Ik hoop dat ik niet voor mijn beurt spreek, maar het wordt gewoon bij zware calf raises gedaan, met twee benen tegelijk of op 1 been, dat maakt allemaal niet zo uit.
"Afrollen over" leidt wellicht heel makkelijk tot allerlei bizarre fantasieen, maar het is feitelijk heel simpel.
Zo leg ik het voor mezelf uit.
- Ga er vanuit dat je in de calf raise gestretchte positie staat, met de voeten in een neutrale positie. (zeg maar rechtuit zo'n beetje)
- Trek dan vanuit je hielbeen een denkbeeldige lijn naar je grote teen.
- Bij het opkomen beweegt de hiel zich zeg maar over de lijn om zeg maar zo veel mogelijk boven de grote teen te komen.
Dat lukt natuurlijk nooit helemaal, maar doordat je er naar streeft maak je dus die "afrol" beweging, waarbij de hiel zich meer in het mediale vlak verplaatst (aan/langs de binnenkant/binnenzijde).
Bij de afrol over de kleine teen hetzelfde verhaal, maar dan met het "lijntje" van de hiel naar de kleine teen, om zo veel mogelijk met de hiel boven de kleine teen te komen.
De afrol vind dan plaats in het lateral vlak. (aan/langs de buitenkant/buitenzijde)
Uiteraard in beide voorbeelden met voortdurend gestrekt been en zonder dat de voet kantelt (zou nogal blessuregevoelig zijn)