XXL Nutrition

Mijnschema

steun

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
84kg
Vetpercentage
9%
He,
Ik heb een schema voor me zelf gemaakt dat een beetje afgekeken is van het rippetoe schema maar omdat ik nog in de groei ben meestal meer herhalingen heb per set op een wat lichter gewicht.

A:
Squat 3x10
Bench Press 3x10
Deadlift 1x8
Dips 2x8

B:
Squat 3x10
Standing Military Press 3x10
Bent Over Row of Power Clean 3x5
Chin-ups 2x8

Dinsdag A.
Donderdag B
Zaterdag A
Dinsdag B
Donderdag A
Zaterdag B

Wat is jullie mening hierover?
greetz

Je squat op elke dag? :eek:

• Topic Starter Topic Starter
is het beter als ik van bijvoorbeeld A Frontsquat maak en bij B backsquat?
en is het slecht om elke keer te squaten? er zit wel steeds een rustdag tussen

Is niet slecht, maar ja kan ze niet zo uitputten zoals je in een splitschema zou doen, dan krijgen ze te weinig rust. Zelfde geld voor die bench en OH press. Schouders worden dan erg veel belast dus. Ik vind het wel een netjes schema. Afwissellen tussen front en backsquat is uitstekend.

Is niet slecht, maar ja kan ze niet zo uitputten zoals je in een splitschema zou doen, dan krijgen ze te weinig rust. Zelfde geld voor die bench en OH press. Schouders worden dan erg veel belast dus. Ik vind het wel een netjes schema. Afwissellen tussen front en backsquat is uitstekend.

Bedankt voor je advies;)
Is het handig om er nog een biceps of tripecs oefening bij te doen of zo houden?

1 back squat
2. front squat
3. leg press

zo heb ik mijn fullbody

Rippetoe aanpassen is helemaal niet nodig, je zal heus niet stoppen met groeien. Doe dus maar gewoon 5 reps zoals hij aanraadt, het werkt gewoon. Met jouw schema ga je minder effect hebben.

Kijk ook eens bij de trainingsdagboeken, daar staan een aantal logs van mensen die rippetoe aan het doen zijn.

Curls ed zijn overbodig, je doet immers chins en dips, dat is genoeg.

Elke keer backsquat is in het begin beter omdat je dan de beweging goed kan leren. Front en back hebben namelijk kleine verschillen (oa rugpositie, knieën..), en daardoor gaat je techniek in de war komen.

Dit staat ook zo in het boek:
The front squat is a completely different execise, different enough from the back squat that it should not be used by novices still trying to learn that movement. The front squat uses a different model than the back squat, in that the hips are not the emphasis when thinking about how to do it.
Mark Rippetoe, Starting Strength: Basic Barbell Training, p. 222

The differences are great enough that they should not get confused, but they quite often do, and for this reason the front squat is best left untaught until the back squat movement pattern is undisturbable.
p.225

En er is echt niks mis met 3x per week squatten. Bende mietjes.
Voor mensen die commentaar geven zonder het programma te kennen, lees eerst dit:Guide to Novice Barbell Training, aka the Official RIPPETOE-STARTING STRENGTH FAQ - Bodybuilding.com Forums en bij voorkeur het boek.

ik doe momenteel ook 3x squatten per week
eerste week had ik wel spierpijn toen ik weer zou squatten maar dat was snel genoeg over
ik zit momenteel op 105kg full squat (das het 5e setje van 5x5). Door Rippetoe ben ik toch een kilo of 20 omhoog gegaan , zit nu in 5e week:) daarvoor heb ik wel 's 130kg gedaan maar dat was hooguit parallel squat, als ik nu 130kg fullsquat probeer dan val ik mooi op m'n kont :P
Ik heb nie zoveel nauwelijks van spierpijn meer en toch ga ik compleet kapot tijdens de squat sessies, de laatste reps doe ik meestal grommend en ben blij als ik ze gehad heb ^^
Ik merk ook dat m'n benen de afgelopen tijd behoorlijk aan massa hebben gewonnen dus het werkt zeker wel. Kwestie van doorzetten

dat maakt niet uit.
kies je gewichten gewoon niet te hoog zodat je niet alles hoeft te geven in de laaste reps van het 5e setje. Die gewichten gaan vanzelf omhoog immers en voordeel is dat je zo mooi kunt oefenen op de uitvoering en je lichaam en zenuwstelsel wennen aan de inspanning

ikzelf doe het volgende, mss heb je er wat aan:

ma
squat 5x5
benchpress 5x5
chin ups 3x max
Bent over barbell rows 5x5

wo
squat 4x5
military press 4x5
deadlift 4x5
barbell curls 3x8

vr
squat 5x5, 1x3 (+2,5%), 1x8 (gewicht = 4e setje)
dippen 3x max
benchpress 5x5, 1x3, 1x8
Bent over barbell rows 5x5, 1x3, 1x8

dat maakt niet uit.
kies je gewichten gewoon niet te hoog zodat je niet alles hoeft te geven in de laaste reps van het 5e setje. Die gewichten gaan vanzelf omhoog immers en voordeel is dat je zo mooi kunt oefenen op de uitvoering en je lichaam en zenuwstelsel wennen aan de inspanning

ikzelf doe het volgende, mss heb je er wat aan:

ma
squat 5x5
benchpress 5x5
chin ups 3x max
Bent over barbell rows 5x5

wo
squat 4x5
military press 4x5
deadlift 4x5
barbell curls 3x8

vr
squat 5x5, 1x3 (+2,5%), 1x8 (gewicht = 4e setje)
dippen 3x max
benchpress 5x5, 1x3, 1x8
Bent over barbell rows 5x5, 1x3, 1x8

Echt bedankt gast;) ik ga dit schema gebruiken inplaats van mijn oude

Waarop doe je de chin-ups en dips tussen de hoofdoefeningen door? Deze zouden de hoofdoefeningen niet mogen beinvloeden en juist als laatste gedaan moeten worden.

Hier staat de volledige uitleg die bij het schema van Goon hoort, lees dat even door voor je beslist dit te doen: Bill Starr 5x5 - Madcow Intermediate or Linear Version
Hier staat ook :
This is not a beginner program. You will make faster progress with less workload on a true beginner program. I really recommend Rippetoe's Starting Strength for beginners or novices.

Het verschil tussen de 2: bij rippetoe doe je 3 sets met hetzelfde gewicht (sets across), bij bill starr doe je 5 sets met oplopend gewicht (ramp sets). Bij Rippetoe verhoog je het gewicht elke training, bij Bill Starr elke week.

Dit is de Rippetoe-variatie die de meesten doen:

Workout A -
squats - 3x5
benches - 3x5
deadlifts - 1x5
dips - 2x8

Workout B
squats - 3x5
standing press - 3x5
rows/cleans 3x5/5x3
chins/pullups - 2x8/3x8

@Daniel+nummer: 3x per week squatten is gewoon iets waar je aan gewend moet raken. Als je 1 keer per week squat ben je idd enorm stijf omdat je lichaam er niet aan kan wennen. Als je 3 keer per week squat heb je de eerste 2 weken enorme pijn, maar daarna voel je niks meer.

Waarop doe je de chin-ups en dips tussen de hoofdoefeningen door? Deze zouden de hoofdoefeningen niet mogen beinvloeden en juist als laatste gedaan moeten worden.
kwestie van voorkeur... maar ben er nog in zoekende
Ik ben stukken beter in BOR dan chinnen, op deze manier haal ik een paar extra chin-ups, vraag me nie waarom het is gewoon zo
dippen is mede om borst voor te vermoeien... anders geven mijn schouders het als eerste op. Dit werkt gewoon goed voor mij; daarom doe ik ook meestal nog wat dumbbell of cable flyes voordat ik ga benchen.

bill star is prima voor beginners, er zit lekker rustige progressie in, niet te snel valt goed aan te wennen... het verbaast me nu na 4 weken dat de max gewichten waar we eerst tegenop keken nu gewoon het eerste setje en dus "normaal" zijn ^^

rippetoe gaat wat sneller volgens mij en ga ik hierna proberen nu ik weer lekker op dreef ben... ff nog wat flinke krachtgains maken en dan cutten voor de zomer (van 20 naar 12% olé)

Laatst bewerkt:
Hier staat de volledige uitleg die bij het schema van Goon hoort, lees dat even door voor je beslist dit te doen: Bill Starr 5x5 - Madcow Intermediate or Linear Version
Hier staat ook :

Het verschil tussen de 2: bij rippetoe doe je 3 sets met hetzelfde gewicht (sets across), bij bill starr doe je 5 sets met oplopend gewicht (ramp sets). Bij Rippetoe verhoog je het gewicht elke training, bij Bill Starr elke week.

Dit is de Rippetoe-variatie die de meesten doen:

Workout A -
squats - 3x5
benches - 3x5
deadlifts - 1x5
dips - 2x8

Workout B
squats - 3x5
standing press - 3x5
rows/cleans 3x5/5x3
chins/pullups - 2x8/3x8

@Daniel+nummer: 3x per week squatten is gewoon iets waar je aan gewend moet raken. Als je 1 keer per week squat ben je idd enorm stijf omdat je lichaam er niet aan kan wennen. Als je 3 keer per week squat heb je de eerste 2 weken enorme pijn, maar daarna voel je niks meer.

zijn pull en chins hetzelfde of moet je ze allebei doen op de dag van workout B? bij rows en cleans weet ik dat die niet hetzelfde zijn maar moet je die allebei doen die dag of niet?

zijn pull en chins hetzelfde of moet je ze allebei doen op de dag van workout B? bij rows en cleans weet ik dat die niet hetzelfde zijn maar moet je die allebei doen die dag of niet?

Nee, die / betekent 'of'.

Chins en pullups zijn in principe hetzelfde, maar er wordt vaak het volgende verschil gemaakt: chins=handpalmen naar je toe, pullups=handpalmen van je weg. Het maakt niet echt uit welke variant je neemt. Bij chins gebruik je meer biceps, dus als je dat belangrijk vindt, doe je die maar.

Aan je reactie te zien niks dus. Krijgen zijn benen dan wel rust? Als ik zelf heb gesquat, dan heb ik toch echt een dag of 5 last ervan!

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd.. Ben hier om te leren. ;)

ik denk dat jij niet rekening houdt met split vs fb. waarschijnlijk heb jij gesquat tijdens een split, waarbij je tot het gaatje gaat. als je dat bij fb elke training ook doet, ja dan loop je zeker tegen de lamp omdat je je benen op die manier overtrained. maar vandaar dat die speciale programma's in het leven geroepen zijn om goed om te kunnen gaan met de belasting en belastbaarheid.

Terug
Naar boven