MuscleMeat

Koningshuis afschaffen

Peiling Peiling Koningshuis afschaffen

• Totaal stemmers
    123
Nee, niet afschaffen.

Mooie Nederlandse traditie.
De door het koningshuis opgebouwde handelsrelaties zijn enorm winstgevend. Ze verslinden dus niet alleen geld, maar ze halen ook banden aan met andere landen wat juist weer geld oplevert.
Die banden worden wel opgevangen door een president of wat dan ook..

@Mighty Daar krijg je dan toch gewoon een andere feestdag voor terug....

Natuurlijk krijg je daar een andere feestdag voor terug. Iets als 'Leve de Republiek dag' of 'Koninginneherinnerdag' of iets wat daar op lijkt. Zal allemaal heel onwennig en vreemd aanvoelen maar na een paar jaar feest en consumeert iedereen net zo hard als op koninginnedag. Invented Tradition noemen ze zoiets, dat is ook exact wat Koninginnedag is.

Het heeft zijn voor en nadelen.
Maar voor mij persoonlijk vind ik het onzin.

Dat hoor je vaak inderdaad, maar ik vraag me dan toch echt af wat voor inkomsten dit zijn die gewoon gekozen staatshoofden of aangewezen diplomaten niet kunnen genereren.

Toch heeft een monarch andere ingangen dan een regeringsleider. Heeft er ook mee te maken dat een monarch vaak lang in zijn zetel blijft terwijl een regeringsleider of diplomaat relatief gezien veel korter in functie blijft. De handelsmissies die meereizen met de koningin hebben het voordeel dat er deuren worden geopend die in ander gevallen waarschijnlijk gesloten waren gebleven.

Ben geen monarchie aanhanger maar als het geld oplevert kan je het net zo goed in stand houden.

Nog een stukje over de deuren die opengaan :

De Indiase minister sprak met de hoogste bazen van TPG, Rabobank, Philips, Campina, DSM, ING en Akzo Nobel. De bestuursvoorzitters waren gemakkelijk over te halen om met de koningin mee te reizen naar India, aldus voorzitter Wientjes van werkgeversorganisatie VNO-NCW woensdag.
„Tijdens het staatsbezoek aan Turkije bleek een kleine, zware handelsdelegatie erg succesvol te zijn. Net als toen hebben we een open discussie gehad met de premier van het gastland in aanwezigheid van de koningin en het prinselijk paar.”

Ook minister Van der Hoeven benadrukt dat door de aanwezigheid van de koningin deuren open gaan. „Er zijn landen die er aan hechten dat de overheid laat zien het bedrijfsleven te steunen. India is zo’n land.”

Weg met het koningshuis. Ik zeg: DOEN! Ondemocratische tirannen die mijn belastinggeld ontvangen en willen dat iedereen voor hen buigt en gezien willen worden als afgoden omdat hun voorouders gingen moorden en slachten als niemand voor hen ging buigen.

In welk tijd leven we? 1365 ofzo?

Opeens heb ik begrip voor suzuki rijders :)

Laatst bewerkt:
Die banden worden wel opgevangen door een president of wat dan ook..

Doubt that. Elke vier of 8 jaar is er dus weer een nieuwe president, en die banden moeten dus weer opnieuw aangehaald worden. Bovendien heeft koninklijk zijn in sommige landen nog een bepaalde status.

Edit;

Zie nu pas het stuk van EricR. Zulke dingen bedoel ik dus. ;)

Nee, niet afschaffen.

Mooie Nederlandse traditie.
De door het koningshuis opgebouwde handelsrelaties zijn enorm winstgevend. Ze verslinden dus niet alleen geld, maar ze halen ook banden aan met andere landen wat juist weer geld oplevert.

Maar iets meer zelf aan de kosten van allerlei diensten bijdragen zou imo een mooi voorbeeld zijn van ook je steentje bijdragen. Let wel ze krijgen zakgeld en alles wordt betaald ook het onderhoud.

Ik heb 'geen mening' gestemd, al ben meer positief dan negatief.

Aan de ene kant vind ik de elitaire galbakkerij niet bepaald tof, maar ik zie ook wel weer het nut van de 'stabiliteit' die een monarch biedt. (yesyes, ik weet dat dat ook maar een vinger lang is, maar de geschiedenis leert ook dat er meer dan genoeg presidenten zijn die bepaald niet helemaal fris zijn en voorlopig zitten we hier in Nederland goed)

Het lijkt mij echt vervelend om zo te leven..ookal heb je nog zoveel geld om uit te geven,je bent nooit echt vrij om te gaan staan waar je wilt.Iedereen houdt je in de gaten.Best lullig als je moeder toevallig de koningin is en jij dus de prins of prinses..

Het gaat mij niet eens zo zeer om geld verslinden...een presidentschap is waarschijnlijk duurder.

Waar het mij om gaat is dat we een overerfbare functie hebben in deze tijd. Dat is een compleet achterhaald concept en in mijn ogen niet te rijmen met een democratie.

Er zit wel een flinke adder onder het gras...wat nu als Balkenende president was...of erger...Wilders??

Voor het afschaffen: Het kost veel geld, er word overdreven veel drama omheen gemaakt.
Tegen het afschaffen: Het geeft verbinding tussen alle Nederlanders (bijv Koninginnedag) en het is voor de handel erg representatief om een goede monarchie te hebben.

Geen mening dus.

Het gaat mij niet eens zo zeer om geld verslinden...een presidentschap is waarschijnlijk duurder.
Ik begin dit een beetje beu te worden. Mensen die denken of beweren dat een president duurder is dan een koning/koningin weten niet waarover ze spreken. Er zijn voorbeelden van republieken te noemen die honderden keren goedkoper zijn dan de Belgische en Nederlandse monarchie. Dus laten we de mensen vooral niet blijven voorliegen.

Ik begin dit een beetje beu te worden. Mensen die denken of beweren dat een president duurder is dan een koning/koningin weten niet waarover ze spreken. Er zijn voorbeelden van republieken te noemen die honderden keren goedkoper zijn dan de Belgische en Nederlandse monarchie. Dus laten we de mensen vooral niet blijven voorliegen.

Honderden keren? In een land met een vergelijkbare welvaart? Dat vraagt om bronnen :D
Zou wel een goede dooddoener voor het 'dure president' argument zijn!

weg er mee ! :p

die dotaties kosten té veel, kom hop weg ermee!

Honderden keren? In een land met een vergelijkbare welvaart? Dat vraagt om bronnen :D
Zou wel een goede dooddoener voor het 'dure president' argument zijn!

Obama verdient 400.000 dollar per jaar. Alleen hij, dus niet zijn dochters, zijn honden en zijn vrouw zoals bij een monarchie wel eens het geval is

aha...in een :banana: republiek zeker?

Ik zie graag een vergelijking van de kosten tegen elkaar.

• Topic Starter Topic Starter
Weg met het koningshuis. Ik zeg: DOEN! Ondemocratische tirannen die mijn belastinggeld ontvangen en willen dat iedereen voor hen buigt en gezien willen worden als afgoden omdat hun voorouders gingen moorden en slachten als niemand voor hen ging buigen.

In welk tijd leven we? 1365 ofzo?

Opeens heb ik begrip voor suzuki rijders :)

Haha, jij vond het zeker jammer dat 'de' Swift de koninklijke bus net gemist heeft. :D

Als ik maxima elke dag een buurt mag geven mag het blijven, anders niet.

Enige reden waarom koningshuis mag blijven: Maxima. Voor de rest weg ermee!

Afschaffen, dat achterlijk koningshuis.
We leven in 2009.

Terug
Naar boven