Fitness Seller

Lopen=Vet verlies OF Rennen=Vet verlies?

hoge hartslag is conditietraining, lagere hartslag vetverlies.
Hoewel er sommige hier zweren bij HIIT

Calorie vebruik > Calorie inname...

HIIT schijnt inderdaad zeer goed te werken. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar ik ga het in de volgende cut zeker toepassen.

Met rennen verbrand je natuurlijk veel meer vet, en je kunt nog wat conditie opbouwen...

Met rennen verbrand je natuurlijk veel meer vet, en je kunt nog wat conditie opbouwen...

neen. dit is afhankelijk van je intensiteit. en je verbrandt meer kcal dat klopt. maar als je hs te hoog ligt zal je lichaam eerder koolhydraten in de vorm van glycogeen gebruiken als energiebron.

@ TS: uiteindelijk gaat t erom dat je meer kcal verbruikt dan tot je neemt.

zorg dat je van te voren genoeg proteine neemt, en ga rennen
je kan natuurlijk ook 2x zo lang gaan lopen maar we hebben toch al druk genoeg leven.. :P

Ah-ha! #2: For fat loss, the post-workout period is where the most important "something" happens.

Here's a study that I came across about ten years ago (about 4 or 5 years after it was published, I'm embarrassed to admit):

Tremblay A, Simoneau JA, Bouchard C.

Impact of exercise intensity on body fatness and skeletal muscle metabolism.

Metabolism. 1994 Jul; 43(7):814-8.

The premise of the study was to compare twenty (20) weeks of steady state endurance training and fifteen (15) weeks of interval training.

When comparing total calories burned from exercise, the researchers found the endurance training burned 28,661 calories, while the interval training group burned 13,614 calories. In other words, the interval-training group burned less than half the calories of the endurance-training group.

However, when the researchers adjusted the results to correct for the difference in energy cost, the interval-training group showed a 900% greater loss in subcutaneous fat than the endurance group. In other words, calorie for calorie, interval training was nine times more effective than steady state exercise.
Runners

Interval training is nine times more effective than steady-state cardio for burning fat.

Additionally, the researchers noted the metabolic adaptations taking place in the skeletal muscle in response to the interval training program appear to favor the process of fat oxidation.

This piqued my interest because until this point we'd been told that it's all about "calories in versus calories out." So we assumed (or at least I assumed) that burning more calories in training would result in greater fat loss. This study (and several others since) have shown that to be completely incorrect.

So the "ah-ha!" moment showed me that we can't ignore the post workout period. That's where the adaptations happen. That's where the results are.

Why did this occur? I've hypothesized that it's related to EPOC, a post exercise elevation of metabolism, but some studies have shown that EPOC isn't as big of a contributor to caloric burn as we originally thought: calories burned during the exercise period is the biggest factor.

And it still doesn't explain the very significant difference in real world fat loss.

Simply put, the subjects doing interval training lost more fat by burning fewer calories than the steady state group. So maybe, as the study showed, total body fat oxidation seems to increase as a result of the adaptations to interval training.

But that still doesn't explain it. An increase in fat oxidation doesn't necessarily mean an increase in total caloric burn or fat lost (as other studies have shown that fuel source during exercise appears to be irrelevant, so fuel source at rest shouldn't matter either unless there is a total caloric deficit).

The bottom line is that perhaps we don't know why. But we do know that it's more effective because of something that happens post workout. And that something is beneficial.

Looking at aerobics for fat loss and ignoring the post workout period is short-sighted. If we studied weight training the same way, looking only at what happens during the workout and ignoring the post-workout adaptations, we'd have to conclude that weight training destroys muscle tissue, making you smaller and weaker. And we know that's not true.

Conclusion: the workout is the stimulus. The adaptation is the goal.

BRON

(HI)IT dus.

Als ik jou was zou ik buiten rustig gaan joggen, naar mijn mening werkt dit beter dan rennen op een loopband. Het is sowieso een stuk zwaarder want je krijgt natuurlijk te maken met enige natuurlijke elementen die het rennen/joggen beinvloeden waardoor jij weer zwaarder werk moet verrichten en wat vervolgens ten goede komt van vetverbranding en conditieopbouw (heeft weer het voordeel dat je een beter uithoudingsvermogen krijgt). En pezen en dergelijke worden sneller sterker in je benen omdat je zwaardere klappen op moet vangen(ligt aan de ondergrond). Rennen in het bos heeft dus eigenlijk de voorkeur.

Als ik jou was zou ik buiten rustig gaan joggen, naar mijn mening werkt dit beter dan rennen op een loopband. Het is sowieso een stuk zwaarder want je krijgt natuurlijk te maken met enige natuurlijke elementen die het rennen/joggen beinvloeden waardoor jij weer zwaarder werk moet verrichten en wat vervolgens ten goede komt van vetverbranding en conditieopbouw (heeft weer het voordeel dat je een beter uithoudingsvermogen krijgt). En pezen en dergelijke worden sneller sterker in je benen omdat je zwaardere klappen op moet vangen(ligt aan de ondergrond). Rennen in het bos heeft dus eigenlijk de voorkeur.

Ik haat op de loopband rennen, krijg er ook kramp in me kuiten van...

Ik heb platvoeten, moet nog zolen halen de loopband voor mij is enorm lastig afentoe, omdat ik een enorme pijn aan mijn voeten krijg.

Dus meestal step ik of fiets/roei ik, en een enkele keer op de loopband

HIIT jep.

Ik heb platvoeten, moet nog zolen halen de loopband voor mij is enorm lastig afentoe, omdat ik een enorme pijn aan mijn voeten krijg.

Dus meestal step ik of fiets/roei ik, en een enkele keer op de loopband

Ik heb ook platvoeten en ik heb er geen last van.Meestal helpt het als je een grotere maat schoenen draagt met wat dikkere zolen

dacht dat 60-80% van je max hartslag (220-leeftijd) zorgt voor vetverbranding, hoe je aan die hartslag komt doet er niet zoveel toe
waarom heeft iedereen het trouwens altijd over hardlopen? geen fanatieke fietsers hier?:)

dacht dat 60-80% van je max hartslag (220-leeftijd) zorgt voor vetverbranding, hoe je aan die hartslag komt doet er niet zoveel toe
waarom heeft iedereen het trouwens altijd over hardlopen? geen fanatieke fietsers hier?:)

jawle hoor ik doe wielrenne voor de cardio:D ik weet dat het een mietjes sport is maar als je hard gaat is het ehct lekker alleen me stuur is afgebroken door te lomp fietse:mad:
wat doe jij dan?

trouwens ik denk dat je op 120 hardslagen per minuut optimale verbranding heb en bijna geen spierverlies meen ik eenkeer te hebben gelezen

Tegenwoordig doen de meeste bb ofwel cardio aan 60% van max hartslag of ze doen HIIT.

Met cardio aan 60% van je max hartslag ga je zogezegd alleen vet verbranden. Met HIIT ga je kort trainen waardoor je cortisol (catabool) binnen de perken blijft. Na een sessie HIIT gaat je lichaam volgens de guru's nog uren vet verbranden...

Ik doe tegenwoordig vaak de combinatie. Ik doe 45min cardio op 60% van men max hartslag. De laatste 5 minuten doe ik dan een soort van HIIT:

1 minuut: alles geven wat ik in me heb
1 minuut: zeer licht fietsen
1 minuut: zeer licht fietsen

Dan fiets ik nog een paar minuten zeer licht uit.

ik denk dat die verhalen over spierverlies sterk overdreven zijn. Ik ben nu reeds 7 kg kwijt.
Dit door gewoon de koolhydraten altijd te halveren. Verder doe ik natuurlijk cardio na de krachttraining, maar ik ga echt geen shake drinken voor ik aan de cardio begin ofzo.
Ik kan niet zeggen dat ik echt kracht kwijt ben. Spiermassa lijkt echter wel kleiner, maar dat is misschien omdat het vetlaagje rond de spieren weg is

tussen 110-150 je hartslag proberen te houden. in het begin zal dit erg moelijk zijn als beginnen omdat je hartslag heel snel stijgt (tenminste bij mij) maar dat vond ik toch wel de beste zone om vet te verbranden. en dan was ik licht aan het joggen

Terug
Naar boven