Fitness Seller

Justine Henin keert terug in het proftennis

Stephen Graham

.
Elite Member
15 jaar lid
50.000 berichten 10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
22.094
Justine Henin keert terug in het proftennis

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Justine Henin heeft dinsdag officieel haar terugkeer in het proftenniscircuit aangekondigd, in een interview op VTM en RTL-TVI. Ze gaat door tot de Spelen in Londen in 2012. Zestien maanden geleden kondigde ze haar afscheid aan het proftennis aan. Na Kim Clijsters ziet België zo haar tweede tennistopper wederoptreden.

(belga) - Justine Henin zette op 14 mei 2008 verrassend een punt achter een bijzonder succesvolle carrière, waarin ze nagenoeg alles won wat er te winnen valt, met uitzondering van Wimbledon. Op haar palmares prijken 41 enkeltitels, waaronder dus zeven Grand Slams, twee keer de Masters en olympisch goud in Athene. Ze stond in totaal 117 weken op de eerste plaats van de WTA-ranglijst.

'Juju' werd geboren op 1 juni 1982 in Luik en begon op vijfjarige leeftijd met tennis. Bijna 9,5 jaar na het begin van haar profcarrière zette Henin er op 14 mei 2008 ietwat verrassend een punt achter. Haar eerste zege boekte ze op het WTA-toernooi in Antwerpen. In 2001 haalde ze voor het eerst de halve finale van een Grand Slam op Roland Garros, waarin ze met 2-6, 7-5 en 6-3 verloor van Kim Clijsters. Enkele weken later volgde haar eerste finale in een Grand Slam en moest ze in Wimbledon haar meerdere erkennen in de Amerikaanse Venus Williams.

In juni 2003 volgde dan de eerste van zeven grandslamzeges nadat ze in de finale van Roland Garros Kim Clijsters met 6-0 en 6-4 versloeg. In augustus 2004 veroverde ze olympisch goud in Athene. In november 2006 won ze in Madrid voor het eerst de Masters en sloot ze het jaar af als nummer één. Haar laatste toernooizege dateert van Antwerpen 2008.

"Ik ben hier om jullie aan te kondigen dat ik een definitief einde maak aan mijn tenniscarrière zet", had de 27-jarige Waalse op 14 mei 2008 laten weten. "Het is een pagina die ik omdraai. Ik voel geen droefheid, eerder een gevoel van opluchting. Ik stop als nummer 1, dat is belangrijk", had Henin bij haar afscheid laten optekenen.

Sinds haar afscheid van het tennis hield Henin zich het afgelopen jaar met een pak andere dingen bezig. Zo was ze ambassadrice voor Unicef, deed ze mee aan televisieprogramma's en bouwde ze samen met haar coach Carlos Rodriguez een tennisacademie op. Toch bleek dat niet voldoende en kreeg Henin opnieuw honger naar de tenniscourts.

De geruchten over een comeback doken eind augustus een eerste keer op. De omgeving van Henin deed hard haar best om het nieuws te ontkrachten, maar Henin zelf hield tot nu toe de lippen stijf op elkaar. Haar woordvoerdster gaf wel toe dat Henin opnieuw trainde, maar officieel deed ze dat enkel ter voorbereiding van de exhibtiewedstrijden die ze later dit jaar zal afwerken in Charleroi en Dubai. Henin trok zich terug ondertussen wel al terug uit de theaterproductie "Arrête de pleurer Pénélope!", waarmee ze van 24 oktober tot 20 december op tournee zou gaan langs een twintigtal zalen in het zuiden van het land. Toen de RTBF vorige week dan ook bekendmaakte dat Henin 14 rackets besteld had (precies het aantal waarmee ze vroeger naar een toernooi trok) met dezelfde besnaring en bespanning als in haar topperiode, namen de geruchten over een comeback alsmaar toe.

Met haar comeback treedt Henin in de voetsporen van Kim Clijsters. De Limburgse maakte in augustus haar officiële comeback na een pauze van twee jaar en zag die al bekroond met een tweede titel op de US Open. Ze is intussen in geen tijd al opgeklommen naar de 17e plaats op de wereldranglijst.

19:11 - 22/09/2009 Copyright © De Tijd
Ben benieuwd of ze net als Kim ook meteen bij haar rentree een Grand-slam zal winnen. :P

hohooo, eindelijk terug vrouwentennis van een degelijk niveau

ik hoop op een Belgisch duel Clijsters-Henin in de eerste grandslam-finale volgend jaar

Ik blijf 't nen draak vinden.

Ik blijf 't nen draak vinden.

Je hebt geen smaak: :cool:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit is wel het beste retoucheerwerk dat ik ooit heb gezien
brussels-airlines-justine-henin.jpg

tennis is gay.

Ik kan dit geen terugkeer noemen als ze een jaar gelden eruit is gestapt, dit is gewoon een korte pauze geweest.

Als je na enkele jaren weer eens terugkomt dan is het een ander verhaal. Ze wil gewoon weer aandacht.

• Topic Starter Topic Starter
ze kan beter wegblijven want ze is echt lelijk

Het is geen beauty contest natuurlijk.

Voor de tennisliefhebbers fantastisch nieuws, benieuwd wat de Williams-zusjes ervan vinden :D

Beste tennister ooit. Ik zal weer voor Juju suppoteren, maar het zal lastig worden om haar vroegere niveau opnieuw te behalen denk ik. Clijsters heeft een groffere sT die minder tuning nodig heeft. Henin zal meer ritme op moeten doen denk ik, maar eens op top zal ze wel weer meer grandslams winnen dan Kim. Als het haar lukt is ze opnieuw de beste.

Nee dat is Steffi nog steeds ......

Verder is vrouwen tennis zo inferieur. Snap niet dat daar nog toeschouwers voor komen........

Steffi in haar prime krijgt mss wel 6-0 / 6-0 van Henin in haar prime. De zusjes Williams, Kim en Justine hebben het niveau serieus verlegd na Graf. Zelfs Hingis die op jonge leeftijd opkwam, en Graf leek te overstijgen werd plots weggevaagd door deze 4 speelsters.

Nee dat is Steffi nog steeds ......

Uitgaande van Grand Slamtitels komt Margaret Court in aanmerking voor die titel. Uitgaande van jarenlang presteren op het hoogste niveau zou Martina Navratilova aangemerkt kunnen worden als beste tennister ooit.

Hopelijk heeft de kledingsponsor van Justine opnieuw aan een aantal petten gedacht, zodat we zien wat de voorkant is.

Terug
Naar boven