MuscleMeat

Magere melk, veel suikers?

Bezoekers in dit topic

Sonny01

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
19 aug 2004
Berichten
101
Waardering
0
Mensen,

even een vraagje over magere melk:
Ik heb behoorlijk gevoelige tanden en moet goed op de zoetigheid letten die ik inneem. Tandarts gaf laatst aan dat ik moest stoppen met drinken van cola en eten van al die zoete rommel, want anders zou ik over 5 jaar geen tanden meer in mn mond hebben :D . dus ik snoep nu heel weinig en zit voornamelijk aan het water.

Nu mijn vraag:
Ik drink zo'n 1 liter magere melk per dag (van Appie). Maar als ik bij de voedingswaarden kijk zie ik bij koolhydraten staan 5,5 gram , waarvan suikers 5 gram :eek:

Maar zijn deze suikers nou ook een aanslag voor het gebit, is deze melk ook van die zoete rommel of zijn de suikers in melk geheel iets anders?

Sonny
 
Dit zijn melksuikers, en die zijn voor zover ik weet onschuldig voor je gebit, ze zijn iig niet te vergelijken met normale suikers.
 
ohh ok, dus niet zoals de suikers als in Cola, snoep etc?
Ik mag dus lekker doorgaan met het achteroverslaan van de halve liters magere melk :D
 
Nee, melksuikers zijn ook gewoon suikers en worden door de bacterien in de plak gewoon omgezet in glucose om daar melkzuur van te maken. Of je nou chips eet of melk drinkt of een broodje eet. Dit zal indirect altijd leiden tot een zuuraanval.

Maar frisdranken met suiker zijn dubbel zo slecht omdat ze erg zuur zijn (cola ph van 3). Dit icm de suikers tast het gebit nog veel erger aan.

Maar melk heeft wel weer buffende kenmerken dacht ik, dus daarom is het niet slecht voor de tanden omdat de ph in de mond niet onder de grens van 5 komt. Dus in principe is melk oke maar probeer toch je aantal eet en drink momenten te beperken tot om de drie uur als je een zwak gebit hebt. Meer dan 6 eetmomenten per dag is niet aan te raden met een zwak gebit. En drink tussendoor gewoon water.
 
mm, bedankt voor het antwoord.

Ik drink de magere melk om eenvoudig aan mn eiwitten te komen. Dit wil ik dus graag blijven doen als dit mogelijk is.

Maar die 2x een halve liter melk per dag moet dus wel kunnen normaal gesproken? Is ook ongeveer te zeggen in welke verhouding dit staat wat betreft de suikers tov cola. Bv. 1 liter melk staat qua hoeveelheid suikers gelijk aan 1 blikje cola (0,33l)....

Grtz!
 
Sonny01 zei:
mm, bedankt voor het antwoord.

Ik drink de magere melk om eenvoudig aan mn eiwitten te komen. Dit wil ik dus graag blijven doen als dit mogelijk is.

Maar die 2x een halve liter melk per dag moet dus wel kunnen normaal gesproken? Is ook ongeveer te zeggen in welke verhouding dit staat wat betreft de suikers tov cola. Bv. 1 liter melk staat qua hoeveelheid suikers gelijk aan 1 blikje cola (0,33l)....

Grtz!

Nee dat is niet te zeggen. Maar in melk zit dacht ik een beschermende stof voor je tanden, het is dus ook niet schadelijk. Je kan dus gerust melk drinken. En og je nu 1 slok neemt of een hele pak opdrinkt maakt helemaal niks uit, je kan dus gerust een paar liter per dag drinken.

Mijn eerste antwoord was een antwoord op je vraag of melksuikers schadelijk zijn. Dat zijn ze volgens mij in principe wel, maar in melk zitten andere stoffen die een goede bufferende werking hebben dus die de schade van de meklksuikers verwaarlozen. Dus je kan zoveel melk drinken als je wil.
 
Ok top! Bedankt voor het antwoord!

Stelt mij weer gerust, had na het zien van het aantal suikers het idee dat ik met het drinken van een pak melk mn tanden verder aan het slijten was :(

Maar we drinken dus gewoon lekker door :D
 
Johny zei:
Of je nou chips eet of melk drinkt of een broodje eet.

In chips schijnen geen suikers te zitten. Althans dit vernam ik vandaag van iemand die in de chipsfabriek stage loopt.
 
waarom vraag je dit niet aan je tandarts?? gewoon ff opbellen!
je kan wel gissingen van op dit forum aannemen, maar mss loop je dan binnen vijf jaar idd zonder tanden rond. leuk he? :D
 
partysander zei:
In chips schijnen geen suikers te zitten. Althans dit vernam ik vandaag van iemand die in de chipsfabriek stage loopt.

Nee daar zitten geen suikers in maar door amylase in je speeksel wordt het zetmeel in chips omgezet in suiker en daar maaken de S. mutans bacterien in tandplak alsnog zuur van om gaatjes te laten ontstaan.
 
Hope zei:
waarom vraag je dit niet aan je tandarts?? gewoon ff opbellen!
je kan wel gissingen van op dit forum aannemen, maar mss loop je dan binnen vijf jaar idd zonder tanden rond. leuk he? :D

Dit zijn geen gissingen, ik ben over drie maanden zelf tandarts.
 
Johny zei:
Nee daar zitten geen suikers in maar door amylase in je speeksel wordt het zetmeel in chips omgezet in suiker en daar maaken de S. mutans bacterien in tandplak alsnog zuur van om gaatjes te laten ontstaan.

Klinkt interessant :rolleyes:

Geintje, weer wat geleerd. Succes nog met je opleiding.
 
Back
Naar boven