Fitness Seller

Massa behouden

Black Knight

Fan of Debra LaFave
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
73
Lengte
1m87
Massa
105kg
Vetpercentage
15%
Ik zal het maar direct toegeven, ik ben een "newbie" zoals jullie dat noemen.

Train nu 2,5 jaar en ben net met een eerste kuurtje deca begonnen, ruim 200 mg per week (elke 3 dagen een injectie van 100 mg, 8 weken lang). Ik heb wat onderzoek gedaan hier en daar, en wil nu wat meer weten over het afbouwen, nakuren enz om spiermassa te behouden. Ik heb begrepen dat nakuren om massa te behouden met mijn deca-kuurtje waarschijnlijk niet nodig is omdat deca een trage ester is die langzaam uit je lichaam verdwijnt en omdat dit een vrij lage dosering is.

Maar na mijn deca-kuurtje wil ik, na 8 weken 'rust', een sustanonkuurtje gaan doen. 250 mg per week, 8 weken lang. Voor bulking staat sustanon vrij hoog aangschreven, maar voor massabehoud een stuk minder. Ik heb begrepen dat je met opstarters als clomid en cortison-blokkers als clenbuterol moet beginnen als de langst werkende ester zo'n beetje uitgewerkt is. Met sus is dat zo'n 3,4 weken als ik goed ingelicht ben.

Mijn vraag, is het nodig om met een vrij lage dosering van sus (250 mg/week) gedurende acht wegen, na te kuren? Ik heb nu zelf wat verzonnen, gebaseerd op informatie hier en daar:

week 1 t/m 8 sustanon 250 mg/week
week 11 clomid, 200 mg dag 1, de rest 100 mg
week 12 clomid 50 mg/dag
week 10 t/m 13 clenbuterol 3 tabs/dag, 2 dagen op 2 dagen af

Ik begin expres iets eerder met clenbuterol omdat je deze beter op kunt bouwen ivm bijwerkingen. dus in wek 12 bouw ik op.
Ik gebruik dag 1 200 mg clomid om de testosteronproductie een 'boost' te geven (heb dit van elitefitness.com).
HCG lijkt me niet nodig vanwege de lage dosering sus.

Kunnen jullie hier commentaar op geven? Misschien slaat het wel nergens op, maar ja ik ben maar een "newbie"!

Wat zijn je stats?
Wat is je doel?
japy zei:
Mijn vraag, is het nodig om met een vrij lage dosering van sus (250 mg/week) gedurende acht wegen, na te kuren?

week 1 t/m 8 sustanon 250 mg om de 4 dagen
week 11 clomid 100 mg / dag
week 12 - 13 clomid 50 mg/dag
week 10 t/m 13 clenbuterol 3 tabs/dag, 2 dagen op 2 dagen af

Sus staat bekend om zijn verschillende esters waardoor je om de 3 - 4 dagen zou moeten injecteren...
Clenbuterol 2 dagen op en 2 dagen af, daar heeft iedereen zijn eigen mening over.Die tabs , hoeveel mcg is dat ?
Nakuren is altijd nodig. :)

Laatst bewerkt:
@muscleboy: Je kan iemands profiel bekijken door met je muis op de naam te klikken en dan te kiezen voor "bekijk publiek profiel" :D

Als je dit doet bij japy dan zie je dan ie uit 1985 komt. Met dit bouwjaar is ie dus 19, beetje jong niet ???

Het verhaal van: "Het verdwijnt langzaam uit je lichaam" klopt natuurlijk niet. Een nakuur doe je om je test. produktie weer zo snel mogelijk op gang te krijgen. Hoe sneller je eigen test. weer oke is hoe meer je zal kunnen behouden. Deca drukt zwaar op je axis (je klote zeg maar) dus een nakuur is toch zeker verstandig

Verder is een nog een vuistregel, time of=time on + 3 (die 3 omdat je je nakuur eigenlijk niet als off-time moet rekenen) dus... wachttijd volgende kuur = 8 + 3

Hoi jaap,
Ok dat je newbie bent en erg egar naar de juice kan ik me goed voorstellen.
MAAR 8 wk zg rust is in mijn ogen veel te kort en aan de pct moet je wel wat sleutelen

Deca is zo ****ing tricky lijkt onschuldig maar een deca dickie (spreek uit ervaring) heb je eerder dan je je naam kan spellen.Zelfs bij lage hoeveelheden (kan) hij je ax onderdrukken.Dus een langere tijd om je lichaam weer in de hemostase te krijgen is wel aan te raden.Dus ik zou nog ff tussentijds een maandje of 3 a 4 wachten.Maar dit zou ik zelf doen,wat jij doet is jou zaak natuurlijk. ;)

Je post cycle treatment:

Ten eerste je zegt zelf sust werkt 3 a 4 weken dan treedt de halfwaardetijd in,dwz je hoeveelheid halveerd van 250 naar 125.Dat houdt in dat van week 8 naar 11 je deze waarde nog minimaal in je bloed aanwezig is. Week 13 zou eerder een optie zijn.

Week 13 200mg clomid eeste dag,rest 100mg + 40mg nolva ed
Week 14 50 mg clomid +40 mg nolva
Week 15 50 mg clomid + 20mg nolva
Week 16 20mg nolva

Week 8 tm 12 zou ik bridgen met test prop eod met 75 mg(korte ester is 2 a 3 dagen werkzaam)

Mischien denk je pittige nakuur,inderdaad maar je bent net van een flinke onderdrukker af en begint weer aan een andere onderdrukker dus ff flink pct kan geen kwaad.

Hcg zou ik er bijnemen en wel vanaf wk.12 om de 5 dagen 1000iu tot wk 14
Het lekkerste vindt ik persoonlijk om vanaf wk 3 500iu hcg per wk te zetten,maar daar zijn de meningen over verdeeld
succ^

tja als je straks met sustanon aan de gang gaat zou ik je wel aanraden om er deca of eq bij te nemen als basis.

bv

week 1-10 200mg deca
week 1-10 250 mg sustanon

nakuur

alleen vanaf week 13 4 x 1 inject van 2500iu hcg met een tussentijd van 5 dagen. Meer heb je als nakuur gewoon niet nodig en ga je nu wel meer nemen dan heb je de kans dat je bij een eventuele volgende kuur weer meer moet nemen voor een goed herstel

japy zei:
Train nu 2,5 jaar en ben net met een eerste kuurtje deca begonnen, ruim 200 mg per week (elke 3 dagen een injectie van 100 mg, 8 weken lang)
Mag ik je vragen waarom je het zo hebt gedaan?

Bij deze hoeveelheid hcg zou ik persoonlijk dus wel nolva en clomid gebruiken en zeker een pct met beide ivm de hoge hoeveelheid oestrogeen wat je lichaam dus gaat aanmaken om de balans te herstellen.

Sorry chem,maar vindt de pct toch erg mager

krieltje zei:
Bij deze hoeveelheid hcg zou ik persoonlijk dus wel nolva en clomid gebruiken en zeker een pct met beide ivm de hoge hoeveelheid oestrogeen wat je lichaam dus gaat aanmaken om de balans te herstellen.

Sorry chem,maar vindt de pct toch erg mager

geeft niet meningen mogen verschillen, ik heb zelf tot nu nog nooit meer nodig gehad dan wat hcg in week 6-9 en weer wat hcg na mijn kuur.

En altijd prima resultaten gehad veel massa behouden .

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de info zover!
Ik begrijp dat ik beter wat meer rust kan houden tussen de kuren. Ik dacht, deca ongeveer 200 mg/week is zo'n licht kuurtje dat valt wel mee maar jullie denken daar anders over.
@schroefje, waarom ik het zo gedaan heb, ik heb dit schema op verschillende plaatsen op internet gezien (onder andere www.finalflex.com) maar dan met elke vier dagen een injectie. Dat komt neer op 175 mg/week, vind ik een beetje weinig doe daarom elke 3 dagen een injectie is 233 mg/week. Op de volgende link http://www.ergogenics.org/deca2.html staat een onderzoek waarbij de proefpersonen 200 mg/week gebruikten, de hoogst toegestande medische dosering. Zes weken na het onderzoek waren de veranderingen nog steeds merkbaar, staat er in. Maar deca heeft natuurlijk een lange halfwaardetijd, dus best kans dat de gewonnen spiermassa daarna afgenomen is door een nog niet op gang gekomen eigen testosteronproductie. Toch maar nakuren dan.

Chemical, waarom raad jij aan deca te gebruiken bij sustanon? Sustanon heeft toch ook langwerkende esters? Is het voor het synergetisch effect of om meer massa vast te houden na de kuur?

HCG + Clomid is geen goede combinatie volgens [Link niet meer beschikbaar], ook HCG na de kuur zou niet goed zijn, tijdens de kuur zou beter zijn. Maar ja, de menigen hierover verschillen enorm.

deca zorgt voor een grotere positieve stikstofbalans in de spiercellen dit betekent simpelweg dat deze meer eiwit opnemen dan afstaan. Daarom worden middellen als deca en eq ook wel eiwitspaarder genoemd. Deca werkt inderdaad heel goed samen met sustanon en zorgen voor een beeter effect dan beide middellen individueel.

Let wel op waar je je conclusiies uit haalt voor ieder onderzoek dat er is gedaan is er wel weer een onderzoek dat het tegendeel bewijst.

Ramonius zei:
@muscleboy: Je kan iemands profiel bekijken door met je muis op de naam te klikken en dan te kiezen voor "bekijk publiek profiel" :D

Als je dit doet bij japy dan zie je dan ie uit 1985 komt. Met dit bouwjaar is ie dus 19, beetje jong niet ???

Dat had ik ook al gezien, maar als hij het al in zijn hoofd heeft om te kuren, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij niet mag.
Dan kunnen we hem beter een goed advies geven voor een deftige kuur dan dat hij zelf begint te experimenteren met allerhande middeltjes.

Laatst bewerkt:
Bedankt Chemical.

Kan je voor je nakuur (bij een licht kuurtje) ook alleen Clomid en Clenbuterol gebruiken of is dat niet voldoende? Over HCG vind ik zoveel tegenstrijdigheden, en de kans op gyno schijnt ook vrij fors te zijn. Lijkt een hard-core middel en pittig qua bijwerkingen.
Clomid lijkt veiliger als opstarter.

Ik zie in julie nakuurtjes nergens cortisonblokkers staan. Is dat omdat jullie het alleen over testo-opstarters hebben of omdat het gebruik van cortisonblokkers als Clenbuterol onzin is?

@krielje: waarom nolva gebruiken bij Clomid als opstarter? Nolva is toch alleen een oestrogeenblokker en geen opstarter van de eigen testo-productie?

@muscleboy: als ik aan mijn sustanon kuurtje begin ben ik ergens in de 20. Na 2,5 jaar clean trainen ga ik niet zo hard meer vooruit.
Ik wil alleen wel goed voorgelicht zijn voor ik aan wat geavanceerder kuurtjes begin. Zoals ik al zei, deca 200 mg/week leek mij zo licht dat afbouwen niet nodig is, daar ben ik intussen van terug gekomen.
Bedankt dat jullie me goed advies willen geven!
Maar wat raden jullie aan? Ben nu dus bezig met deca 233 mg/week. Ben ik goed bezig? Nog suggesties voor een 2e kuur?

O ja, mijn stats:

leeftijd: 19 jr
lengte: 1,87 m
gewicht: 83,6 kg
vet%: 10%

Laatst bewerkt:
Nolvadex en clomid vullen elkaar goed aan.
http://www.ergogenics.org/nolvadex.html.
By the way,ik vind het nu efkes niet meer, maar nolvadex zorgt voor herstel in de hersenen van receptoren die door clomid minder gevoelig worden.
Sorry dat ik het artikel niet terugvind.

Met clen in de nakuur heb ik geen ervaring.

Goede nakuur lijkt me wel heel belangrijk. Je ziet veel posts hier en daar als "12 kilo gewonnen, 8 overgehouden". Zonde van die andere 4 als het niet allemaal vocht is!

Gek dat er zo veel tegenstrijdige meningen over nakuren zijn. Komt zeker omdat er nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Natuurlijk zijn er genetische verschillen, de een is gevoeliger voor dat enz, maar "anatomically and physiologically every human being is essentially the same (Mike Mentzer)". Dan zou toch eenzelfde schema voor iedereen moeten werken? Alleen de doseringen zouden moeten verschillen.

Op internet vind ik weinig duidelijke en complete schema's over nakuurtjes. Ben er toch een tegengekomen die ook nog eens redelijk onderbouwd is (zie [Link niet meer beschikbaar]).

Samengevat ziet de nakuur er zo uit:
Proviron 25 mg/dag in de laatste week van de kuur, 3 weken lang
Nolvadex 20 mg/dag in de laatste week van de kuur, 3 weken lang
HCG 5000 i.e., 3 maal, om de 3 dagen in de laatste week van de kuur, dan
HCG 5000 i.e., 3 maal, om de 5 dagen
Clomid 100 mg/dag na de 3e HCG injectie, 1 week lang, dan
Clomid 50 mg/dag 1 week lang
Clenbuterol (standaarddosering) 8-10 weken.

Een vrij pittige nakuur!
HCG wordt natuurlijk gebruikt om eigen testo-productie weer op gang te brengen, maar daarbij krijg je ook een hoog oestrogeengehalte. Daarom nolvadex erbij die de oestrogeenreceptoren blokkeert en proviron die de oestregeenspiegel verlaagd (zo voorkom je rebound-effect als je stopt met nolva). Clomid om eigen testo-productie weer verder op gang te brengen en clenbuterol om de cortisonreceptoren te blokkeren.
Zit je nog met 1 ding dat niet zo duidelijk uitgelegd wordt in het artikel en dat is dat de halwaardetijd van de verschillende AS nogal uiteenloopt.

Wat vinden jullie van deze nakuur?

Zwaar overdreven en onnodig complex.

Gewoon tijdens je kuur Femara of arimidex gebruiken, een halve tab of een halve ml om de dag. Is bij de juiste resource niet duur!

Dan je nakuur simpel maar effectief houden. 4 weken lang 50mg Clomid en 20 mg nolva per dag is meer dan zat. Het loaden van Clomid is niet nodig omdat je oestrogeennivo zowiso niet hoog is geworden door de oestrogeenblokkers.
Mte lafwaadre van 5 dagen bouw je Clomid zowiso in no time op.

Bij zware kuren laat ik femara of arimidex in een lagere dosering doorlopen.

HCG lijkt me overdone bij jouw doseringen.

Klasse dat je je verdiept en zelf met voorstellen komt.

Clenbuterol 2 on 2 off is onzin. Het heeft zo'n lange halfwaardetijd dat het ook in je off-days gewoon werkzaam is. Het is de eerste 2 weken heel licht anabool maar daarna niet meer, dan is het nog slechts thermisch wat voor gewichtsafbouw natuurlijk lekker is.

japy zei:
Goede nakuur lijkt me wel heel belangrijk. Je ziet veel posts hier en daar als "12 kilo gewonnen, 8 overgehouden". Zonde van die andere 4 als het niet allemaal vocht is!

Gek dat er zo veel tegenstrijdige meningen over nakuren zijn. Komt zeker omdat er nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Natuurlijk zijn er genetische verschillen, de een is gevoeliger voor dat enz, maar "anatomically and physiologically every human being is essentially the same (Mike Mentzer)". Dan zou toch eenzelfde schema voor iedereen moeten werken? Alleen de doseringen zouden moeten verschillen.

Op internet vind ik weinig duidelijke en complete schema's over nakuurtjes. Ben er toch een tegengekomen die ook nog eens redelijk onderbouwd is (zie [Link niet meer beschikbaar]).

Samengevat ziet de nakuur er zo uit:
Proviron 25 mg/dag in de laatste week van de kuur, 3 weken lang
Nolvadex 20 mg/dag in de laatste week van de kuur, 3 weken lang
HCG 5000 i.e., 3 maal, om de 3 dagen in de laatste week van de kuur, dan
HCG 5000 i.e., 3 maal, om de 5 dagen
Clomid 100 mg/dag na de 3e HCG injectie, 1 week lang, dan
Clomid 50 mg/dag 1 week lang
Clenbuterol (standaarddosering) 8-10 weken.

Een vrij pittige nakuur!
HCG wordt natuurlijk gebruikt om eigen testo-productie weer op gang te brengen, maar daarbij krijg je ook een hoog oestrogeengehalte. Daarom nolvadex erbij die de oestrogeenreceptoren blokkeert en proviron die de oestregeenspiegel verlaagd (zo voorkom je rebound-effect als je stopt met nolva). Clomid om eigen testo-productie weer verder op gang te brengen en clenbuterol om de cortisonreceptoren te blokkeren.
Zit je nog met 1 ding dat niet zo duidelijk uitgelegd wordt in het artikel en dat is dat de halwaardetijd van de verschillende AS nogal uiteenloopt.

Wat vinden jullie van deze nakuur?

Voor nakuur info zou ik toch willen verwijzen naar: http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=24385

Kijk na een kuur dien je je oestrogenen te blokkeren aangezien deze juist ervoor zorgen dat je test, productie plat ligt. Je hypothalumus zal door het negatieve feedbacksignaal van de oestrogenen aan de receptor stoppen met het produceren van GnRH. Zonder GnRH geen LH en zonder LH geen Test.

HCG is er voor om te testikels uit atrophie (verkleining door 't niets doen) te halen cq. ervoor te zorgen dat dit niet plaatsvind.

/edit:
Hoeveelheden van meer dan 500IU HCG per keer kunnen schadelijk zijn voor de Leydigg cellen.

2500IU zal natuurlijk z'n ding doen, maar of het verstandig is is een 2e. Zie hier een eerdere discussie hierover:

[Link niet meer beschikbaar]

Laatst bewerkt:
MrJ zei:
Zie hier een eerdere discussie hierover:

[Link niet meer beschikbaar]

Top die discussie!
Onder het motto 'voorkomen is beter dan weer op grootte brengen' kies ik liever voor de optie 500 iu wekelijks tijdens de kuur.
Twee dingen zijn me toch nog niet helemaal duidelijk:

1. Kun je het beste (laten we zeggen vanaf week 5) wekelijks 500 iu zetten gedurende 3 weken of doorgaan hiermee tot het eind van de kuur, tot de langst werkende ester is uitgewerkt?

2. Is het nodig om anti-oestro's te gebruiken tijdens de kuur met deze 'lage' doseringen HCG? Anti-oestro's, vooral nolva, reduceren de uistoot van IGF-1 in de lever waardoor de effectieviteit van de AAS afneemt.

Terug
Naar boven