XXL Nutrition

Meer of minder?

Maar dat is iets waar je na 1maand nog ver vandaan moet blijven. Gewoon gewicht relatief licht en reps relatief hoog houden zodat de oefening er in "slijt"

even offtopic, maar vanaf wanneer zou een 1-RM slim zijn om te doen?

Als je van een beginners schema naar een vervolg schema gaat. Wanneer dat is kan verschillen, maar het beginners schema waar ik meestal mensen op zet duurt 3maanden.

Je moet eerst de basisoefeningen vlekkeloos uit kunnen voeren voor je je 1RM hiermee gaat bepalen.

• Topic Starter Topic Starter
Veranderd dat beginners schema ook dan in de loop van die 3 maanden, of blijft hij heel de tijd het zelfde?

IK zet beginners meestal hier op

Schema is een full-body schema wat je 2-3 keer per week doet

Week 1 t/m 3, trainingstempo 2-0-2 (2 seconden positief, 0 seconden vasthouden, 2 seconden negatief), rust tussen sets 60sec, trainings gewicht is niet belangrijk, maar alle sets moeten makkelijk en soepel gaan. Uitvoering is het belangrijkst.

10min fietsen
Squat/deadlift 3*15
Bend over row 3*15
Bench press 3*15
Pull down 3*15
Mill. press 3*15
Barbell curl 2*15
Push down 2*15
Calf rais 2*15
Cool down 5min

Week 4 t/m 6, trainingstempo 1-0-2 (1 sec positief, 0 sec vasthouden, 2 sec negatief), 2 sec , rust tussen sets 90sec, trainings gewicht iets belangrijker, laatste set moet moeilijk gaan, maar uitvoering blijft het belangrijkst .

10min fietsen
Squat 3*15
Bend over row 3*15
Bench press 3*15
Pull down 3*15
Mill. press 3*15
Barbell curl 2*15
Push down 2*15
Calf rais 2*15
Cool down 5min

Week 7 RUST

Week 8 en 9 zelfde oefeningen alleen 12 reps ipv 15, 2-0-2 tempo (2 seconden positief, 0 seconden vasthouden, 2 seconden negatief), 90 sec rust. Door de minder reps kan je het gewicht gaan verhogen. Laatste set moeilijk.

Week 10 en 11 zelfde oefeningen alleen 10 reps ipv 12, 2-0-2 tempo (2 seconden positief, 0 seconden vasthouden, 2 seconden negatief), 120 sec rust. Door de minder reps kan je het weer gewicht gaan verhogen. Laatste 2 sets moeilijk.

Week 12 en 13 zelfde oefeningen alleen 8 reps ipv 10, 1-0-2 tempo (1 seconden positief, 0 seconden vasthouden, 2 seconden negatief) , 120 sec rust. Door de minder reps kan je het weer gewicht gaan verhogen. Alle sets moeilijk.

En daarna aan ze der 1RM bepalen?

Yep.

Als je van een beginners schema naar een vervolg schema gaat. Wanneer dat is kan verschillen, maar het beginners schema waar ik meestal mensen op zet duurt 3maanden.

Oké thnx voor info - na 3 maand zal ik dit wrs toepassen.

Nu doe ik momenteel 10-8-6-4 voor biceps - triceps -borst
en 12-10-8-6-4 voor rug - benen.
Gewoon standaard dus :)

je moet eens niet zoveel denken.
niet denken aan het gewenste niveau wat je graag zou willen doen.
luister naar wat hier, al meerdere malen, door meerdere mensen is gezegd of beaamd.

train de techniek
en dan train je naar je gewenste reps en sets. dat wordt doorgaans een doel of streeffysiek genoemd.

alles tezamen bepaalt de balans tussen,
je voeding en rust
in combinatie mét je training,

jouw lichamenlijke en mentale conditie waarin je verkeerd.
en dan lukt het je soms, je gewenste sets, te draaien, en soms niet.

dat resulteert in ervaring en idealen.
wat weer resulteert in een schema waarin jij je goed voelt en waarbij je progressie in stand houdt.
dat bepaalt de sets en de reps.

stel een doel
hou je smoel en
ga dr voor
als je begrijpt, wat ik bedoel:o

om maar met de gerespecteerde woorden van de heer Olie B bommel te spreken

en vijf posts verder kom ik erachter, dat de jongeman te begint in te zien...

nette post 3xl

Even over die rust, ik ga nu 3 dagen per week FB, Ma Wo en Vrij, dus heb dan overal een dag tussen zitten en de 2 dagen tussen Vrij en Ma, is die 48 uur genoeg om de spieren te laten herstellen?

Als je het over dat schema van mij heb, intensiteit, volume en rust zijn op elkaar afgestemd.

Als je een ander schema draait waarbij de intensiteit en/of het volume hoger ligt kan ik daar zo 1,2,3 geen antwword op geven.

Deze doe ik 3x per week.
Ik heb deze van de sportschool zelf gehad, er moet nog wel squad en of deathlift bij, teminste daar kreeg ik commentaar op.

Borst
Borst seatted press 4 sets van 12
2x 30kg 2x 35kg

Bankdrukken 4 sets van 12
2x 20kg 2x 25kg

Rug
Seatted row 4 sets van 12
2x 35kg 2x 40kg

Lat pulley 4 sets van 12
2x 30kg 2x 35kg

Schouders
Shoulder press 4 sets van 12
2x 30kg 2x 35kg

Side raise 4 sets van 12
2x 7,5kg 2x 10kg

Biceps
Biceps curl Ez stang 4 sets van 12
2x 7,5kg 2x 10kg

Dumbbell curl 4 sets van 20
4x 6kg

Triceps
Push down 4 sets van 12
2x 35kg 2x 40kg

Push down (touw) 4 sets van 12
4x 10kg

Benen
Leg press 4 sets van 12
2x 40kg 2x 45kg

Buikspieren
Traditional Crunch 4 sets van 20

Double Leg Reverse Crunches 4 sets van 20

Even over die rust, ik ga nu 3 dagen per week FB, Ma Wo en Vrij, dus heb dan overal een dag tussen zitten en de 2 dagen tussen Vrij en Ma, is die 48 uur genoeg om de spieren te laten herstellen?

de eerste nachtrust is het belangrijkst, dan krijg je die lekkere "ik heb getraint"pomp. de derde dag spierpijn en de vierde dag zwakt het af....

belangrijkste is, mijns inziens, dat er gemiddeld een week rust zit tussen de voornaamste hoofdgroepen van de spieren, benen, rug en armen.

maar 3xl stelt een mooi schema op zo ben ik ook begonnen in grote lijnen.
diverse compounds, licht gewicht, en techniek, vanaf daar verzwaren en diversiteit.
diversiteit is belangrijk, laat je lichaam nooit wennen, dan blijft ook de uitdaging

---------- Post toegevoegd Thu 5 Apr 2012 om 20:29 ----------

Deze doe ik 3x per week.
Ik heb deze van de sportschool zelf gehad, er moet nog wel squad en of deathlift bij, teminste daar kreeg ik commentaar op.

Borst
Borst seatted press 4 sets van 12
2x 30kg 2x 35kg

Bankdrukken 4 sets van 12
2x 20kg 2x 25kg

Rug
Seatted row 4 sets van 12
2x 35kg 2x 40kg

Lat pulley 4 sets van 12
2x 30kg 2x 35kg

Schouders
Shoulder press 4 sets van 12
2x 30kg 2x 35kg

Side raise 4 sets van 12
2x 7,5kg 2x 10kg

Biceps
Biceps curl Ez stang 4 sets van 12
2x 7,5kg 2x 10kg

Dumbbell curl 4 sets van 20
4x 6kg

Triceps
Push down 4 sets van 12
2x 35kg 2x 40kg

Push down (touw) 4 sets van 12
4x 10kg

Benen
Leg press 4 sets van 12
2x 40kg 2x 45kg

Buikspieren
Traditional Crunch 4 sets van 20

Double Leg Reverse Crunches 4 sets van 20

doe "ook" wat goed voelt en voel geen urgentie om te overdrijven. overtrainen is geen onbekend concept.

Laatst bewerkt:
Dankjewel!

Terug
Naar boven