XXL Nutrition

Legaal of illegaal? Problemen met douane

Bezoekers in dit topic

Nachtbraker

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
15 okt 2008
Berichten
4
Waardering
0
Ik koop sinds een jaar mijn voedingssupplementen bestellingen bij een Amerikaanse webwinkel, omdat dat veel scheelt in prijs.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een brief van de douane, daarin stond dat ze de zending doorzocht hadden en dat ze naar aanleiding van enkele producten die ze aangetroffen hadden me een paar vragen wilden stellen.

Het bleek dat ik producten met verboden stoffen had gekocht, te weten:

IronMagLabs Satiety SRT Hoodia gordonii
Vraagbaak Flora- en Fauna Wet


Gaspari Nutrition - Plasmajet Adenosine-5-Triphosphate
Serious Nutrition Solutions YN-30 Synepherine HCL
Labrada Nutrition – Humanofort Growth Factor Formula IGF-1/IGF-2
Labrada Nutrition – Super Charge! Extreme N.O. IGF-1/IGF-2
Controlled Labs – White Flood Gamma-Aminobutyricacid (GABA)
Vraagbaak GeneesmiddelenWet


Vervolgens werd mij het volgende aanbod gedaan:

In het geval van de overtreding van artikel 13 lid 1 van de Flora- en Fauna Wet mag ik u namens het openbaar ministerie de volgende schikking aanbieden:
Vrijwillig afstand doen ter voorkoming van strafvervolging.

In het geval van de overtreding van artikel 18 lid 1 van de GeneesmiddelenWet mag ik u namens het openbaar ministerie de volgende schikking aanbieden:
Vrijwillig afstand doen ter voorkoming van strafvervolging.

Voorlopig blijf ik verdachte zo staat in de brief

Nu zijn deze producten allemaal in Nederland te koop op verscheidene webwinkels en misschien ook wel in fitnesswinkels.
Dat was voor mij het signaal dat de producten ok waren.
Ik begrijp niet dat het strafbaar is een product uit Amerika te bestellen, terwijl precies hetzelfde product in Nederland legaal te koop is en uiteindelijk ook uit Amerika komt.

Ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering

De vraag is nu: wat zal ik doen.
Wat zijn de stappen die ik zou moeten nemen als ik bezwaar wil maken.
De douane beambte die ik 40 minuten aan de telefoon had dat ik maar het beste vrijwillig afstand van de in beslag genomen producten kon nemen, omdat het me anders nog meer zou gaan kosten.
Sta ik sterk met mijn argumenten en maak ik een goede kans de zaak te winnen.
Of moet ik mijn verlies nemen en de confiscatie van mijn spullen, de veroordeling en de boete en een aantekening in een dossier voor lief nemen.
Een ander probleem is dat ik nu geen producten vanuit het buitenland durf te bestellen, omdat ik nooit kan weten of de douane daar niet moeilijk over gaat doen.

Ik weet niets van deze materie af, maar mijn gezond verstand zegt me dat er hier iets niet klopt, het voelt in ieder geval niet rechtvaardig aan.


Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad, of is er iemand die thuis is in deze wetgeving, graag je reactie.

De in de brief aanbevolen websites:
www.cites.org
http://www.cbg-meb.nl/cbg/nl
 
Hoodia staat naar mijn weten wel degelijk op de zwarte lijst, wat niet wil zeggen dat je er in Nederland niet aan kan komen.. ;)

Succes met je situatie:(
 
damn gwn afstand doen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon afstand van doen, dan ben je verlost van al die shizzle... Bij een eventueel proces zal het je alleen maar geld kosten.
 
Afstaan. Geen enkele kans om het te winnen. Het is gewoon verboden.
 
Zeik die douane hè. De goederen ben je sowieso kwijt. Het is niet alsof je als je geen afstand doet en vervolgd wordt ze mag houden lijkt me.

Waar heb je die geneesmiddelenwet gevonden waar precies staat welke producten verboden zijn? Ik heb me ook al suf gezocht naar zo'n lijst maar kan niks vinden, dus het is maar op goed geluk altijd.

Als ze gewoon in NL te krijgen zijn kun je dit ook es terugsturen als antwoord. Ben wel benieuwd wat ze dan zeggen. Dat ze vragen willen stellen is standaard van hen.
 
Nu zijn deze producten allemaal in Nederland te koop op verscheidene webwinkels en misschien ook wel in fitnesswinkels.
Dat was voor mij het signaal dat de producten ok waren.

:rolleyes:
 
Gewoon duidelijk uitzoeken kerel.

En als je in je recht staat blijven aanvechten!!
Wat denken die **********s wel??



cool censuur!:rolleyes:
 
Precies. Het ljkt mij wel de moeite dit uit te zoeken want als jouw relaas klopt is er hoe dan een fout aan de kant van de autoriteiten gemaakt:

1) Er werken mogelijk 2 instanties langs elkaar heen.
2) of: De instantie die toe moet zien op de (web)winkels heeft zijn werk niet gedaan.
3) of: De douane heeft het in dit geval bij het verkeerde eind.
 
Back
Naar boven