XXL Nutrition

lift FAST: snelle uitvoering van oefening

Sir Psycho Sexy

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
http://www.t-nation.com/free_online...ng_performance_interviews/get_huge_in_a_hurry

Samenvatting:

- snelle uitvoering van oefening spreekt maximaal aantal motor units / spiervezels aan

- blijf laag in reps

- neem zwaarst mogelijk gewicht waarbij snelle uitvoering mogelijk is, bij een 100% stricte uitvoering (niet té zwaar)

- hou snelheid v uitvoering hoog, als snelheid daalt of uitvoering niet strict meer is, stop, rust, en maak set af

- geen uitputting, geen hypertrofie

Idee is in tegenspraak met:
- explosieve pos, trage neg
- HIT
- negatives

Afsluitende quote:
"I try to keep it simple: When you have a choice, it's always better to lift fast than slow. I can cite stacks of neuroscience research, but it's probably best for readers to just try it for a while and see what happens."

- Iemand die zo traint?
- ideën waarom snel liften wel / niet voor meer hypertrofie zorgt?
....

Laatst bewerkt:
ik train al n hele tijd zo ,Jay Cutler traint ook altijd zo ,is te zien in zijn dvd's.
Je moet wel goed op je ademhaling letten,goed in en uit ademen.

Maar is het niet zo dat trage uitvoering + zware gewichten + weinig reps(8-12)beter is om massa op te bouwen , of is dat een fabeltje ?

Ik vind dit wel het lekkerst trainen:P

afwisselen.
8 weken dit, daarna 8 weken langzaam.
zo pak je het beste alle motor units, zowel je fast twitch fibers als je slow twiches.
ik heb iig altijd een mega pomp als ik iets langzaam doe :D

- geen uitputting, geen hypertrofie

Als er geen sprake is van hypertrofie, is er ook geen sprake van groei. Dat lijkt me dus een beetje sterk :)

Verder, speedwerk is al langer bekend, vooral onder de powerlifters of anderen die bijvoorbeeld westside barbbell volgen. Prima methode om kracht op te bouwen, je gaat makkelijker door je sticking points heen op je oefeningen. Zo snel mogelijk de positieve beweging maken is altijd goed. Ik ben alleen bang dat als je zo snel naar beneden gaat als je kan, dat dit vragen is om blessures en slechte vorm. Squat maar eens met een flink gewicht, en ga zo snel als je kan naar beneden. Dikke kans dat je uit balans raakt.

Beetje offtopic gezeik, maar vaak zijn de jongens die met "revolutionaire theorieën" komen om snel groot te worden, zelf juist onwijs smal.

Je kan het ook gewoon allebei doen.

8 setjes van 3 op bijvoorbeeld benchpress - volgens deze principes..
en daarna genadeloos traag high rep pompen op een andere bench variant..

Als er geen sprake is van hypertrofie, is er ook geen sprake van groei. Dat lijkt me dus een beetje sterk :)

Verder, speedwerk is al langer bekend, vooral onder de powerlifters of anderen die bijvoorbeeld westside barbbell volgen. Prima methode om kracht op te bouwen, je gaat makkelijker door je sticking points heen op je oefeningen. Zo snel mogelijk de positieve beweging maken is altijd goed. Ik ben alleen bang dat als je zo snel naar beneden gaat als je kan, dat dit vragen is om blessures en slechte vorm. Squat maar eens met een flink gewicht, en ga zo snel als je kan naar beneden. Dikke kans dat je uit balans raakt.

Beetje offtopic gezeik, maar vaak zijn de jongens die met "revolutionaire theorieën" komen om snel groot te worden, zelf juist onwijs smal.

Bij squat zou het dan toch traag zakken zijn, en snel weer omhoog?

Ach revolutionair is het niet. Speedwerk is als onderdeel van WSB al veel langer bekend. Echter ik zou het wel als weer een ander component beschouwen en niet als de enige manier.

• Topic Starter Topic Starter

"speed squatten" met Arnold:

http://www.pumpedvideo.com/2006/11/02/arnold-schwarzenegger-squat/

Hij gaat hier toch snel naar beneden, mét goede vorm. Negatieve beweging duurt iig zeker niet langer dat positieve.

Speedlifting gaat enkel met gewichten die het toelaten, wordt ook in het articel gezegd (geen extreem zware squat dus

Juist... had die squat van Arnold al eens gezien.

Hmm, zal vast wel in het artikel staan (ga eens stukje lezen nu) maar wat is dan het nut van zo snel naar beneden te gaan?

But just to clarify something I said earlier: Perfect form doesn't mean lifting something fast and lowering it slowly. You have to be under control, but you get more benefit from lowering a weight quickly. You'll recruit more muscle fibers, counterintuitive as that sounds.

Lijkt me niet logisch maar ja... :D

ik las ergens dat als je met de squat langzaam naar beneden gaat dat je daardoor sterker wordt ?? :dunno:

Ik zou in het algemeen de positieve beweging (bij squats naar boven toe) wat sneller uitvoeren dan de negatieve.

de verschillende spiervezels spreek je altijd wel aan. Ga gewoon niet te langzaam, wand je mag best enig momentum hebben in je beweging en niet te snel. Je moet het wel op spierkracht doen.

Hmm...
Mijn onderrug vond dit zonet niet zo interessant bij BOR.

(en hoe zit dat met oefeningen zoals DL?)

Alles werkt op zich wel als je er maar in geloofd en er plezier in hebt

Terug
Naar boven