AndroidHealthClinic

lijnzaadolie nadeel

coltivatore

Dutch Bodybuilder
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
13
"De twee soorten essentiële vetzuren, OMEGA-3 (bijv. alfa-linoleenzuur) en OMEGA-6 (bijv. linolzuur) moeten in het lichaam in evenwicht zijn. Onze Westerse voeding bevat te weinig OMEGA-3. Daarom zijn veel mensen bijvoorbeeld lijnzaadolie gaan gebruiken, dat viermaal zoveel OMEGA-3 als OMEGA-6 bevat. Het nadeel van lijnzaad is echter, dat gebruik op langere termijn tot een tekort aan OMEGA-6 kan leiden. Een overschot aan het ene vetzuur, veroorzaakt een tekort aan het ander."

ik las dit op http://www.wnp.nl/vitalefatale.htm
wat denkt de rest van jullie hiervan of wat is jullie oplossing?

Net onder de paragraaf die jij citeerde staat:
"Om OMEGA-3 en OMEGA-6 in balans te houden, is het daarom het beste om een mengsel van verschillende oliën te gebruiken. In praktijk blijkt dat oliën die rijker zijn aan OMEGA-3 het beste zijn voor de gezondheid."

Natuurlijk ook in 't achterhoofd houden dat men iets probeert te verkopen op deze site...

Omega-6 (w-6) vetzuren zitten in veel andere vetten die we dagelijks al binnen krijgen... ehm... uit mijn hoofd was ideaal iets van 4:1 (W-6 en W3) en een "gemiddeld" westers-"dieet" (voor wat dat waard is) was iets van 25:1, in ieder geval ligt de balans ligt toch al te ver richting W-6.

(getallen kunnen verschillen, maar die trend was er wel)

trekt er hier niemand zich iets aan van die waarschuwing over kanker en lijnzaadolie ?! ik ben niet aan het zeiken ofzo, maar ik vroeg mij het gewoon af.

JimmyH zei:
trekt er hier niemand zich iets aan van die waarschuwing over kanker en lijnzaadolie ?! ik ben niet aan het zeiken ofzo, maar ik vroeg mij het gewoon af.

Daar is laatst een thread over geweest. Lijnzaadolie en prostaatkanker.

alles is kankerverwekkend tegenwoordig.. waarom zou je het er om laten

We zijn gewaarschuwd,... en visolie is waarschijnlijk beter. Maar tja, zo lekker uit de fles drinken is toch heel wat anders dan van die dure capsules te moeten nemen.

dan koop je een fles levertraan

JimmyH zei:
dan koop je een fles levertraan

yep.. laatst al gedaan, smaak is "even wennen", maar dat ga ik straks zeker weer doen. (maar er was dacht ik wel een verschil tussen visolie en levertraan, maar ik weet niet meer wat het nu precies was)

Hier de visolie/levertraan expert.

Iemand met aanleg voor overgewicht moet in feite de lijnzaadolie laten staan omdat deze persoon naar alle waarschijnlijkheid niks heeft aan de omega-3 in lijnzaad en als je ook nog transvetten eet uit margarines of junkfood (chips, koekjes) , vergeet het dan maar.. de conversie van ALA in lijnzaad naar EPA & DHA wat je nodig hebt, is gewoon hyperflut.. maximaal 30% bij gezonde mensen naar EPA en DHA blijft deficiënt.
Zo iemand moet aan de dierlijke omega-3 vetzuren gaan. Zat van nature vroeger gewoon in alle dierlijke vetten. Maar door de moderne landbouwmethoden worden dieren nu vetgemest op graan, dus de verhouding is volkomen scheefgetrokken naar die genoemde 20:1 verhouding.
Veel vette vis eten en liefst ook supplementeren met visolie of levertraan is het beste. Optimaal 2-3 gram EPA plus DHA en 4 gram kan ook best.
Wat de OP las was grote kul! Die verhouding komt helaas zelfs met redelijk veel vis en supplementeren niet goed...

Er zijn grofgenomen 2 methoden om het binnen te krijgen.
1. als levertraan uit de fles: gemaakt van de lever duh! van (meestal) kabeljauw, daarom heet het ook cod liver oil. Te kooop bij reformzaak, drogist (Etos & Kruidvat) onder merknaam Lovitran. Dit is goedkoop en de beste manier om veel EPA &DHA binnen te krijgen...a lleen: lever verzamelt gifstoffen.
Idealiter zou de olie micro-gefilterd moeten zijn om de verontreinigingen te verwijderen... dat gebeurt praktisch nooit.

2. visolie en dan voorzover ik weet niet in als olie uit de fles, maar in capsules. Soms ook gewoon levertraan. Visolie (ok, levertraan is ook visolie) wordt van de hele vis gehaald. Zeg maar: vette vis wordt letterlijk uitgeperst.
Meestal tref je zalmoliecapsules (bijv. bij HEMA of opnieuw de hiervoorgenoemde adresjes). Soms en dat is beter: sardineolie omdat sardines lager in de voedselketen zitten. Deze is ook praktisch nooit gefilterd.

Exotische varianten:
- krill olie. Gemaakt van dierlijk plankton. Mijn vriend verkoopt die en deze komt uit arctische wateren, is gegarandeerd superschoon en bevat bovendien extreem veel anti-oxydanten. Nadeel: flink prijskaartje.
- aparte visolie: dwz. visolie die vnl. DHA bevat. Dat laatste is van belang voor lacterende moeders omdat moedermelk veel DHA (en cholesterol) behoort te bevatten dat rechtstreeks naar babyhersentjes moet voor hersenontwikkeling. Kinderen die zuigelingenvoeding krijgen hebben die vetten niet en hebben een significant lager IQ.

De voordelen van visolie zijn gigantisch... te lang om hier op te noemen. Essentieel in zowel bulk als cut.

http://www.ruggedmag.com/index.php?type=Article&i=6&a=4
http://www.ruggedmag.com/index.php?type=Article&i=7&a=4

zie verder: [Link niet meer beschikbaar]

Esperantisto,

Je zegt dat je vriend krill olie verkoopt. Verkoopt hij deze toevallig online (en zo ja kun je een link geven?), of kan ik die krill olie ook overal krijgen?

Zie de link onderin mijn sig naar Ergomed... hmm hij had problemen met het ontwerp.

Hij verkoopt het spul wel, maar staat nog niet in de winkel-etalage.
Op de voorpagina zie je het wel vermeld : [Link niet meer beschikbaar]

Miss kan je ff beter hier naar kijken: http://jarrow.com/products/NKO.htm voor meer info. Het betreft nl. een produkt van Jarrow, waarvan hij de NLse importeur is.

Terug
Naar boven