De centrale stelling in de brochure ”Evolutie of schepping – Wat geloof jij?” is dat het „technisch niet te bewijzen is of de mens op aarde is gekomen door evolutie of door schepping. Jij hebt dus de keuze”, aldus de auteurs: „geloven wat de evolutietheorie vertelt over de wordingsgeschiedenis van de mens of geloven wat er in de Bijbel staat.”
„De evolutietheorie is geen exacte wetenschap”, zegt De Wit, voorzitter van stichting De Oude Wereld. „Er is geen technisch bewijs voor, je kunt er ook geen experimenten op loslaten. Het gaat hier om een historische wetenschap, die probeert te verklaren hoe iets in het verleden is gegaan. Daarbij hangt het er heel sterk vanaf door welke bril je naar dat verleden kijkt. Wat geloof je, welke vooronderstellingen hanteer je?”
Van Helden: „Vandaar de titel van de brochure: ”Evolutie of schepping – Wat geloof jij?” En met het antwoord op die vraag hangt heel veel samen. Daarover willen we mensen laten nadenken. De evolutietheorie geeft geen antwoord op vragen als: Waar kom ik vandaan? Waarom ben ik hier? Waar ga ik heen als ik sterf? Maar dat zijn wel vragen van levensbelang.”
De Wit: „
En het tragische is: Eeuwenlang hebben we de antwoorden hierop ontleend aan de Bijbel, maar sinds 150 jaar menen we het zelf beter te weten. Met alle gevolgen van dien.”
Prachtig