XXL Nutrition

Lichaam uit de spaarstand halen/doorgeslagen met dieet

Bullet Com

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
Lengte
1m79
Massa
69kg
Vetpercentage
13%
Hallo mede builders.

Ik ben een jongen van 16 jaar, die al heel zijn leven "mollig" was. op het hoogte punt was ik ongever 1,74 en weeg 74 kilo. dit was mij te veel dus ben ik begonnen met dieeeten, dit lukte me behoorlijk ik ben 23 kilo afgevallen en ben ook nog eens gegroeit tot 1,79 m, ik weeg op dit moment 51 kilo en ben 1.79 m.
nu is het probleem dat iik het dieet compleet verkeerd heb aangepakt ik ben gaan "crash-dieete" ik heb op dit moment nog maar een kcal inname van soms 400 tot 500 per dag. dat is extreem slecht voor mijn lichaam en voor later.. dat weet ik..

nu ik ben wel blij met hoe ik eruit zie ik wil alleen weer terug naar een normaal eetpatroon waarin ik s'middag gewoon 2 boterhammen kan eten ( nu eet ik alleen een stuk fruit* zie voedingsschema hieronder )
ik begin nu echt een beetje in paniek te raken want als ik bedenkt dat ik op een feestje niet eens "normaal" een stukje cake of "normaal" een kop soep met een wit bolletje kaas kan eten wordt me te gek.

Het gene waar ik bang voor ben:
dat ik het lichaam terug ga krijgen dat ik vroeger had,
en dat blijkt dat als ik "normaal" zou eten ik nog steeds aan zou komen.

Wat zie ik als normaal?
dit zie ik als een normaal voedingspatroon is voor mij,

s'morgen 2 volk.boterhammen met mager beleg 2 kopjes koffie ( zonder toevoegingen )

tussendoor: 1 appel/peer/druiven/banaan <- uitzondering ( banaan )

Lunch: 2 B volk. boterhammen met 1 hartig beleg, een mager beleg

tussendoor ( thuis komen van school ): koffie met een soort koekje*
* met het koekje kun je varieeren van liga evergeen tot meergranen meusli repen.

avond: 1.5 opscheplepel aardappels, 75-100 gram vlees, 150 gram groente

s'avond: magere yoghurt, of iets wat het gezin op het moment eet zoals een gangmaker, of een ander soort verwennerrij.

ik wil even zeggen dat dit ongeveer mijn idee is van een normaal voedingspatroon ( tips die jullie hebben zijn welkom )

Mijn voedingspatroon op dit moment

s'morgen: 2 knackerbrod Volkoren, beleg half plakje kip fillet met zout en pepper, halvajam.... Mok koffie

tussendoor: paar worteltjes

lunch: 1 stuk fruit, voorkeur sinasappel, of appel peer in die richting

tussendoor: paar worteltjes

avond: 0.5 opscheplepel aardappels,zilvervliesrijst- stukje vlees 50 tot 85 gram, 100 gram groente

*tussendoor snaaien: ik kijk soms in de keuken of ik iets kan vinden wat mager is en waar je niet van aankomt, zoals rauwe champions, wortel, die ik dan soms eens pak en vervolgens weer verder ga met waar ik mee bezig ben. dit is heel raar dat weet ik maar ik doe het gewoon.

wat ik eigenlijk wil is gewoon weer van het leven kunnen genieten en niet de hele dag zorgen maken over wat er morgen op die weegschaal zal staan, en of me zorgen maken over wat ik nou eigenlijk heb gegeten, de hele dag kcal optellen en berekenen hoe dat ik het minimaal kan houden.
het gewoon kunnen eten van een stukje cake op een verjaardags partijtje en thuis gewoon gemakkelijk voelen over wat ik nou eingelijk heb gegeten.

als jullie echt tips hebben of advies of commetaar ik hoor ze graag.

Bullet Com.

Ik zou gaan lezen over eetstoornissen en hulp zoeken. En dat is geen grap. 74 kilo bij 1.74m is absoluut niet te dik.

Ik zou gaan lezen over eetstoornissen en hulp zoeken. En dat is geen grap. 74 kilo bij 1.74m is absoluut niet te dik.

Geef ik je deels gelijk in, maar het feit dat hij door heeft dat het ongezond is en er wat aan wil doen kan ook betekenen dat hij er serieus mee bezig gaat. IMO moet hij het rustig opbouwen naar een normaal eetpatroon en daar eventueel bij sporten om te zorgen dat zijn verbranding goed op gang blijft.
En ja hij zal weer wat aankomen, maar dat is in zijn geval absoluut niet erg. Gezond zelfs maar door er bij te sporten doet hij er wat goeds mee. Dit is het gevaar van crash-dieeten dat je nog meer aankomt dat je kwijt bent. en om dat te voorkomen, SPORTEN

Op dit moment heeft ie in ieder geval serieus ondergewicht, ook voor zijn leeftijd: een BMI van rond de 16. Terwijl rond de 20 een stuk gezonder zou zijn. Probeer het op te krikken naar 20 (rond de 65-68 kilo is dat volgens mij) door vooral regelmatig te eten (6 a 7 x per dag om de anderhalf a 2 uur).

En als je wil dat die gewichtstoename vooral met spier gepaard gaat en minder met 'mollig vet', doe dan 2 a 3 x per week drie kwartier a een uur een fullbody krachttraing.

Zegt je familie hier niets over? 23 kilo weg moet je wel merken lijkt mij. Ga naar de doctor, jij hebt problemen. Hij zou je overigens ook veel beter kunnen helpen, door je naar een diëtist te sturen bijvoorbeeld.

(Weer) een bewijs dat crashdieeten wel degelijk werkt als ze worden volgehouden. Door een of andere 'spaarstand' niet meer afvallen? Dacht het niet.

@ Bullet Com

Ik zou serieus hulp zoeken. Je geeft zelf al aan dat je (sterk) onzeker bent over je gedrag. Professionele hulp kan je veel beter helpen dan mensen hier op een forum.

Klote man. Kan snappen dat je er mee zit.
Schrijf je in op een sportschool en begin met krachttraining. Hierdoor word je sterker en gespierder als je hoog in je eiwitten gaat zitten. Je gaat dan iig aankomen maar dan weet je ook dat het meeste spier is.

Ik kan je verzekeren dat je daarna nooit meer dun wilt zijn. Je verslaving aan spierweefsel gaat beginnen :D

kerel, jij hebt serieus hulp nodig. ik zou dit probleem maar eens aan je ouders voorleggen en met hun hulp gaan zoeken.
een beetje vet maakt niks uit. dat is veel beter dan dat je zo een lopend skalet bent.
je zou op fitnes kunnen gaan en juist proberen gespierd te worden. en dat doe je ook door de juiste voeding te eten. dat is veel beter dan dat je zo een magere ongezond kereltje bent.

ga professionele hulp zoeken!

ik snap wat je bedoeld ik had het zelfde probleem vroeger. was nog wel wat zwaarder en ging toen de slechte kant op. die crash dieeten ken ik ook nog wel, zo min mogelijk eten op een dag. het lukte ook wel op een gegeven moment woog ik 65 kilo van de 85 :P

nu paar jaar verstand, ervaring en training verder moet ik me flink volduwen om nog bij te komen. weeg inmiddels weer 77 kilo redelijk in beste shape van me leven gelukkig :D maar het hele afvallen en bijkomen blijft gewoon een simpele optelsom. reken je behoefte uit. zit je eronder dan val je af zit je erboven dan kom je bij. wel met de juiste voeding natuurlijk;)

het is al goed dat je zoveel met voeding bezig bent. dus probeer het eens uit! ga twee weken lang op je behoefte eten en dan zie je dat je gewicht redelijk gelijk blijft en kun je toch op die feestjes mee snoepen. zou er niet teveel problemen van maken, want je bent goed bewust van je eetgedrag lijkt me. dus terugvallen in je oude eetgewoontes doe je neit zo snel. heb ik iig nooit gehad ;) succes

Het is goed dat je ingezien hebt dat je met een aardig probleem zit...

En 51 kilo bij 1.79 m is veel te weinig hé en zeker niet mooi... Je loopt er waarschijnlijk bij als een skelet...

Nu je hebt al bewezen dat je aardig wat doorzettingsvermogen hebt met je crashdieet dus waarom begin je niet met krachttraining om aan te komen? Je gaat er niet vet van worden maar net breder in de vorm van spieren en dus nog steeds strak.

Lees de stickies hier op het forum door over de geschikte voeding en training, reken je dagelijkse caloriebehoefte uit (vind je hier genoeg info over), stel een voedingsschema op en trainingsschema ;)

EN GA ALSJEBLEFT NIET PANIKEREN ALS JE SNEL WAT AANKOMT... Je hebt je lichaam de afgelopen tijd serieus mishandelt. Door te weinig te eten heb je enorm veel spieren afgebroken en die gaat je lichaam nu weer moeten opbouwen

post een nieuw schema wanneer je de stickies hier doorlezen hebt en ga anders alsjeblieft hulp zoeken bij een diëtist want je hebt een eetstoornis

Concrete tip: neem excel, gooi je huidige voedingsschema er in en begin elke week 100 Kcal op een dag meer te eten. Daar kom je niet of nauwelijks van aan, want je lichaam went er aan. Pas als je op onderhoud zit, dan kun je denken aan sporten, en dan zou ik inderdaad voor de krachttraining gaan met veel eiwitten om te eten, want je spieren hebben heel wat te lijden gehad...
Hoe is je conditie?

Clean bulken...

Concrete tip: neem excel, gooi je huidige voedingsschema er in en begin elke week 100 Kcal op een dag meer te eten. Daar kom je niet of nauwelijks van aan, want je lichaam went er aan. Pas als je op onderhoud zit, dan kun je denken aan sporten, en dan zou ik inderdaad voor de krachttraining gaan met veel eiwitten om te eten, want je spieren hebben heel wat te lijden gehad...
Hoe is je conditie?

Ik ben dik :treuren:

Ik denk dat het nodige wel gezegt is in dit topic. Erg jammer dit!

@Bullet Com,
lees de reacties op je topic zorgvuldig en neem het advies van je forumgenoten serieus.
Als je met 1,74 meter en 74 kilo jezelf te dik vindt en dan afvalt naar 51 kilo dan is je zelfbeeld echt niet goed.
Je ziet dat je nog in de groei bent...juist dan heb je veel goede voedingsstoffen nodig.

Ga inderdaad met je ouders praten en naar een dokter.
Als je dat niet wilt, lees dan in ieder geval op je gemak de sticky's door. Maak een goed voedingsschema op onderhoud en doe er cardio bij.

Sterkte.

Bullet Com ik ben ook ongeveer net als jij (ik was 1meter 84 en woog 76) en ik wil dat buikje natuurlijk ook weg hebben.
Ik probeer minder te eten (een beetje maar) maar wel gezonder.
En ik loop elke dag 45 minuten.
Voordat ik ga slapen die ik 5 keer 15 crunches en dan doe ik met allebei mijn armen 30 keer met 6 killo gewichtheffen en dan nog een eindsetje van 25 crunches.
Ik ben nu een week bezig en zie al een verschil en ik voel me veel fitter.
Je moet niet zoveel op je eten letten (eet alleen niet teveel mar het belangrijkste is eet GEZOND en SPORT regelmatig tot veel.

SuCCeS man :D

Terug
Naar boven