AndroidHealthClinic

Maar wielrenners fietsen ook met een bolle onderrug!

TomStaallever

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m78
Massa
79kg
Vetpercentage
14%
Maar bijna alle wielrenners fietsen met een bolle onderrug! Ik zag net namelijk een stukje op tv van de tour de france. Is dit ook niet slecht voor je rug om urenlang achtereenvolgens zo'n houding aan te houden?

nee, er staat toch geen spanning op je armen (en dus schouders/traps/bovenrug)

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb eens op de race-fiets van me broer gefiest, en na een half uur was m'n rug helemaal kapot. Althans zo voelde het.

Ik heb eens op de race-fiets van me broer gefiest, en na een half uur was m'n rug helemaal kapot. Althans zo voelde het.

is normaal omdat je lichaam dat niet gewoon is van zo op een fiets te zitten.
na een tijdje regelmatig gebruik van de koersfiets, word je dat gewoon en gaat die pijn over.;)

Fietsen met een bolle rug is 'zeker' niet bevordelijk voor je rug en is alleen vol te houden
met conditioneel sterke rugspieren of door je rug te verkloten.
(no pain no gain-houding op het verkeerde moment).

Naar mate je minder kracht kan zetten met je rug(om de bolling vast te houden) belast je
meer je schouders/polsen meer terwijl je rug 'ingedrukt' wordt

Overigens; het voordeel dat het fietsen met een bolle rug met zich mee brengt is enerzijds
een stukje aerodynamica en anderzijds kan je met die houding de onderrug meer rechtop laten wijzen.

Op die manier kan je beter kracht zetten met je quads; wanneer je met een gestrekte rug
alsnog ver voorover buigt om diep te gaan zitten spreek je veel meer je glutes/hamstrings aan.
(het is dus voor sommigen ook een kwestie van fietsstijl)

/Ik wielren overigens zelf inmiddels ook alweer een jaar of 7 gericht op de langere afstanden

Fietsen met een bolle rug is 'zeker' niet bevordelijk voor je rug en is alleen vol te houden
met conditioneel sterke rugspieren of door je rug te verkloten.
(no pain no gain-houding op het verkeerde moment).

Naar mate je minder kracht kan zetten met je rug(om de bolling vast te houden) belast je
meer je schouders/polsen meer terwijl je rug 'ingedrukt' wordt

Overigens; het voordeel dat het fietsen met een bolle rug met zich mee brengt is enerzijds
een stukje aerodynamica en anderzijds kan je met die houding de onderrug meer rechtop laten wijzen.

Op die manier kan je beter kracht zetten met je quads; wanneer je met een gestrekte rug
alsnog ver voorover buigt om diep te gaan zitten spreek je veel meer je glutes/hamstrings aan.
(het is dus voor sommigen ook een kwestie van fietsstijl)

/Ik wielren overigens zelf inmiddels ook alweer een jaar of 7 gericht op de langere afstanden

Ik had alleen last als het een zware koers was geweest maar anders niet hoor het kllllot nameijk dat je pas druk op je rug zet als je kracht gaat zetten zolang je op souplesse fietst en niet te veel aan je stuur trekt is er niet zo veel aan de hand

Terug
Naar boven