XXL Nutrition

Losse harde schijf

Anoniem8600

Huge Freak
uitgeschakeld
Waardering
499
Lengte
1m76
Massa
101kg
Vetpercentage
11%
Hey mensen.

Kom ruimte te kort op me pc, dus wil een harde schijf erbij. Weet nog niet hoelang ik deze pc nog hou dus het moet wel een losse zijn..
Welke kan ik 't beste kopen? Is er nog verschil in snelheid? Bepaalde merken die duidelijk beter zijn dan anderen? Waar moet je op letten. Etc ;)

Alvast bedankt!!!

Lacie of Western Digital, die maken de fraaiste externe HD's. Hangt er een beetje vanaf welke snelheden je nodig hebt. Een USB aansluiting kan op zich voldoen maar de overdracht via Firewire en dan vooral Firewire 800 is een stuk rapper. Alleen heb je voor Firewire wel een aansluiting nodig op je moederbord of via een kaartje. Firewire trekt ook minder processorkracht, USB zit je zo op 30% terwijl je met Firewire misschien op 10% max komt.

Nieuwste schijven zijn de externe S-ATA schijven, die zijn op papier dan het snelst. In de praktijk zijn ze ongeveer net zo snel als een Firewire 800 drive. Maar ja ook hier is een aparte controller nodig, kaartje kopen dus.

Western Digital Mybook zijn wel mooie schijfjes in ieder geval. Een Essential heeft alleen USB een Premium ook Firewire en de Pro versie heeft dan ook nog een Firewire 800 aansluiting.

Je zou best een interne kopen, heel makkelijk te installeren eingelijk, goedkoper dan een externe én veel vlugger. Seagate, Western Digital, of gewoon een budgetmerk, kijken naar de RPM vanaf 7200 is het al een redelijk vlugge harde (lees: meer dan voldoende) schijf.

En als je een nieuwe pc koopt kan je terug deze Harde schijf inbouwen. Je doet er dus geen verlies aan, maar ik zeg dit omdat het grote verschil met externe is dat die duur & traaaag zijn.

qua specificaties moeten externe harde schijven enkel onderdoen voor de 10k RPM interne harde schijven (deze zijn denk ik enkel intern beschikbaar en zelfs als die extern beschikbaar zijn, zijn deze af te raden door veel te hoge prijzen), de specificaties van interne en externe is tegenwoordig volledig dezelfde. Qua snelheid is een externe ook meer dan voldoende voor films/muziek/...

Wat je wel op voor moet letten is dat je pc USB2 heeft, zoniet is een interne misschien toch beter want USB1 (of USB 1.1) is retetraag. In dat geval neem je best een interne, in het andere geval een externe.

Als je vaak gaat verhuizen in de toekomst (kot, huis, grootouders) zou ik zeker ook een externe nemen. Dat heb ik ook gedaan trouwens :)
Voordeel is ook dat je gegevens met vrienden ook gemakkelijker kan uitwisselen met een externe harde schijf. Dat is erg handig om je collectie films/muziek/games uit te breiden.

Terug
Naar boven