is. (die groepen groeien, stupidity is taking over)

Voor religie is plaats in lesjes cultuurhistorie, maar dan wel zonder onderscheid.

Yupz. Lijkt me mooi vak, leraar cultuurhistorie :D

HET IS GEEN THEORIE. DE ID THEORIE BESTAAT NIET.
Nu klink je net als die conservatieve gelovigen in de VS, maar dan in de andere richting. Jij kan niet zeggen dat het bestaan van een god geen theorie is. Niemand kan dat tot op heden, einde verhaal.

Je wel eens verdiept in de evolutionaire wetenschap? Evolutie is niet gebaseerd op losse aannames zonder fundament. Er is meer dan genoeg overtuigend bewijsmateriaal opgegraven of gevonden om een duidelijke stelling in te nemen dat de evolutieleer gewoon een geldige stellingname is en dus geen aanname.

Religie onderwijzen is wel iets anders dan in biologielessen ook nog eens onderwijzen dat ID een geldige vorm van wetenschap is. Godsdienstles is wat dat betreft dus niet hetzelfde. Ik heb althans in 4 jaar van dat soort onderwijs geen wetenschappelijke zaken onderwezen gekregen.

Als je de stellingname over twijfel doortrekt moet je negationisten over de Holocaust ook een kans geven en net zo goed de whackjobs die zeer overtuigend stelling nemen tegen de maanlandingen. Of personen die denken dat 9-11 een complot is.
Natuurlijk. En er zijn gaten eric, dat geven wetenschappers zelf toe. Jullie missen mijn punt: men moet in school vooral leren zelf de grijze massa leren gebruiken, dat doe je door over iets waar niemand 100% zekerheid over heeft (het bestaan van god) een goede discussie te laten doorgaan, niet door de theorie van één wetenschapper die denkt de waarheid in pacht te hebben te verkondigen. Juist door in elke theorie met een kritische blik de zwakke en sterke punten te noteren, en erover te praten kom je dichter bij de waarheid en laat je mensen voor zichzelf kiezen.

De reden waarom godsdienst in de VS zo sterk is, is juist door het taboe. Mensen leren niet de zwakke punten, omdat er simpelweg niet over gepraat mag worden. Jij verwart mijn stelling met godsdienstlessen: zoals ik al zei ben ik juist tegen die lessen, ik heb het over praten over. Je hoeft mij niet te overtuigen om atheïst te worden hoor, dat ben ik grotendeels namelijk al. Maar ik ben niet zo bekrompen als een gelovige om maar te blijven roepen dat er iets al dan niet met 100% zekerheid is, ik kijk naar de feiten en leer ervan. En tot op heden kan niemand bewijzen dat er geen god is, net zoals niemand echt helemaal zeker kan zijn dat we afstammen van bepaalde dieren en zelfs bacteriën. Dat lijkt een waarschijnlijke theorie, maar hoeft niet de absolute waarheid te zijn.

Wat de vergelijking met 'de aarde is plat' die iemand hier maakte aangaat: deze vergelijking slaat totaal nergens op. We weten door het met onze eigen ogen te zien vanuit de ruimte dat de aarde niet plat is. Zinloos om daar nog over te discussiëren. Maar niemand kan vanuit de ruimte zien of we afstammen van apen en of er een god is, niemand. Juist daarom is er nog steeds ruimte voor discussie mbt dit punt. Nogmaals: beslis niet voor een ander zoals gelovigen doen, laat mensen ZELF uitmaken wat ze geloven. Je zal merken dat er dan juist minder aanhang zal komen voor religie, omdat men de feiten zal zien (en die wijzen idd eerder in de richting van evolutie, hoewel er dus nooit 100% zekerheid is).

Religeus onderwijs is de kweekvijver voor toekomstig geweld, onbegrip, manipulatie en een beerput van ellende. Het leverd geisoleerde gemeenschappen op die al het andere terzijde schuiven.

Hoe sneller die informatie uberhaupt niet meer toegangelijk is voor de opgroeiende geesten, des te gezonder de leefkwaliteit wereldwijd wordt. Het onderwijzen ervan laat jeugdigen kennis nemen van het feit dat het bestaat en vormt voor sommige een aanknopingspunt om naar verdere informatie te zoeken. Hetgeen de evolutietheorie weerstand biedt.

Verder helemaal eens met Eric, de Bijbel heb ik uitgebreid gehad op school, maar geen woord over iets buiten de dampkring en de materie van het onstaan van het leven.
Nog iemand die mijn punt compleet mist. Leer toch eens begrijpend lezen mensen...

Heb het al eens eerder aangehaald in andere discussies, maar het draait om aannemelijkheid. Tegenover het werk van geniale personen in verschillende vakgebieden staat het broddelwerk genaamd de bijbel, koran, thora etc. Als dan zeer aannemelijk kan worden gemaakt dat de evolutieleer gebaseerd is op feiten dan moet je daar geen fabeltjes tegenover zetten.

100% zekerheid is geen uitgangspunt van de wetenschap maar zaken onderbouwen en bewijzen met feiten is dat wel. Daarom moet je religie niet toelaten in wetenschappelijke discussies aangezien religie geen enkele binding heeft met wetenschappelijke zaken of feiten. Het is goed genoeg dat er niet historische 'feiten' worden opgelepeld uit die religieuze geschriften, daar moeten de gelovigen het maar mee doen.

Wetenschap onderwijzen betekent niet dat je niet openstaat voor afwijkende theorieen, maar er wordt wel verwacht dat er zaken worden onderbouwd en feiten kunnen worden onderzocht. Religie staat dat niet toe, mede gelet op de onbewijsbaarheid van een godsfiguur. Dat maakt religie al onverenigbaar met lessen in wetenschappelijke zaken.

de vraag over bestaan van god en evolutie hebben geen invloed op elkaar. evolutie = fysica, bestaan van god = metafysica.

Ik heb me het afgelopen jaar flink verdiept in het Amerikaanse conflict rondom evolutie vs creationisme/ID en geloof me, als het om één ding NIET gaat is het bekijken van meerdere gezichtspunten. We gaan toch niet ook het ei van Brahma aanvoeren als mogelijkheid? Let erop dat het overigens gaat over het 'scienceclass curriculum'. Het gaat dus om de vraag of ID naast evolutie moet worden geleerd als gangbare verklaring voor de diversiteit van leven. Vragen om 100% zekerheid is imo per definitie onwetenschappelijk (bekend sinds Hume, correct me if I'm wrong)

verder:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]It is naïve to suppose that the acceptance of evolution theory depends upon the evidence of a number of so-called "proofs"; it depends rather upon the fact that the evolutionary theory permeates and supports every branch of biological science, much as the notion of the roundness of the earth underlies all geodesy and all cosmological theories on which the shape of the earth has a bearing. Thus antievolutionism is of the same stature as flat-earthism.
-- Sir Peter Medawar, quoted from Robert T Pennock, [Link niet meer beschikbaar] (1999), chapter 2

We hebben pas beelden sinds de jaren '60 van onze aarde. Was dat het moment dat we gingen geloven dat de aarde rond is?
Nee. Sorry, maar je argumentatie is van een standaard creationistisch caliber. We hebben nog nooit een zwart gat gezien, maar niemand zal vragen om een bewijs adhv een foto. Eén van de laatste strohalmen van creationisten is de vraag: laat me stap voor stap de evolutie van een organisme zien, anders geloof ik het niet. (dit is verder een leugen, de gemiddelde creationist zal er niet door overtuigd raken, het kan immers niet waar zijn) Op het gebied van o.a. HIV of bepaalde cytochromen is er trouwens redelijk wat werk verzet dat aardig in die richting komt.
Als het je niet duidelijk is dat evolutie ondersteunt wordt door zo'n gigantische berg bewijs dat het hetzelfde is als het ontkennen dat de aarde rond is, dan wordt het hoog tijd om in de boeken te duiken. (of op internet in bijv. de science blogosphere)

Nogmaals: beslis niet voor een ander zoals gelovigen doen, laat mensen ZELF uitmaken wat ze geloven.
Daar is iedereen het de facto wel over eens hier.

Jullie missen mijn punt: men moet in school vooral leren zelf de grijze massa leren gebruiken, dat doe je door over iets waar niemand 100% zekerheid over heeft (het bestaan van god) een goede discussie te laten doorgaan, niet door de theorie van één wetenschapper die denkt de waarheid in pacht te hebben te verkondigen.

Alleen op je redenering omtrent de evolutietheorie valt veel aan te merken. Je doet net voorkomen alsof dit een gedachtenspinsel van een persoon is geweest, Darwin, terwijl het gewoon al ruim een eeuw lang een consensus is onder wetenschappers die het nota bene met enorme hoeveelheid onderzoek tot op heden niet anders hebben kunnen doen dan het te bevestigen. Daarbij is je analogie naar ruimtevaart is te simpel.

Deze duscussie is recentelijk herhaaldelijk teruggekomen in andere topics, maar de hele notie van evolutietheorie lijkt een ieder ogenschijnlijk te kunnen bevatten terwijl het in feite welhaast oneindig complex is.

Heb het al eens eerder aangehaald in andere discussies, maar het draait om aannemelijkheid. Tegenover het werk van geniale personen in verschillende vakgebieden staat het broddelwerk genaamd de bijbel, koran, thora etc. Als dan zeer aannemelijk kan worden gemaakt dat de evolutieleer gebaseerd is op feiten dan moet je daar geen fabeltjes tegenover zetten.
En nu zijn we er! Terwijl een grote meerderheid nog steeds keihard gelooft in die broddelwerkjes (met name in de VS), zou je dat kunnen omdraaien door de bijbel wetenschappelijk te bekijken. Men zou kunnen aantonen dat mensen geloven in iets wat niet klopt. Als je dit echter taboe maakt dan ziet de jeugd niet dat de bijbel niet klopt. Wat denk je dat beter is? Een enorme plaat voor religie houden zodat we rustig over evolutietheorie kunnen praten, terwijl men thuis net zo goed doorgaat met het geloof. Of open staan en alles onderwerpen aan de wetenschap en mensen écht overtuigen van de feiten?

100% zekerheid is geen uitgangspunt van de wetenschap maar zaken onderbouwen en bewijzen met feiten is dat wel. Daarom moet je religie niet toelaten in wetenschappelijke discussies aangezien religie geen enkele binding heeft met wetenschappelijke zaken of feiten. Het is goed genoeg dat er niet historische 'feiten' worden opgelepeld uit die religieuze geschriften, daar moeten de gelovigen het maar mee doen.
Wetenschap = weten. Zou jij je leven erop wedden dat er geen god bestaat? Ik niet. Laten we vooral zoveel mogelijk informatie opnemen in het onderwijs, zodat geen enkele mogelijkheid uitgesloten wordt. Taboes daar heeft nog nooit iemand iets aan gehad.

Wetenschap onderwijzen betekent niet dat je niet openstaat voor afwijkende theorieen, maar er wordt wel verwacht dat er zaken worden onderbouwd en feiten kunnen worden onderzocht. Religie staat dat niet toe, mede gelet op de onbewijsbaarheid van een godsfiguur. Dat maakt religie al onverenigbaar met lessen in wetenschappelijke zaken.
Men kan beginnen met te onderzoeken wat we wel hebben aan concrete verhalen en eventuele voorwerpen. Hoe ga jij verklaren dat er materie is in de ruimte? Wetenschap en geloof staan eigenlijk vlak naast elkaar, en natuurlijk moet je je baseren op feiten, maar dat wil niet zeggen dat je bepaalde zaken moet uitsluiten. Als wetenschap op een dag een god kan bewijzen, wat ga je dan doen?

Daar is iedereen het de facto wel over eens hier.
Hoe kan je mensen redelijk laten beslissen als je op voorhand bepaalde theoriën uitsluit?

Alleen op je redenering omtrent de evolutietheorie valt veel aan te merken. Je doet net voorkomen alsof dit een gedachtenspinsel van een persoon is geweest, Darwin, terwijl het gewoon al ruim een eeuw lang een consensus is onder wetenschappers die het nota bene met enorme hoeveelheid onderzoek tot op heden niet anders hebben kunnen doen dan het te bevestigen. Daarbij is je analogie naar ruimtevaart is te simpel.

Deze duscussie is recentelijk herhaaldelijk teruggekomen in andere topics, maar de hele notie van evolutietheorie lijkt een ieder ogenschijnlijk te kunnen bevatten terwijl het in feite welhaast oneindig complex is.
Ik probeer helemaal geen kritiek te geven op de evolutietheorie, ik probeer jullie te zeggen dat dit slechts één thorie is en dat je je ogen niet moet sluiten voor al de rest.

En nu zijn we er! Terwijl een grote meerderheid nog steeds keihard gelooft in die broddelwerkjes (met name in de VS), zou je dat kunnen omdraaien door de bijbel wetenschappelijk te bekijken. Men zou kunnen aantonen dat mensen geloven in iets wat niet klopt. Als je dit echter taboe maakt dan ziet de jeugd niet dat de bijbel niet klopt. Wat denk je dat beter is? Een enorme plaat voor religie houden zodat we rustig over evolutietheorie kunnen praten, terwijl men thuis net zo goed doorgaat met het geloof. Of open staan en alles onderwerpen aan de wetenschap en mensen écht overtuigen van de feiten?

Dat is inderdaad een goed uitgangspunt maar dat is niet wat de ID-ers willen bewerkstelligen natuurlijk. Die komen gewoon met pseudowetenschap aan en leveren zo een negatieve bijdrage aan de verspreiding van kennis. Leugens verspreiden zou eigenlijk strafbaar moeten zijn.

Wetenschap = weten. Zou jij je leven erop wedden dat er geen god bestaat? Ik niet. Laten we vooral zoveel mogelijk informatie opnemen in het onderwijs, zodat geen enkele mogelijkheid uitgesloten wordt. Taboes daar heeft nog nooit iemand iets aan gehad.
Gelet op wat ik aan kennis heb vergaard tijdens mijn leven durf ik mijn leven daar wel op te verwedden. Dat ik het niet kan bewijzen is net zo logisch als ik niet kan bewijzen dat elfjes of kabouters bestaan. They ain't there.

Men kan beginnen met te onderzoeken wat we wel hebben aan concrete verhalen en eventuele voorwerpen. Hoe ga jij verklaren dat er materie is in de ruimte? Wetenschap en geloof staan eigenlijk vlak naast elkaar, en natuurlijk moet je je baseren op feiten, maar dat wil niet zeggen dat je bepaalde zaken moet uitsluiten. Als wetenschap op een dag een god kan bewijzen, wat ga je dan doen?
Verklaren dat er materie is in de ruimte? Dat is aangetoond, dat zijn geen aannames gebaseerd op lucht.

Wetenschap en religie zijn wat mij betreft niet verenigbaar en horen dus ook niet op dezelfde wijze onderwezen te worden.

Nogmaals, de evolutieleer is niet alleen een theorie maar ook te onderbouwen met feiten zoals aardlagen, fossielen, massa extincties etc. Daarvoor hebben geniale personen in hun vakgebied meer dan genoeg bewijs voor aangeleverd. Daar waar vanuit het geloof nooit enig bewijs is aangeleverd dat ook maar 1 van hun verhaaltjes enige waarheid bevat.

Evolutieleer afdoen als zomaar een theorie is afbraak doen aan de huidige wetenschappelijke kennis.

de vraag over bestaan van god en evolutie hebben geen invloed op elkaar. evolutie = fysica, bestaan van god = metafysica.

Ik heb me het afgelopen jaar flink verdiept in het Amerikaanse conflict rondom evolutie vs creationisme/ID en geloof me, als het om één ding NIET gaat is het bekijken van meerdere gezichtspunten. We gaan toch niet ook het ei van Brahma aanvoeren als mogelijkheid? Let erop dat het overigens gaat over het 'scienceclass curriculum'. Het gaat dus om de vraag of ID naast evolutie moet worden geleerd als gangbare verklaring voor de diversiteit van leven. Vragen om 100% zekerheid is imo per definitie onwetenschappelijk (bekend sinds Hume, correct me if I'm wrong)

verder:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]It is naïve to suppose that the acceptance of evolution theory depends upon the evidence of a number of so-called "proofs"; it depends rather upon the fact that the evolutionary theory permeates and supports every branch of biological science, much as the notion of the roundness of the earth underlies all geodesy and all cosmological theories on which the shape of the earth has a bearing. Thus antievolutionism is of the same stature as flat-earthism.
-- Sir Peter Medawar, quoted from Robert T Pennock, [Link niet meer beschikbaar] (1999), chapter 2

We hebben pas beelden sinds de jaren '60 van onze aarde. Was dat het moment dat we gingen geloven dat de aarde rond is?
Nee. Sorry, maar je argumentatie is van een standaard creationistisch caliber. We hebben nog nooit een zwart gat gezien, maar niemand zal vragen om een bewijs adhv een foto. Eén van de laatste strohalmen van creationisten is de vraag: laat me stap voor stap de evolutie van een organisme zien, anders geloof ik het niet. (dit is verder een leugen, de gemiddelde creationist zal er niet door overtuigd raken, het kan immers niet waar zijn) Op het gebied van o.a. HIV of bepaalde cytochromen is er trouwens redelijk wat werk verzet dat aardig in die richting komt.
Als het je niet duidelijk is dat evolutie ondersteunt wordt door zo'n gigantische berg bewijs dat het hetzelfde is als het ontkennen dat de aarde rond is, dan wordt het hoog tijd om in de boeken te duiken. (of op internet in bijv. de science blogosphere)

Als je kijkt naar de periode waarover de evolutie van een gemiddede soort zich strekt zie je hoe belachelijk hun vraag is.. als je ze letterlijk neemt. Anders moet je zeggen heb je 100000 jaar de tijd.
Je kan ze natuurlijk wat evolutietabellen en grafieken voorleggen maar daar zijn ze te koppig voor.
Bepaalde virussen en bacterien evolueren/muteren heel snel.. dat kan je ze laten zien :D

Zeer goed topic. Zal straks na het werk eens wat gedachten neerpennen.

Dat is ook maar jou mening, misschien hebben ze wel een enorme invloed op elkaar... we weten het niet.

Jullie methode werkt anders niet erg he? Tot op heden is men in de VS nog altijd sterk gelovig, zou dat misschien komen omdat geloof een taboe is in het onderwijs, men eigenlijk niet nagaat of het allemaal wel klopt? Hm stof tot nadenken...

Je begrijpt mijn punt niet, het is een ultiem bewijs, iets wat je nodig hebt om 100% zekerheid te hebben.

Nee. Sorry, maar je argumentatie is van een standaard creationistisch caliber.
Waar slaat dit nou weer op? Alsof ik uberhaupt wat te maken wil hebben met het geloven in creationisme :rolleyes:

Dat is inderdaad een goed uitgangspunt maar dat is niet wat de ID-ers willen bewerkstelligen natuurlijk. Die komen gewoon met pseudowetenschap aan en leveren zo een negatieve bijdrage aan de verspreiding van kennis. Leugens verspreiden zou eigenlijk strafbaar moeten zijn.
Ik weet niet precies wat men wil bereiken in de VS aan de pro-zijde mbt dit punt, ik geef hier alleen mijn mening en onderbouwing.

Gelet op wat ik aan kennis heb vergaard tijdens mijn leven durf ik mijn leven daar wel op te verwedden. Dat ik het niet kan bewijzen is net zo logisch als ik niet kan bewijzen dat elfjes of kabouters bestaan. They ain't there.
Ok :)

Verklaren dat er materie is in de ruimte? Dat is aangetoond, dat zijn geen aannames gebaseerd op lucht.
Nee hoe die er gekomen is. Hoe is de eerste energie er gekomen, hoe is de eerste materie er gekomen. Dit zijn dingen die we ook niet weten. Religie is dan een mogelijke theorie, je moet die niet volgen, het is enkel een verklaring van één groep van de bevolking. Ik vind niet dat we dat moeten weglachen. Dat deed men namelijk ook met de persoon die zei dat we ooit zouden kunnen vliegen, of bijv. de persoon die zei dat de aarde rond is...

Wetenschap en religie zijn wat mij betreft niet verenigbaar en horen dus ook niet op dezelfde wijze onderwezen te worden.
Als je het hebt over het traditioneel pro-religieus onderwijs dan volg ik je, als je het echter hebt over uitsluiten van theorieën (en ja ik vind het een theorie om ergens in te geloven), dan niet.

Nogmaals, de evolutieleer is niet alleen een theorie maar ook te onderbouwen met feiten zoals aardlagen, fossielen, massa extincties etc. Daarvoor hebben geniale personen in hun vakgebied meer dan genoeg bewijs voor aangeleverd. Daar waar vanuit het geloof nooit enig bewijs is aangeleverd dat ook maar 1 van hun verhaaltjes enige waarheid bevat.

Evolutieleer afdoen als zomaar een theorie is afbraak doen aan de huidige wetenschappelijke kennis.
Grotendeels zal het ook wel bewezen zijn, ik heb het over de details die toch wel van enorm belang kunnen zijn in het totale plaatje.

Niet. En daarom ben ik het ook op dit punt met je eens. ???
Je begrijpt me verkeerd, jullie zijn tegen het bespreken van religie als theorie in onderwijs, dan sluit je het toch uit? Ik zeg: laten we het gewoon maar eens opnemen in onderwijs zoals het al jaren gebeurd in de godsdienstlessen, maar deze keer in een wetenschappelijk sfeertje :)

Okay, noem een tweede. (Theorie!)
Zo komen we natuurlijk nergens, als jullie het mogelijk bestaan van een god sowieso uitsluiten dan ben je imo beetje bekrompen bezig en laat je geen ruimte voor discussie.

Safe bet, ik acht autorijden nog riskanter :D
:D
ok:)

Zo komen we natuurlijk nergens, als jullie het mogelijk bestaan van een god sowieso uitsluiten dan ben je imo beetje bekrompen bezig en laat je geen ruimte voor discussie.

Denk dat we een ander beeld hebben van hoe wetenschap onderwezen moet worden en wat zeker niet als wetenschap dient te worden aangemerkt. Zaken op voorhand uitsluiten is inderdaad bekrompen, maar metafysische zaken uitsluiten is dat wat mij betreft niet.

Wat mij betreft zijn we het stadium voorbij waarin onverklaarbare zaken moeten worden toegewezen aan een godsfiguur. In een eerder stadium heeft de wetenschap namelijk al vele zaken uit de bijbel afgedaan als lariekoek. Of je moet ondanks alle bewijzen blijven volhouden dat de aarde 6.000 jaar oud is en de sterren vastgebeiteld zitten in het firmament.

De huidige god is een 'god of the gaps' en dat is een te wankele basis om daar enig geloof aan te hechten. Wetenschap zal eerder momenteel onverklaarbare zaken wel kunnen verklaren dan dat er ooit een bewijs wordt gevonden voor een godsfiguur.

Laatst bewerkt:
Dat is ook maar jou mening, misschien hebben ze wel een enorme invloed op elkaar... we weten het niet.

Jullie methode werkt anders niet erg he? Tot op heden is men in de VS nog altijd sterk gelovig, zou dat misschien komen omdat geloof een taboe is in het onderwijs, men eigenlijk niet nagaat of het allemaal wel klopt? Hm stof tot nadenken...

Je begrijpt mijn punt niet, het is een ultiem bewijs, iets wat je nodig hebt om 100% zekerheid te hebben.

Waar slaat dit nou weer op? Alsof ik uberhaupt wat te maken wil hebben met het geloven in creationisme :rolleyes:

De invloed die god op de evolutie heeft is imo JUIST het punt van ID. Irreducable complexity en dat soort shit. Volledig onwetenschappelijk.

'Ultiem' bewijs bestaat niet. Zie mijn opmerking over Hume (en daarmee samenhangend Popper) Wetenschap gaat over falsificeerbare stellingen.

Ik weet niet precies wat men wil bereiken in de VS aan de pro-zijde mbt dit punt, ik geef hier alleen mijn mening en onderbouwing.

Er is niets mis met het onderwijs van verschillende theoriën. En daarin ligt het probleem. Zie dat je het boek 'Tower of Babel' te pakken krijgt. Ik wil niet belerend overkomen of als een wijsneus, maar je redenatie over de zaken is niet echt bepaald waterdicht.

Nee hoe die er gekomen is. Hoe is de eerste energie er gekomen, hoe is de eerste materie er gekomen. Dit zijn dingen die we ook niet weten. Religie is dan een mogelijke theorie, je moet die niet volgen, het is enkel een verklaring van één groep van de bevolking. Ik vind niet dat we dat moeten weglachen. Dat deed men namelijk ook met de persoon die zei dat we ooit zouden kunnen vliegen, of bijv. de persoon die zei dat de aarde rond is...

Metafysica imo. Hoort niet thuis in het wetenschappelijk curriculum van het onderwijs, zoals de evolutie dat doet.

Religie is een theorie in de 'dagelijkse' zin van het woord, waarin het gelijk staat aan de inhoud van het woord 'idee'. Daar ga je flink de mist in als je die opvatting overneemt in een wetenschappelijke context.

Als je het hebt over het traditioneel pro-religieus onderwijs dan volg ik je, als je het echter hebt over uitsluiten van theorieën (en ja ik vind het een theorie om ergens in te geloven), dan niet.

Dan heb je een héél ander idee over het begrip 'theorie'. (nogmaals)

Grotendeels zal het ook wel bewezen zijn, ik heb het over de details die toch wel van enorm belang kunnen zijn in het totale plaatje.

Welke details? En dan helemaal: Details die beter worden verklaard door een idee (het is géén theorie voor de zoveelste keer :D) als ID.

Je begrijpt me verkeerd, jullie zijn tegen het bespreken van religie als theorie in onderwijs, dan sluit je het toch uit? Ik zeg: laten we het gewoon maar eens opnemen in onderwijs zoals het al jaren gebeurd in de godsdienstlessen, maar deze keer in een wetenschappelijk sfeertje :)

theorie.... sigh....

Er is geen wetenschappelijk sfeertje rondom ID. Al wordt die indruk graag gewekt. Als jij me een peer reviewed artikel kunt leveren dat ID aanlokkelijk maakt: Have fun looking for it.

Evolutie heeft niets met bestaan van god te maken.

De huidige god is een 'god of the gaps' en dat is een te wankele basis om daar enig geloof aan te hechten. Wetenschap zal eerder momenteel onverklaarbare zaken wel kunnen verklaren dan dat er ooit een bewijs wordt gevonden voor een godsfiguur.

Gelukkig voor IDiots ontstaan er twee gaps bij het vullen van één gap. :D
Ik geloof overigens dat de wetenschap NOOIT het bewijs van een god zal kunnen leveren.

Er mag tijdens de lessen in evolutie best een keer melding gemaakt worden dat er mensen zijn die in een schepingsverhaal geloven ondanks het feit dat niets wat wij om ons heen zien daar op wijst, terwijl bijna alles wat we om ons heen zien de evolutie lijkt te bevestigen. Als ID maar niet meer aandacht krijgt dan het verdient, en dat de problemen die er mee gepaard gaan gelijk aan de kaak wordt gesteld (de hiaten in de evolutietheorie moeten uiteraard ook vermeld worden, maar die zijn natuurlijk onbetekenend in vergelijking met het scheppingsverhaal).

Problemen zoals:

- Als de mens te ingewikkeld is om niet ontworpen te zijn, wie heeft de ontwerper dan ontworpen?
- Als iemand zoiets complex als de mens en de hele wereld heeft ontworpen, waarom heeft onze ontwerper dan zo'n ontzettend middelmatig boek erbij 'geleverd', de bijbel dus, die van tegenstrijdigheden en geweldadigheden aan elkaar hangt. Van iemand die zoiets moois als de wereld kan maken, zou je toch meer verwachten...
- Waarom laat god zich nooit zien?

En ga zo maar door, zie verder: God is Imaginary - 50 simple proofs

Er mag tijdens de lessen in evolutie best een keer melding gemaakt worden dat er mensen zijn die in een schepingsverhaal geloven ondanks het feit dat niets wat wij om ons heen zien daar op wijst, terwijl bijna alles wat we om ons heen zien de evolutie lijkt te bevestigen. Als ID maar niet meer aandacht krijgt dan het verdient, en dat de problemen die er mee gepaard gaan gelijk aan de kaak wordt gesteld (de hiaten in de evolutietheorie moeten uiteraard ook vermeld worden, maar die zijn natuurlijk onbetekenend in vergelijking met het scheppingsverhaal).

Problemen zoals:

- Als de mens te ingewikkeld is om niet ontworpen te zijn, wie heeft de ontwerper dan ontworpen?
- Als iemand zoiets complex als de mens en de hele wereld heeft ontworpen, waarom heeft onze ontwerper dan zo'n ontzettend middelmatig boek erbij 'geleverd', de bijbel dus, die van tegenstrijdigheden en geweldadigheden aan elkaar hangt. Van iemand die zoiets moois als de wereld kan maken, zou je toch meer verwachten...
- Waarom laat god zich nooit zien?

En ga zo maar door, zie verder: God is Imaginary - 50 simple proofs

Ik ben er ook niet tegen om de verklarende kracht van evolutie tegenover de ideeën van creationisme en ID te zetten. (Dawkins is er behoorlijk beroemd mee geworden dankzij bijv the blind watchmaker) Wordt het direct duidelijk waarom evolutie zo'n sterke theorie is. Want dat is het leuke aan het bestuderen van dergelijke meuk. (Je hebt afwezigheid van kennis over evolutie NODIG om in ID te geloven, of creationisme. De hiaten die worden genoemd door de personen die dergelijk ideeën aanhangen zijn over het algemeen geen hiaten en in veel gevallen worden door evolutionairen opgeworpen vragen als 'tegenbewijs' aangevoerd. Ik noem een 2e wet van de thermodynamica, aanwezigheid van bepaalde elementen in gesteenten, men verwerpt radiometrische dateringen, de kracht van natuurlijke selectie en in een gigantische berg gevallen is er sprake van argumenten van 'incredulity'.)

Het is allemaal één bult negatieve (niet in de emotionele, maar bewijsvoerende zin) CRAP.

Het lijkt me trouwens van het grootste belang dat evolutie en de godvraag VER van elkaar verwijderd worden gehouden, ook door aanhangers van de evolutie zelf.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven