XXL Nutrition

Mijn eigen 4-daagse split

matthijsbroer

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
70kg
hallo allemaal!

Ik ben net nieuw op deze site en wil graag een split schema gaan opstellen. Helaas weet ik er weinig tot niets over en lees ik er wel het een en ander over.
Ik ben nu ongeveer een jaar aan het trainen dus vind het er wel tijd voor, ook omdat ik meer progress wil gaan boeken..
nu heb ik een paar vragen en weet ik zeker dat jullie mij kunnen helpen.
1. wat is nou eigenlijk een splitschema?
2. hoe zou ik deze goed kunnen opstellen en wat moet er persee in? ( hoe ziet een doorsnee schema eruit) ik weet dat dit voor iedereen anders is maar ik lees wel dingen die met elkaar te maken hebben zoals aantal oefeningen en spiergroepen bij elkaar.
2. kan ik mijn schema eropaan passen dat ik meer mijn borst wil trainen:?
3. zoja welke oefeningen zijn hier goed voor?
4. wat is cutten? en kan ik dit hierbij goed gebruiken? ik wil graag droog worden in combi met massa ( als dit kan )

alvast super bedankt en ik ga nog even verder zoeken en eventueel vaststellen welke dagen ik wat wil gaan trainen, Ik weet dat jullie der meer ervaring mee hebben dan dat ik dat heb, dus laat aub alles los wat ik moet weten en waardoor ik net als jullie mijn doelen kan gaan halen. ( ik merk dat ik met 4 keer trainen per week, fullbody er ook wel kom, maar mijn interesse meer uitgaan naar het spliten ).

HELP ME! :)

1. wat is nou eigenlijk een splitschema?

Schema waarbij je elke dag een andere spiergroep traint.

2. hoe zou ik deze goed kunnen opstellen en wat moet er persee in? ( hoe ziet een doorsnee schema eruit) ik weet dat dit voor iedereen anders is maar ik lees wel dingen die met elkaar te maken hebben zoals aantal oefeningen en spiergroepen bij elkaar.

Voorbeeld:
Dag1: Borst-Triceps
Dag2: Rug-Biceps
Dag3: Benen-Schouders

2.a. Je hebt twee soorten. Een upperbody-lowerbody-split en een zoals GymTanLaundry het beschrijft.
Bij de ub/lb train je je bovenlijf en onderlijf 2x per week. Bij een normale split (op 4 dagen) train je in principe de benen maar 1x. Maar dat ligt er maar net aan hoe je je split opstelt. De meesten verdelen het in deze groepen: borst, rug, biceps, triceps, schouders, benen en buik. Daarbij combineren ze borst met triceps (of biceps) en rug met biceps (of triceps). Dat is iets wat je voor jezelf moet bepalen. Ik doe bijvoorbeeld:
1: Biceps en rug (hoog)
2: Schouders en buik
3: Triceps en borst
4: Benen en rug (laag)

2.b. Je borst train je 1 of 2 keer per week.

3. Gebruik de standaardoefeningen hiervoor: fly's, benchpress, chest press, pushups..

4. Bij cutten eet je onder je onderhoud om vetmassa te verliezen. Hierbij probeer je zoveel mogelijk spiermassa te behouden.
Als je stats kloppen (1.82 en 70 kg) zou ik eerst flink bulken (boven je onderhoud eten) om massa te krijgen. Daarna kan je cutten om droger te worden. Lees wat stickies hierover om dat allemaal uit te rekenen.

• Topic Starter Topic Starter
4. Bij cutten eet je onder je onderhoud om vetmassa te verliezen. Hierbij probeer je zoveel mogelijk spiermassa te behouden.
Als je stats kloppen (1.82 en 70 kg) zou ik eerst flink bulken (boven je onderhoud eten) om massa te krijgen. Daarna kan je cutten om droger te worden. Lees wat stickies hierover om dat allemaal uit te rekenen.

Hier kan ik inderdaad wat mee! Bij bulken is het de bedoeling dat je natuurlijk vet krijgt en niet van die smerige vetten of aankomt, is het dan niet erg lastig om weer te gaan cutten of loopt dit process best snel?

Terug
Naar boven