MuscleMeat

Klusmier slaat toe: Nederlanders worden gebrainswashed

"...De centrale stelling in de brochure ”Evolutie of schepping – Wat geloof jij?” is dat het „technisch niet te bewijzen is of de mens op aarde is gekomen door evolutie of door schepping..."

Wat geen aliens ?

Hoe de specifieke diersoort "de mens" op de aarde is gekomen is wel te bewijzen met de evolutietheorie

• Topic Starter Topic Starter
Hoe de specifieke diersoort "de mens" op de aarde is gekomen is wel te bewijzen met de evolutietheorie
Ja dat is net de grote leugen van die creationisten.

Ze beweren dat de evolutietheorie te vergelijken is met de bijbel. Beiden zouden staan voor een geloof. Dit is lachwekkend. De evolutietheorie is onderbouwt met tal van praktische voorbeelden die we zelf vandaag kunnen vaststellen. De wetenschap is zeer goed in staat om aan de hand van stalen na te gaan hoe oud de aarde is, hoe oud de mensheid is enz.

De bijbel daarentegen is gewoon een verzameling van teksten die heel lang geleden geschreven zijn, in een periode waarin de mens nog niet 1/1000 ste wist van wat hij nu weet.

Dus de vergelijking is gewoon onzinnig. Als je dit keer op keer, via tv, via radio, via boeken en folders, via kerken blijft verkondigen dan ben je niets anders aan het doen dan brainwashen, of beter gezegd: indoctrineren.

Ik zie btw wel langzaam dat religieuzen zich ook wel kunnen vinden in de evolutietheorie en creationisme afzweren. Arie Boomsma en Andries Knevel van de Evangelische Omroep (E.O.) hebben bijvoorbeeld inmiddels al het licht gezien.

Volgens hen heeft God gezorgd voor de eerste micro organismen op aarde en hier is dan uiteindelijk de mens uit voortgekomen. De mens is volgens hen dus nog wel een schepping van God, maar dan indirect voortgevloeid uit organismen die wij met het blote oog niet kunnen zien. Lijkt mij extreem moeilijk om te blijven geloven in een schepper na het erkennen van de evolutietheorie, maar het is wel een trend die aan het ontstaan is onder religieus Nederland. Feit is gewoon dat wanneer je je verdiept in de evolutietheorie, dat je door het onomstotelijke bewijs hier niet meer om heen kan. Lijkt me wel wat lastig als ze dalijk ook kunnen bewijzen hoe de eerste micro organismen op aarde zijn gekomen, maar dit lijkt vooralsnog wat onmogelijk. De theorie hier over is er natuurlijk, maar echt vast bewijs is hier niet voor.

En @ onze christelijke alien liefhebber kettlebells, ja het is mogelijk dat wij zijn ontstaan uit de evolutie van aliens (de micro organismes zijn hier wellicht gekomen bij het crashen van een meteoriet), maar de theorie dat wij als mens een soort van genetische creatie zijn van intelligente buitenaardse wezens gaat mij vooralsnog wat te ver. Is wel een vermakelijke speculatieve theorie maar er is hier gewoon te weinig bewijs voor om serieus te nemen.

Laatst bewerkt:
Ik zie btw wel langzaam dat religieuzen zich ook wel kunnen vinden in de evolutietheorie en creationisme afzweren. Arie Boomsma en Andries Knevel van de Evangelische Omroep (E.O.) hebben bijvoorbeeld inmiddels al het licht gezien.

Idd. Goede ontwikkeling.

Ik had 'em bijna per ongeluk weggegooid, is een klein foldertje. Zat tussen de rest van de reclame. Ergens ben ik het wel een beetje met beginnerbb eens. Stel dat het verspreid wordt door een of ander reclameverspreidingsbedrijf. Daarr wordt voor gedokt, en het ligt tussen allemaal troep die verkondigd dat Product X dit doet, of acupuncturist Y zus kan. Ergens zit daar weinig verschil in.

De vraag is of je producten wilt versturen die de indruk wekken voor kinderen bedoeld te zijn en dergelijk foute en weerlegbare informatie te verschaffen. Als het om acupunctuur zou gaan, zou zoiets door de reclame code commissie verboden kunnen worden, maar dat zal met deze folder wat moeilijker gaan denk ik.

Ik had 'em bijna per ongeluk weggegooid, is een klein foldertje. Zat tussen de rest van de reclame. Ergens ben ik het wel een beetje met beginnerbb eens. Stel dat het verspreid wordt door een of ander reclameverspreidingsbedrijf. Daarr wordt voor gedokt, en het ligt tussen allemaal troep die verkondigd dat Product X dit doet, of acupuncturist Y zus kan. Ergens zit daar weinig verschil in.

De vraag is of je producten wilt versturen die de indruk wekken voor kinderen bedoeld te zijn en dergelijk foute en weerlegbare informatie te verschaffen. Als het om acupunctuur zou gaan, zou zoiets door de reclame code commissie verboden kunnen worden, maar dat zal met deze folder wat moeilijker gaan denk ik.

Reclame pretendeert geen waarheid te verkondigen maar een product te verkopen. Of moeten we de waarheid ook maar zien als product?

Bij reclame is het dan inderdaad nog dat leugenachtige teksten niet mogen en in dit geval is er toch wel sprake van leugenachtige teksten. Als je tenminste die crea-crap gaat vergelijken met reclamefolders.

Morgen bij iedereen in de bus, Der Sturmer met als hoofditem Die Endlösung.

• Topic Starter Topic Starter
Heeft er iemand nog de tekst van de folder, ben wel eens benieuwd. Volgens mij kan je vrij snel bewijzen dat ze liegen.

Stel je voor dat Wilders een folder zou verspreiden met valse criminaliteitscijfers, je zou beginnerbb horen (en terecht).

Reclame pretendeert geen waarheid te verkondigen maar een product te verkopen. Of moeten we de waarheid ook maar zien als product?

Bij reclame is het dan inderdaad nog dat leugenachtige teksten niet mogen en in dit geval is er toch wel sprake van leugenachtige teksten. Als je tenminste die crea-crap gaat vergelijken met reclamefolders.

Morgen bij iedereen in de bus, Der Sturmer met als hoofditem Die Endlösung.

maar zij geloven er voor de volle 100% in. Dat is toch niet met opzet liegen? Hun mening opdringen is het zeker, maar meer kan je er toch niet van maken.

Mensen die een reclamefolder laten drukken lopen zelfs vaak nog met opzet leugens te verkondigen. Als je het mij vraagt is dat nog verwerpelijker.

Dat het over een geloof gaat zorgt er voor dat bij iedereen de nekharen overeind gaan staan en de nagels uit worden geschoven. Enigszins terecht, anderszins niet geheel nodig.

Had het boekje al een keer gezien maar het blijft een sterk staaltje FUD (Fear Uncertainty Doubt). Twijfel zaaien op basis van twijfelachtige argumenten is vrij verwerpelijk. In die zin is het gewoon brainwashen omdat die creationisten ook weten dat er genoeg 'hersendoden' zijn die moeite hebben om voor zichzelf te denken. Om dan nog maar niet te spreken over kinderen die logisch argumentatie niet kunnen onderscheiden van dogmatiek en drogredeneringen.

maar zij geloven er voor de volle 100% in. Dat is toch niet met opzet liegen? Hun mening opdringen is het zeker, maar meer kan je er toch niet van maken.

Mensen die een reclamefolder laten drukken lopen zelfs vaak nog met opzet leugens te verkondigen. Als je het mij vraagt is dat nog verwerpelijker.

Dat het over een geloof gaat zorgt er voor dat bij iedereen de nekharen overeind gaan staan en de nagels uit worden geschoven. Enigszins terecht, anderszins niet geheel nodig.

Wrong, reclame-uitingen worden gemonitord door de reclame code comissie. Leugens in reclame verkopen wordt steeds lastiger. De mening van een stel creationisten wordt echter niet gemonitord. Het vergelijk met reclame gaat dus mank.

Als iedereen maar denkt de waarheid in pacht te hebben en deze te moeten opdringen wordt het al snel een zootje.

In een land met 2 confessionele partijen in de regering zal er weinig aan gedaan worden maar eigenlijk zou het verspreiden van propagandamateriaal verboden moeten worden.

Wrong, reclame-uitingen worden gemonitord door de reclame code comissie. Leugens in reclame verkopen wordt steeds lastiger. De mening van een stel creationisten wordt echter niet gemonitord. Het vergelijk met reclame gaat dus mank.

Als iedereen maar denkt de waarheid in pacht te hebben en deze te moeten opdringen wordt het al snel een zootje.

In een land met 2 confessionele partijen in de regering zal er weinig aan gedaan worden maar eigenlijk zou het verspreiden van propagandamateriaal verboden moeten worden.

Dan kan je het vragenuurtje op tv ook wel schrappen. Al die politieke partijen die maar hun mening spuien.

Dan kan je het vragenuurtje op tv ook wel schrappen. Al die politieke partijen die maar hun mening spuien.

Ja en politieke partijen hebben ook nog eens allemaal zendtijd. Maar daar zit wel het verschil in met het opdringen van je mening via de brievenbus. In het geval van politieke (verkozen) partijen is een ieder gelijk.

Overigens kan je toch moeilijk een politiek programma vergelijken met een creationisme verhaal. Een verhaal dat zo geschreven is dat het ook voor kinderen toegankelijk is.

De metaforische beschrijvingen waar Christenen in geloven zijn episodes en versen die de schone wijze van handelen symboliseren en voorbeelden scheppen over hoe een mens dient te handelen, zodat alle individuele harten in zekere zin niet vergeten worden.

Veel gebeurtenissen die zich in het leven herhalen kunnen in de Bijbel worden terugvonden, waaraan Christenen zich kunnen refereren en zodoende op gelijkwaardige wijze kunnen handelen zodat er niet op grond van te onzuiver individueel belang knopen worden doorgehakt. Het geweten kan alsware voortijdig worden geraadpleegd door het lezen van welke gevolgen uit welke gedragingen voortvloeien.

Ark van Noach verhaal is het concept dat het klimaat probleem beschrijft, als je de boel echt laat gaan en apatisch blijft, trek je je eigen grond onder je voeten vandaan.

Bijbel kan een atropologisch handboek zijn voor sommige om in situaties alle harten van mensen proportioneel en evenwichtig te stemmen.

Maar het scheppingsverhaal kan worden geschrapt. Zoals David ook aangaf is het toegestaan om de Bijbel te wijzigen als de tijd dat vraagt.

Evolutietheorie kan dan wel ondersteund worden door feitenmateriaal, maar het aanvaarden(!) van de theorie kan je imo toch wel bestempelen als een 'soort geloof'. Als ik me niet vergis bestaat elke theorie uit een 1 of meer assumpties (pre-theoretisch kader).

Het is dan een 'soort geloof' in die zin dat het een aanname blijft dat onderhevig is aan veranderingen, zodat het theorie (itt tot een godsdienst) geen dogma wordt, maar meer een 'heuristische basis voor verdere onderzoek'.

Wat dat betreft hebben de creationisten wel gelijk en ook dat je niet kan praten van bewijzen. ('wetenschappelijke bewijzen' bestaan niet! Mss enkel in de wiskunde of logica ofzo, maar zeker niet in biologie).

Laatst bewerkt:
een wetenschappelijke theorie wordt nooit als absolute waarheid aangenomen maar als een voorlopige waarheid tot deze wordt weerlegd. wat tot op heden nog niet gelukt is bij de evolutietheorie.

En een 'voorlopige waarheid' (wat een rare woordcombinatie btw :p) kan mijlenver staan van de absolute waarheid. (die gelovigers menen in pacht te hebben). Je hoeft ook geen theorie te weerleggen zodat je er niet in hoeft te geloven. Zelfs wetenschappers doen dat niet altijd :p

Ja en politieke partijen hebben ook nog eens allemaal zendtijd. Maar daar zit wel het verschil in met het opdringen van je mening via de brievenbus. In het geval van politieke (verkozen) partijen is een ieder gelijk.

Overigens kan je toch moeilijk een politiek programma vergelijken met een creationisme verhaal. Een verhaal dat zo geschreven is dat het ook voor kinderen toegankelijk is.

Het partijprogramma van bijvoorbeeld de PVV vind ik even harde bullshit als het creationistische verhaal.
Maar goed, je hebt wel gelijk dat je het niet echt kan vergelijken, maar het is natuurlijk onzin om te stellen dat het door je strot wordt geduwd. Als je het niet wilt lezen dan laat je het toch gewoon gelijk in de prullenbak verdwijnen. Daarnaast lijkt het me stug dat kinderen na het lezen van 1 klein foldertje gelijk de nieuwe messias worden. Opvoeding is veel belangrijker dan dat wat er door de deur komt. Als je niet wilt dat je kinderen een geloof gaan aanhangen dan moet je dat duidelijk maken. Wat trouwens ook neerkomt op een opvoedingsdoctrine, net als bij de theïsten.

Terug
Naar boven