Fitness Seller

mening over dit rippetoe filmpje

Volgens mij vergeet Mark even voor het gemak dat het bij de squat, voor olympic lifters, niet gaat om het nabootsen van een startpositie die overeen komt met die van een deadlift/clean/snatch. Het is imo veel belangrijker een squat te trainen die overeenkomt wanneer de bar zich op je schouders (clean) of in OH positie (snatch) bevindt nadat je het gewicht hebt getrokken. Het bovenlichaam bevindt zich in die fase van de lift dan juist in een meer verticale positie dan in de positie zoals dat bij de low bar squat het geval is.

Goed topic, verklaart waarom ik sinds ik low-bar squat het idee heb minder diep te kunnen en teveel met mijn bovenlichaam horizontaal kom ondering.

Nu het toch over high- en low-bar squats gaat, hoe positioneren jullie de bar bij high-bar? Bij low bar valt hij bij mij pijnloos in een 'kuiltje' wat me met high-bar niet lukt.

• Topic Starter Topic Starter
Volgens mij vergeet Mark even voor het gemak dat het bij de squat, voor olympic lifters, niet gaat om het nabootsen van een startpositie die overeen komt met die van een deadlift/clean/snatch. Het is imo veel belangrijker een squat te trainen die overeenkomt wanneer de bar zich op je schouders (clean) of in OH positie (snatch) bevindt nadat je het gewicht hebt getrokken. Het bovenlichaam bevindt zich in die fase van de lift dan juist in een meer verticale positie dan in de positie zoals dat bij de low bar squat het geval is.
dat idee had ik dus persoonlijk ook. en ik heb ook het idee dat clean/snatch en deadlift niet allemaal de zelfde start positie hebben.

Goed topic, verklaart waarom ik sinds ik low-bar squat het idee heb minder diep te kunnen en teveel met mijn bovenlichaam horizontaal kom ondering.

Nu het toch over high- en low-bar squats gaat, hoe positioneren jullie de bar bij high-bar? Bij low bar valt hij bij mij pijnloos in een 'kuiltje' wat me met high-bar niet lukt.

Bovenop je traps. Dan maak je vanzelf een kuiltje, tenzij je trap-loos bent natuurlijk..

Lees mijn post dan nogmaals anders blijf ik mezelf hier steeds herhalen.

Lees mijn post dan nogmaals anders blijf ik mezelf hier steeds herhalen.
Dat heb ik gedaan. Maar het punt dat Rippetoe hier maakt is dat je nooit in een olympische lift in een backsquat positie terecht komt. Als je cleant kom je recht in een front squat positie, en daarom doen olympische lifters front squats. Dus waarom zou men ook nog high bar back squats doen?

Hehe eindelijk een inhoudelijke reactie. Je begrijpt dat ik met je eerdere opmerking weinig kon. ;)

Eens dat een front squat of overhead squat belangrijk is voor gewichtheffers. Maar als een gewichtheffer nooit in een back squat positie komt te staan wat moet deze dan met een low bar back squat? Want ook dat is een back squat. Ik zet dan ook vraagtekens bij zijn argumenten dat een low bar squat dan wel goed zou zijn omdat deze meer zou overeenkomen met de startpositie van overige lifts. Volgens mij kun je dan beter meer op die specifieke lifts focussen en de daarbij passende assistance oefeningen. Imo hebben ze veel meer aan een olympic squat omdat deze meer overeenkomt met de squat in de fase die ik in een eerdere post al heb beschreven waarin het bovenlichaam zich in een meer verticale positie bevindt. Bij een olympic squat worden over het algemeen zwaardere lasten toegepast dan bij een front squat of overhead squat dus dat is de meerwaarde van deze beweging in een traingsschema.

Niks mis met een powerlift squat maar de argumenten die Rippetoe hier aanhaalt vind ik erg dun.

Volgens mij mis je het hele punt en dat is sterker worden.

Hehe eindelijk een inhoudelijke reactie. Je begrijpt dat ik met je eerdere opmerking weinig kon. ;)

Eens dat een front squat of overhead squat belangrijk is voor gewichtheffers. Maar als een gewichtheffer nooit in een back squat positie komt te staan wat moet deze dan met een low bar back squat? Want ook dat is een back squat. Ik zet dan ook vraagtekens bij zijn argumenten dat een low bar squat dan wel goed zou zijn omdat deze meer zou overeenkomen met de startpositie van overige lifts. Volgens mij kun je dan beter meer op die specifieke lifts focussen en de daarbij passende assistance oefeningen. Imo hebben ze veel meer aan een olympic squat omdat deze meer overeenkomt met de squat in de fase die ik in een eerdere post al heb beschreven waarin het bovenlichaam zich in een meer verticale positie bevindt. Bij een olympic squat worden over het algemeen zwaardere lasten toegepast dan bij een front squat of overhead squat dus dat is de meerwaarde van deze beweging in een traingsschema.

Niks mis met een powerlift squat maar de argumenten die Rippetoe hier aanhaalt vind ik erg dun.
Ik snap eerlijk gezegd zijn argumenten in dit specifieke filmpje ook niet echt. Hij legt het anders uit ergens in een interview. Samengevat:
-front squat goed omwille van de meer verticale positie die je ook bij clean en snatch hebt
-back squat is goed om algemene, niet specifieke kracht te bouwen in de benen
-low bar back squat is daarvoor beter

Daarbij werd niet gesproken over een gelijkaardige positie als bij de pulls, maar gewoon een betere squat algemeen. je kan er meer gewicht mee aan en je spreekt meer de posterior chain aan.

Ik snap het wel dat een high bar squat dichter bij die verticale positie ligt van de front squat bij een clean. Maar ik denk dat je er wel mee akkoord zal gaan dat een back squat nog steeds ver ligt van een front squat wat techniek betreft. Tenminste, dat is mijn ervaring ermee. Dus wat betreft motorpatronen en zo heb je aan de back squat niet veel wat gewichtheffen betreft.

Laatst bewerkt:
Volgens mij mis je het hele punt en dat is sterker worden.
Ja ik mis het helemaal, want van een olympic squat wordt je helemaal niet sterk.

http://www.youtube.com/watch?v=WK7m6I5m6gY&feature=fvw

---------- Toegevoegd om 11:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:48 ----------

Dus wat betreft motorpatronen en zo heb je aan de back squat niet veel wat gewichtheffen betreft.
Dat is inderdaad al een hele andere uitleg ja. Heb het boek gelezen en ben geen hater van de low bar squat. Zeker niet vanuit een powerlift standpunt bekeken.

Maar waarom zie ik dan toch gewichtheffers de olympic squat doen als het niet zou werken? Rippetoe is dan ook niet een specifieke coach als het gaat om gewichtheffen volgens mij maar meer om krachttraining in het algemeen.

Laatst bewerkt:
Niet zo sterk als van een back squat.

En ik ga hier verder niet de advocaat van Rippetoe spelen je moet gewoon lekker doen en geloven wat je zelf wilt of het beste vind.

Maar waarom zie ik dan toch gewichtheffers de olympic squat doen als het niet zou werken?
Het werkt, daar is geen twijfel over. Maar dat iedereen het doet betekent nog niet dat het ook de meest efficiënte optie is.
Ik veronderstel dat iedereen 50 jaar geleden ook wat anders trainde.

mc Chick. Bekijk het inteview met Shane Hamman op zn site. Die legt aardig uit waarom zware deadlift en squat wel nodig zijn in een routine voor een olympische gewichtheffer. Rippetoe staat trouwens in nauw contact met Tommy Suggs en Bill Starr. Bill Starr weer met Tommy Kono. Google die namen maar een beetje en dan zal je zien dat die Rippetoe wel wat te melden heeft over olympisch gewichtheffen en de staat daar van in de US op dit moment.

---------- Toegevoegd om 12:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:57 ----------

@mc Chick.

Ik heb helemaal nooit gezegd dat je met een olympic squat niet sterker word. En van die fragmenten op youtube van Rippetoe word je niet wijzer. De gedachte van de man en de mannen om hem heen is volgens mij het volgende:

In het huidige US olympische gewichthef klimaat van vandaag zijn ze teveel de techniek kant op gegaan. Volgens die mannen om Rippetoe heen en ook die Shane Hamman missen de atleten teveel kracht. Ze zijn niet sterk genoeg. Een van de manieren om dat te voorkomen en dus weer wedstrijden te winnen is dus om sterker te worden. Dus zware deadlifts en back squat.

Ok dus laat ik dan even aannemen dat dit de nieuwe manier van trainen is voor gewichtheffers.

Ik vraag me dan af wat voor squats (low bar/olympic squats) de toplifters van het Oostblok of Iran/China etc. gebruiken. Delen zij deze filosofie of passen zij deze reeds jaren toe en zijn ze daarom de beste van de wereld? Wat in dit lijstje zie ik nauwelijks US lifters staan.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_world_records_in_Olympic_weightlifting#World_records_until_1992
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Olympic_medalists_in_weightlifting

De atleten van John Broz zie ik ook niet op deze wijze liften. Vraag me dus af wat de resultaten zijn van gewichtheffers die deze low bar squats toepassen om meer kracht te genereren.

Terug
Naar boven