AndroidHealthClinic

Langzame of snelle reps

Peiling Peiling Langzame of snelle reps?

• Totaal stemmers
    86

69ingChipmunks

Ripped Bodybuilder
Waardering
322
Lengte
1m81
Had laatst met iemand een discussie, over het uitvoeren van oefeningen. Nu lees ik nogal veel verschillende meningen hierover op het forum, qua snelheid die je toepast bij het uitvoeren van een oefening. Voornamelijk bij het bankdrukken.

Dus bij deze, even een poll om na te gaan wie welke beweging hanteert.

Even voor de duidelijkheid; bij het omlaag gaan, doel ik dus op de negatieve.

Laatst bewerkt:
Hoe meer snelheid bij de concentrische fase hoe meer motorunits geactiveerd hoe meer kracht gegenereerd word weet niet of dit voor hypotrofie goed is maar ik doe ook alleen powerlifting.

Wet van Newton ;)

F=m.a
F -> kracht in newton (N)
m -> massa in kg
a -> versnelling in m/s* meter per seconde kwadraat (2e macht werkt blijkbaar niet op Dutch Bodybuilding)

heeft eigenlijk weinig met bb-en te maken :p

zelf doe ik niet uiterst snel en niet uiterst traag omhoog en omlaag heb dan maar gekozen voor snel omhoog en traag omlaag

Laatst bewerkt:
Nog nooit echt bij stilgestaan eigenlijk...

Gewoon normaal tempo. Bij de lichtere gewichten gaat het meestal al wat sneller dan bij de zwaardere.

Middelmatig???

• Topic Starter Topic Starter
Zijn mensen die heilig geloven in Langzame bewegingen voor het aanmaken van spiervezels.

Toch zijn er mensen die een uitgesproken mening hebben over een hoge snelheid van de uitvoering van je reps.

Wilde ook een optie toevoegen '' Middelmatig '' maar was bang dat hier dan 99% voor zou kiezen omdat ze er nooit bij stil staan ;-)

Reden waarom ik dit vraag is omdat ik een discussie had met mijn broer, die erg snel zijn reps eruit perst terwijl ik voor langzaam kies. Beiden houden wij van het verfijnen van de vorm, maar qua snelheid zijn wij tegenstrijdig.

Het is namelijk zo dat hij de 32 KG dumbbells beu is maar niet verder kan omdat 32 KG het maximale is bij ons in de sportschool. Heb 'm toen aanbevolen om eens te proberen om heel langzaam omhoog en langzaam omlaag te gaan voor extra intensiteit omdat ik zeker weet dat ie dan in gewicht gaat zakken. Maargoed, hij is nogal koppig :rolleyes:

---------- Post added vr 17 jun 2011 at 22:20 ----------

Wet van Newton ;)

F=m.a
F -> kracht in newton (N)
m -> massa in kg
a -> versnelling in m/s* meter per seconde kwadraat (2e macht werkt blijkbaar niet op Dutch Bodybuilding)

heeft eigenlijk weinig met bb-en te maken :p

zelf doe ik niet uiterst snel en niet uiterst traag omhoog en omlaag heb dan maar gekozen voor snel omhoog en traag omlaag

Formule kwam me al bekend voor! Maargoed, m'n laatste natuurkunde les is dan ook een paar jaartjes en biertjes geleden.

---------- Post added vr 17 jun 2011 at 22:22 ----------

Hoe meer snelheid bij de concentrische fase hoe meer motorunits geactiveerd hoe meer kracht gegenereerd word weet niet of dit voor hypotrofie goed is maar ik doe ook alleen powerlifting.

Dat is dus wat mijn broer ook zo'n beetje zegt, alleen gaat hij voor massa. :p

Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk vrij simpel.
De negatieve beweging doe je rustig en gecontroleerd, focus op de spieren, maar doe het uiteraard niet te langzaam (moet geen 5 seconden duren).
De positieve beweging doe je zo snel en explosief mogelijk. Nu kan je natuurlijk zeggen: "Dat lukt wel met opwarmgewichten, maar met mijn 3RM gaat het bv veel langzamer."
Ofcourse, maar het gaat niet om de snelheid op zich. Als je zo hard mogelijk duwt bv bij BP, dan ga je zo snel als mogelijk is -> zoveel mogelijk spiervezels komen in actie.

Het is eigenlijk vrij logisch dat je in de concentrische fase zo snel mogelijk de gewichten optilt. Je gebruikt dan maximale kracht waardoor je je spieren meer prikkelt.
Snel naar beneden heeft sowieso weinig nut omdat je dan de gewichten laat vallen en je spieren minimaal benut.

Het is eigenlijk vrij logisch dat je in de concentrische fase zo snel mogelijk de gewichten optilt. Je gebruikt dan maximale kracht waardoor je je spieren meer prikkelt.
Snel naar beneden heeft sowieso weinig nut omdat je dan de gewichten laat vallen en je spieren minimaal benut.

Zo train ik de laatste tijd ook. Is ook erg lekker. Bijvoorbeeld lekker zware 18 biceps curl (100% correcte vorm, rustig laten zakken en BAM OMHOOG.) :D

Laatst bewerkt:
Op de teruggaande fase doe ik vaak maar wat eigenlijk. Als ik langzaam laat zakken heb ik af en toe het idee dat ik meer energie erdoorheen fik dan dat ik kracht aan het genereren ben. Maar er zijn toch veel voorstanders van zo te zien.

Al ben ik wel geneigd om sneller te laten zakken door dat ene onderzoek wat hier rondzwerft.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Damn, merk net pas dat er een soort gelijke topic als deze ( zonder enquete dan wel ) onder mij zit. En ik maar klote met die zoekfunctie voordat ik deze aanmaakte.

Ach ja, enquete op z'n tijd is ook wel leuk :o

Snel omhoog, langzaam omlaag.

Ik vind de term "snel" misleiden. De juiste benaming is explosief en dat hoeft echt niet snel te zijn.

Zelfde geld voor "langzaam". Wat is langzaam? 1sec? 2sec? 3sec? enz. Ga uit van "gecontroleerd.

Voor mij wordt het dan gecontroleerde eccentrische fase en een eXplosieve concentrische fase.

Afwisselen uiteraard. Soms explosief, soms heel gecontroleerd, soms normaal liften. Meestal wel zo snel mogelijk, maar zonder vorm te verliezen bij de beweging of te 'gooien' met de gewichten. Maar voor het aanspreken van je verschillende spiervezels is het eigenlijk best om in alle parameters soms af te wisselen.

Hangt van je verhouding van je verschillende spiervezels af imo

Hoe langzamer je beweging hoe beter je spieren aangesproken worden imo, dus langzaam/langzaam

Terug
Naar boven