XXL Nutrition

Workout splitten tussen ochtend en middag

• Topic Starter Topic Starter
Het is iets dat jou wellicht goed afgaat. Probeer het een tijdje en kijk hoe het gaat. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar eerst de compounds en dan de isolatie.

Is er een specifieke reden dat je wil opsplitsen?
Maar denk je dat het veel invloed heeft op de compound prestaties later op de dag vanwege dat bv. de triceps en schouders al beetje vermoeid zijn door isolatie 5 uur daarvoor?

Ik ga van 4 naar 5 dagen per week en ik vind het prettig iets te doen na wakker worden maar niet gelijk de hele workout. Is gewoon persoonlijke voorkeur dat ik wil uittesten.

Als je compound prestaties belangrijk vindt zou ik die als eerste pakken en de middag assistence oefeningen.

Als je compound prestaties belangrijk vindt zou ik die als eerste pakken en de middag assistence oefeningen.
Ook al is het vrij snel na wakker worden met maar 1-2 bananen? Dat kan opzich zelfde resultaten geven als later op de dag met flinke kom havermout met fruit?

Als jij er genoeg energie van krijgt en je sterk voelt prima. Zou zelf kiezen voor de havermout als ontbijt.

Maar denk je dat het veel invloed heeft op de compound prestaties later op de dag vanwege dat bv. de triceps en schouders al beetje vermoeid zijn door isolatie 5 uur daarvoor?

Ik ga van 4 naar 5 dagen per week en ik vind het prettig iets te doen na wakker worden maar niet gelijk de hele workout. Is gewoon persoonlijke voorkeur dat ik wil uittesten.
Wat is veel invloed, dat is uitproberen. Heb zelf wel wat ervaring met twee keer trainen toen ik dagelijks ging maxen. Trainde toen elke dag. Wat wel iets anders is maar heb toen ervaren dat het mentale aspect belangrijk is. Ik had toen geen twijfels ik ging gewoon beuken. Met voldoende eten rondom trainingen.

Ik zou als je iets wil doen na het wakker worden eerst wat eten (bv banaan en havermout) en dan die compounds gaan knallen. Of lekker kort wandelen en gaan werken en alles doen in de middag. Maar als je het wil proberen zoals je het topic bent begonnen doe dat gerust. Als het niet bevalt verander je het toch gewoon.

Als jij er genoeg energie van krijgt en je sterk voelt prima. Zou zelf kiezen voor de havermout als ontbijt.
Ja, dat doe ik nu al een lange tijd. Ontbijten met havermout, fruit etc en dan na 1,5 uur ongeveer trainen. Maar dit past minder goed in hoe ik mijn dag wil indelen dus vandaar ff kijken naar andere manier. Ga het wel uittesten sowieso.

Ja, dat doe ik nu al een lange tijd. Ontbijten met havermout, fruit etc en dan na 1,5 uur ongeveer trainen. Maar dit past minder goed in hoe ik mijn dag wil indelen dus vandaar ff kijken naar andere manier. Ga het wel uittesten sowieso.
Idd kwestie van uittesten. Succes.

Wat is veel invloed, dat is uitproberen. Heb zelf wel wat ervaring met twee keer trainen toen ik dagelijks ging maxen. Trainde toen elke dag. Wat wel iets anders is maar heb toen ervaren dat het mentale aspect belangrijk is. Ik had toen geen twijfels ik ging gewoon beuken. Met voldoende eten rondom trainingen.

Ik zou als je iets wil doen na het wakker worden eerst wat eten (bv banaan en havermout) en dan die compounds gaan knallen. Of lekker kort wandelen en gaan werken en alles doen in de middag. Maar als je het wil proberen zoals je het topic bent begonnen doe dat gerust. Als het niet bevalt verander je het toch gewoon.
Of train je meteen na het eten van de havermout met fruit? Ik wacht altijd expres maar misschien gewoon gelijk beginnen erna.

Ik lees online dat het invloed kan hebben op je compound prestaties maar is dit echt zo erg merkbaar dat het een no-go is?
In mijn ervaring/voor mij wel, ook dagen erna nog. Dan met zwaar genoeg volume en intensiteit waar een paar dagen van hersteld moet worden. (mede daarom ook PPL indeling)

Maarja de compounds onderling doen dat ook, dus bijvoorbeeld chest presses vs ohp en wederzijds.

Ervaar jij dat niet ook zo?

Ook al is het vrij snel na wakker worden met maar 1-2 bananen? Dat kan opzich zelfde resultaten geven als later op de dag met flinke kom havermout met fruit?
Denk ook aan wat je voor het slapen eet, kan helpen klaar te zijn voor de ochtend training.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: mat
In mijn ervaring/voor mij wel, ook dagen erna nog. Dan met zwaar genoeg volume en intensiteit waar een paar dagen van hersteld moet worden. (mede daarom ook PPL indeling)

Maarja de compounds onderling doen dat ook, dus bijvoorbeeld chest presses vs ohp en wederzijds.

Ervaar jij dat niet ook zo?

Denk ook aan wat je voor het slapen eet, kan helpen klaar te zijn voor de ochtend training.
Zojuist eerst de compound gedaan meteen na wakker worden en werkt goed. Ik ga dat wel doen voortaan en dan later op de dag de accessories. Net ff 531 squats met 5x10 op 50% tm bbb supplemental gedaan, wel lekker begin van de dag haha.

Zojuist eerst de compound gedaan meteen na wakker worden en werkt goed. Ik ga dat wel doen voortaan en dan later op de dag de accessories. Net ff 531 squats met 5x10 op 50% tm bbb supplemental gedaan, wel lekker begin van de dag haha.
Vraag me af of het je herstel niet belemmerd.

Als je wilt splitsen in isolatie en compound, en je vindt compounds 's morgens niet ideaal (zou ik ook niet vinden, dan ben ik nog niet op temperatuur etc.), dan zou ik het als volgt uitproberen: 's avonds de compounds, en de volgende ochtend de bijbehorende isolatie. Zo zit je je compound prestaties niet in de weg.
En ik snap dat veel mensen het een raar idee/onnodige oplossing etcetera vinden, maar dit zou ik doen binnen de door jou gestelde criteria.

Als ik fulltime bodybuilding kon doen of fulltime pt in een gym of iets dergelijks zou ik zoiets ook wel overwegen, op de nieuwe locatie van het bedrijf waar ik werk komt een sportruimte, kans is groot dat ik dan een aantal van mijn oefeningen (mits de gewichten het toelaten) daar al kan doen. Dan doe ik de rest (Zoals een plateloaded row oid) gewoon 's avonds in de gym

Vraag me af of het je herstel niet belemmerd.
Bv. vandaag deed ik in de ochtend barbell squats + 5x10 bbb supplemental squats. Einde van de middag ga ik dan nog RDL en Calf Raises doen. Of stel het is Bench dag, dan doe ik einde van de middag de Lateral Raises/Triceps supersets bv.

Hier eenzelfde situatie. Ik werk en train thuis. In de middagpauze doe ik de eerste helft en na het avondeten de rest. Het kan ook in 1x (en dat die ik ook in het weekend), maar na 1,5 uur word ik laks en dan skip ik vaak de isolatie. Met opsplitsen die ik het wel allemaal, omdat het twee kortere trainingen zijn. Ik vind het ideaal, maar ik doe dus ook eerst compounds en daarna de isolatie. Aanvullend voordeel is dat ik mijn pauze productief besteed i.p.v. domme shit op social media kijken.

Training opsplitsen is een mogelijkheid minimaal 6 uur verschil en een korte slaap is geen overbodig luxe mbt herstel. Begin met lage rep combounds 3-5 reps (Kracht) en 2e training 8 reps + focus Spiergroei. Doordat je ochtend je CNS minder belast ( 2 RIR reps in reserve) kun je met progressie overload gebruiken om steeds sterker te worden. En de 2e training tot spierfalen kan gaan zorgt ideale afwisseling om 2x per dag te trainen en voor langere tijd. bron. Practical programming for strenght van Mark Rippetoe. Zo zou ik het doen ochtend veel rust en zwaar en 2e training max 1 minuut rust.

Terug
Naar boven