XXL Nutrition

Meer herhalingen of korte zware sets?

NickDBB

Novice
Waardering
3
Lengte
1m80
Massa
71kg
Vetpercentage
16%
Hoi!

wat is nou eigenlijk de beste methode om te trainen om het meeste spiermassaa te pakken.. want dat heeft bij mij prioriteit boven kracht.
Zegmaar setjes van 12 herhaling of setjes van 5-6 herhalingen?

Hoi

Ik ga naar mijn oefening en pak een gewicht. Ik doe er mijn bijna max reps mee en dat doe ik nog voor 2 andere sets. Bij iedere oefening verschilt, naargelang hoeveel gewicht ik pak. Ik bench rond de 6-8 reps, ik dumbbell bench press rond de 8-10 en cable crossover 10-12. Dan volgende borsttraining ga ik eens wat lichter op de bench en zwaarder op de rest. Je moet vooral op gevoel trainen, er bestaat niet iets zoals een perfect aantal reps.

Voor massa zou ik gewoon de 8-12 range als richtlijn pakken, daar kan je dan zelf wat mee gaan experimenteren wat je het fijnste vindt.

Je moet niet teveel in cijfertjes denken maar in intensiteit. Dus zorg ervoor dat je zwaar traint en je spieren wat laat doen wat ze niet gewend zijn. Of dat nu 5,6 of 12 is is niet de key point. Hoger dan 12 zou ik echter niet te vaak gaan, dan ben je toch met te weinig intensiteit aan het trainen. Maar af en toe moet het zeker kunnen.

He,

Wat is je ervaring met kracht training ?
Wanneer je nog weinig ervaring hebt is het niet slim om gelijk 6 reps te gaan doen.
Naar mijn mening kun je dan in de loop van de tijd afbouwen van 12 , 10 , 8 naar 6 reps.

Laat je lichaam wennen aan de belasting dan

Je moet niet teveel in cijfertjes denken maar in intensiteit. Dus zorg ervoor dat je zwaar traint en je spieren wat laat doen wat ze niet gewend zijn. Of dat nu 5,6 of 12 is is niet de key point. Hoger dan 12 zou ik echter niet te vaak gaan, dan ben je toch met te weinig intensiteit aan het trainen. Maar af en toe moet het zeker kunnen.

Dit is ook wat ik aanbeveel, gwn zwaar trainen en op gevoel :D

Voordeel van je niet vast te pinnen op een bepaalde rep range is ook dat je zo niet alleen massa maar ook kracht en zelfs een stukje uithouding erbij pakt. Dus durf vooral eens laag te gaan in reps voor kracht, of doe eens 20-30 squats om je uithouding eens flink op de proef te stellen. In hokjes denken is nooit goed :)

6-10 hh

• Topic Starter Topic Starter
Allemaal bedankt voor de reactie's ik heb nu 3 maandjes ervaring op gebied van krachttraining, ben flink gegroeid maar heb ook erg gemixed getrained qua reps.. veel herhalingen voelen op het moment zelf beter aan, vanwege pomp natuurlijk.. alleen na kortere zwaardere setjes had ik die dag erna meer spierpijn. ik blijf denk gewoon varieeren, aangezien jullie reactie's!
dankjewel

Allemaal bedankt voor de reactie's ik heb nu 3 maandjes ervaring op gebied van krachttraining, ben flink gegroeid maar heb ook erg gemixed getrained qua reps.. veel herhalingen voelen op het moment zelf beter aan, vanwege pomp natuurlijk.. alleen na kortere zwaardere setjes had ik die dag erna meer spierpijn. ik blijf denk gewoon varieeren, aangezien jullie reactie's!
dankjewel

Np dawg

Terug
Naar boven