AndroidHealthClinic

Met salbutamol verbrandt cardiosessie meer vet

Sava

Freaky Bodybuilder
Elite Member
10 media-items
Waardering
4
Een dosis salbutamol - de actieve stof in een medicijn als Ventolin - verhoogt de totale hoeveelheid energie die je tijdens een cardiosessie gebruikt niet veel, maar verandert wel de bron waaruit die energie komt. Volgens een studie van bewegingswetenschappers van de Université d’Orléans verbranden sporters meer vet als ze fietsen met een salbutamolcapsule in hun systeem.

Salbutamol
ventolin0.gif

Salbutamol is doping. Wielrenners rijden harder als ze salbutamol gebruiken. Maar waar die extra energie vandaan komt, dat is onbekend. Die kennislacune wilden de Fransen opvullen door een experiment met acht redelijk getraind amateursporters. Die reden twee een uur op een fiets op zestig procent van hun VO2max - de ene keer met en de andere keer met een placebo. De dosis actieve stof was vier milligram. De proefpersonen reden enkele uren nadat ze de pillen hadden geslikt.
De figuur vertelt je hoeveel energie de proefpersonen verbruikten. PLA = placebo; SAL = salbutamol.

salbutamol2.gif

Het aantal joules dat de renners verbrandden steeg licht, maar niet significant, door de salbutamol. Toen de onderzoekers bepaalden of die energie nou uit vet of koolhydraten kwam, zagen ze dat salbutamol de verbranding van vet stimuleerde en de verbranding van koolhydraten beperkte.

salbutamol.gif

In het bloed bepaalden de onderzoekers de spiegel van insuline, groeihormoon en ACTH, het stuurhormoon dat de bijnier het sloophormoon cortisol laat aanmaken. Salbutamol verlaagde de aanmaak van dat hormoon. Salbutamol zorgde tevens voor een lichte, niet statistisch-significante verhoging van het groeihormoon.

salbutamol3.gif

Al met al vinden de onderzoekers dat uit hun proef weinig van ergogene effecten liet zien. "Our data show that energy metabolism and regulation are not significantly affected by acute therapeutic salbutamol intake", concluderen ze. "Further studies will be necessary to study the effect of salbutamol on these parameters in other conditions, in particular in elite athletes under longer exercise durations."
Wel - we dare to disagree. Middelen en methoden die de verbranding van vetten stimuleren en koolhydraten sparen zijn voor duursporters altijd interessant, ook als de totale verbranding niet omhoog gaat. Dat geldt misschien nog wel meer voor het remmen van ACTH door salbutamol.

http://www.ergogenics.org/anabolica161.html#1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18925413

• Topic Starter Topic Starter
Kriel jij bent toch redelijk bekend salbu? Jij iets gemerkt van dit effect?

interessant stuk!

het gaat om 4mg salbutamol, zal eens kijken hoe mn Inhalers gedoseerd zijn..
ik heb er persoonlijk nooit iets van gemerkt!

gaat ook even zijn inhalators checken..

Iedereen naar de dokter want we hebben astma plots :p

EDIT: geloof er niet zo heel veel van. Nu ja, toch niet dat je dat effect behaald met
de over the counter dosis. Vroeger had ik die dingen ook, en ik was zo vet als een pad.

Kriel jij bent toch redelijk bekend salbu? Jij iets gemerkt van dit effect?

hahahaha ja,dat ik bijna in een kist lag,omdat ik het zo bijdehand vond om het samen met clen te gebruiken.Had geloof ik in rust een hartslag van 210-220

De amerikanen zijn er erg over te spreken. Geen side effect van clen maar wel de voordelen. 14 tot 16 mg tabs per dag. Korte tijd in het lichaam, dus je moet vaak slikken.

O goed dat jet zegt kriel,ik neem ook elke dag salbutamol en wou ook is clen proberen maar dat kan ik beter laten dan ?

Zou het niet doen bertus,mijn vrouw had jullie bijna uitgenodigd op een middagie met koffie en cake

Salbutamol gebruik ik ook regelmatig, vooral met buitencardio en ik merk geen verschil qua vetverbranding, tov van de periodes van binnencardio....
Een arts heeft mij wel eens verteld dat je hartslag van Salbutamol iets omhoog gaat, maar ik neem aan dat dit te verwaarlozen is.

Salbutamol gebruik ik ook regelmatig, vooral met buitencardio en ik merk geen verschil qua vetverbranding, tov van de periodes van binnencardio....
Een arts heeft mij wel eens verteld dat je hartslag van Salbutamol iets omhoog gaat, maar ik neem aan dat dit te verwaarlozen is.

Nou hij gaat toch aardig tekeer als ik het pak,zeker niet te verwaarlozen

Als je het met een pompje neemt zal het effect minimaal zijn. Er staat overal dat je de tabs moet nemen.

Denk dat je geen reet heb aan die inhalers idd.., imo te laag gedoseerd..
Zijn er btw ook nog andere medicijnen waar dit in zit die je (zonder dokters voorschrift) kan kopen?
Zal wel niet waarschijnlijk..

Voor de mensen die nog een oud topic lezen:
Ik slik 2x 8mg salbutamol per dag
Hartslag stijgt uiteindelijk dus meer vetverbranding
Verwacht er niet te veel van

De Ventolin Diskus bevat 200mcg doseringen, daar haal je lang niet genoeg uit.

Daarnaast vond ik onderstaande in een post, hierin wordt eigenlijk gezegd dat salbutamol een betere keus is dan clenbuterol.
Albuterol, like its closely related chemical cousin clenbuterol, is an asthma medication that has been adopted by athletes and bodybuilders as an ergogenic aid. Like clenbuterol, albuterol binds to the so called beta 2 adrenergic receptors found on cells throughout the body. The beta 2 receptors on fat cells activate an enzyme called hormone sensitive lipase. This breaks up stored fat into free fatty acids that are able to then leave the fat cell and serve as a fuel source in other tissues. In athletes the primary target of these fatty acids is working muscle. This is the familiar process we know as lipolysis. Albuterol, like clen, is a potent lipolytic agent. But simply freeing up fat is not enough. Unless the body can burn the extra FFA they will simply be reincorporated into fat. Albuterol has the ability to elevate a person's metabolic rate so these FFA can be utilized for fuel. Numerous animal studies have shown that clenbuterol increases both muscle size and strength; data supporting these effects in humans are sparse. Albuterol on the the other hand has been shown to significantly increase both strength and endurance in humans (1,2). As an added benfit, albuterol lowers LDL and total cholesterol, while at the same time elevating HDL, the "good cholesterol": "Significant alterations (P < or = .02) were observed in total cholesterol ([TC] -9.1% +/- 2.5%), low-density lipoprotein cholesterol ([LDL-C] - 15.0% +/- 2.9%), and high-density lipoprotein cholesterol ([HDL-C] +10.4% +/- 3.2%) concentrations, as well as the TC/HDL-C (-17.4% +/- 2.6%) and LDL-C/HDL-C (-22.9% +/- 2.4%) ratios." (3) 4 mg of albuterol taken approximately 1 to 2 hours before a workout allows for peak plasma levels to be reached during the training session. Additionally the much shorter half life of albuterol compared to clenbuterol allows one to benefit from its ergogenic effects during a training session but not suffer the sleeplessness that many clenbuterol users experience. Moreover, the short half life leads to much less beta 2 receptor downregulation than with clenbuterol, allowing one to use the drug daily for longer periods of time. On the other hand, if one is primarily interested in fat loss rather than performance enhancement, one could take 3 or 4 multiple doses of albuterol throughout the day, always of course cutting back if clenbuterol-like side effects are felt. 1 Bottle Of CEM Laboratories Liquid USP Albuterol Sulfate is 30 ML at 4 MG/ML. (1) Med Sci Sports Exerc. 2000 Jul;32(7):1300-6. Effect of salbutamol on muscle strength and endurance performance in nonasthmatic men. van Baak MA, Mayer LH, Kempinski RE, Hartgens F. (2) Aviat Space Environ Med. 2004 Jun;75(6):505-11 Albuterol helps resistance exercise attenuate unloading-induced knee extensor losses. Caruso JF, Hamill JL, Yamauchi M, Mercado DR, Cook TD, Keller CP, Montgomery AG, Elias J. (3) Metabolism. 1996 Jun;45(6):712-7 Effects of oral albuterol on serum lipids and carbohydrate metabolism in healthy men. Maki KC, Skorodin MS, Jessen JH, Laghi F.

Voor de mensen die nog een oud topic lezen:
Ik slik 2x 8mg salbutamol per dag
Hartslag stijgt uiteindelijk dus meer vetverbranding
Verwacht er niet te veel van

De verhalen gaan dat de productie van Clen in China verboden is.
Daarom zijn bezig met het inlijven van salbutamol omdat dit het vervangende product zal worden.

Grappig dat ik dit topic vind; Merkte al dat ik op albuterol 4mg voor het slapen (na 2x4mg gedurende dag) ernstig klote slaap. Slaap wel maar word verrot wakker. De vrouw heeft klachten over mijn gedraai - kortom ik slaap minder diep?

Kijken of ik de meer gedurende de dag verdraag.

Ik nam 3x8 Mg per dag. Laatst tab 19.00 en sliep zeer goed. Tegen 22.00 is het volledig uitgewerkt en slaap je dus gewoon goed.

Zo wordt het ook geadviseerd Te gebruiken. Alleen smorgens tot begin avond.

Je moet wel even opbouwen van 3 x 4mg, 3x6mg naar 3x8mg

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven