XXL Nutrition

Morgen belangrijke uitspraak over voedingssupplementen verbod

Bezoekers in dit topic

Ziet er naar uit dat juist de gecheleerde versies van mineralen worden geband, ook de micronutrienten gewonnen uit natuurlijke bron. Slechte zaak omdat bijna alleen de volledig chemische versies overblijven. Gelul dus dat maar 1% verboden wordt, lijkt me dat ze gewoon de kleinere innovatieve bedrijven uitsluiten en de grote chemische reuzen vrij spel geven. Uit die EU en snel.
 
Inderdaad, bijna alleen de chemische versies blijven over, het probleem is dat het lichaam deze slecht opneemt.
Ik had ook ergens gelezen dat van de 400 vitaminen/mineralen er ongeveer 340 verboden zullen gaan worden, zal eens kijken of ik dit nog ergens kan vinden.

edit:
In juli 2003 werd de richtlijn voor voedingssupplementen reeds goedgekeurd door de EU lidstaten. Deze richtlijn op het verbod van voedingssupplementen zorgt ervoor dat 300 krachtige en natuurlijke nutriënten die zich momenteel in meer dan 5000 veilige vitamine- en mineralenpreparaten bevinden verboden worden
 
Laatst bewerkt:
Het zal eens tijd worden dat er eens grof gehakt gaat worden in de supplementenindustrie. Naieve mensen geld uit de zak kloppen met allerlei ongefundeerde claims. Vitamine's toevoegen aan van alles en nog wat omdat het dan maar "gezond" zou zijn (binnenkort paprika/tomaten chips met extra lycopeen, gebakken in olijfolie.... ).

DAAR zouden ze eens wat aan moeten doen.
 
wazzup zei:
Het zal eens tijd worden dat er eens grof gehakt gaat worden in de supplementenindustrie. Naieve mensen geld uit de zak kloppen met allerlei ongefundeerde claims. Vitamine's toevoegen aan van alles en nog wat omdat het dan maar "gezond" zou zijn (binnenkort paprika/tomaten chips met extra lycopeen, gebakken in olijfolie.... ).

DAAR zouden ze eens wat aan moeten doen.

Exact. En de mensen die voor zichzelf kiezen moeten ze met rust laten. Dit is toch van de zotte.....
Ik vond dat gedoe met Epedhra al heel ver gaan maar dit is het toppunt.
 
Nog even wat links:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4670971.stm
http://www.ergogenics.org/5.html

en het stukje op de frontpage van ergogenics: http://www.ergogenics.org/

Augustus 2005: de vitaminewetten van de EU worden van kracht (BBC) Landen krijgen na het in werking treden van de directive nog een paar jaar om hun wetten aan te passen, maar dan zal de supplementenindustrie er aan moeten geloven. Niet alle soorten mineralen en vitamines mogen meer, en elk land zal zelf de maximale bovenwaarden vaststellen voor wat betreft hoeveel vitamines en mineralen er in pillen en poeders mogen zitten.
Deze site berichtte al jaren geleden over de gevolgen van de wetten voor de industrie. De belangrijkste stukjes vind je hier.
Een greep: vanadiumsupplementen en chroompicolinaat worden waarschijnlijk verboden. Bovendien treedt er ergens in oktober van dit jaar nog een directief in werking, dat de kruiden als tribulus, ginseng, sint-janskruid en chrysine reguleert.
Saillant detail: de industrie heeft de strikte regelgeving in ieder geval gedeeltelijk aan zichzelf te wijten. Tijdens de behandeling van het onderwerp in het europarlement hebben bedrijven politici bedreigd. Daardoor daalde de sympathie voor de supplementenbranche tot nul.
Goed gedaan, kerels.
 
Ik baal ervan dat de overheid steeds meer alles wil regelen wat wij doen. Dalijk wordt het makkelijker om aan verboden producten te komen dan aan de legale. Ik vind dit verre van een leuke ontwikkeling. Niet dat ik een groot supp gebruiker ben maar als ik eens iets gebruik dan wil ik het ook kunnen kopen ook.
 
Azrael zei:
Ik baal ervan dat de overheid steeds meer alles wil regelen wat wij doen. Dalijk wordt het makkelijker om aan verboden producten te komen dan aan de legale. Ik vind dit verre van een leuke ontwikkeling. Niet dat ik een groot supp gebruiker ben maar als ik eens iets gebruik dan wil ik het ook kunnen kopen ook.

Helemaal mee eens, de overheid en de EU moet zich lekker bezig gaan houden met belangrijke zaken ipv te lopen mierennken over vitaminen en mineralen. For **** sakes we hebben het hier over vitaminen en mineralen niet over AAS. :mad:
 
Of laat ze net zoals bij de sigaretten gewoon op de doosjes zetten "slikken van vitaminen is dodelijk en men leeft korter".
Ze kunnen zich beter bemoeien met het uit de handel halen van sigaretten, maar nee daar is teveel geld mee gemoeit voor de staat.
 
Nederland speelt meestal het netste jongentje van de klas, die zullen dus wel alles volledig opvolgen en geen uitzonderingen maken.
 
Nichten zooi, ik had verwacht zal goed komen... maar het gaat ook echt gebeuren ook nog. Dan maar snel wat extra vitamientjes bestellen op 1fast400.
 
Zal mij niks verbazen dat ene Hans K. tekst en uitleg heeft gegeven!

Ik zie het al gebeuren dat straks Chips als vervanger word gegeven en er word beweerd dat dat gezonder is dan het slikken van een multi vitamine!
Vroeger waren de producten voedingsrijker toen werd ik zat van aardappels, rijst etc,etc nu heb ik na een uur al weer honger!
Het lijkt net of ze overal de vitaminen en mineralen uithalen nog even en ze beweren dat sporten schadelijk is voor je lichaam!
 
zucht...nu ook al geen zink tabletten meer:(
dan maar s aan de massamonsters bij de gym vragen of ze nog wat anders "lekkers"hebben..als het dan illigaal moet..doe het dan goed!:D
 
Ik zie het al voor me:

September 2009:

Gister heeft het europees parlement beslist dat sporten (daarbij met name sportschool gebruik) door de overheid gereguleerd gaat worden. Nu is de sportschool nog vrij toegangelijk voor iedereen maar hier komt snel verandering in. Maximaal 2 bezoeken per maand aan de sportschool worden nog toegestaan vanaf januari 2010, dit omdat overmatig zwaar trainen de gezondheid zou kunnen beinvloeden.



Maar even zonder gekheid.. Ik word er niet goed van, dat hele politieke gelul! Laat ze zich eens buigen over een beter vreemdelingen beleid, veiligheid, het verbeteren van de economie, milieu etc ipv deze bullshit!
 
:eek: :eek: :eek: :eek:

Hier schrik ik toch wel even van !

Zal dit nog op het nieuws gaan komen of sluipt het er stilletjes in ?
 
Hier kunnen jullie de complete wet zoals deze uitgevoerd gaat worden , lezen. Het is vrij leesbaar geschreven tekst. Het is mij ook niet duidelijk of de maximale waardes vastgesteld gaan worden volgens de ADH of volgens een andere maatstaaf. Er staat volgens wetenschappelijk vastgesteld onderzoek maar ik zie nergens het woord ADH staan.

[Link niet meer beschikbaar]
 
Onderstaande komt van de volgende site
[Link niet meer beschikbaar]

Under pressure from the pharmaceutical lobby and from the French and German Governments, this provision of the Directive could be interpreted by EU in a restrictive manner so that only low dose supplements would be allowed. This would see huge numbers of safe, popular and effective higher potency supplements removed from the UK market
 
Wat betreft dosering, las iets dat ze het gemiddelde dieet al zouden meetellen om een maximale dosering te bepalen. Dus wat je al binnenkrijgt via voeding gaat dan van de RDA af. Of te wel voor sporters lage tot zeer lage doseringen van een hoop micro nutrienten. Wat ze er mee willen bereiken vraag ik me af. Dan knal je dus gewoon 10 pillen naar binnen om toch aan je dosering te komen, leuk is anders maar dat werken ze wel in de hand.

Over die maximum inname staat ook wat in de richtlijn :

Daartoe dient bij de vaststelling van die maximumhoeveelheden
rekening te worden gehouden met de veilige
maximumgehalten aan deze vitaminen en mineralen die
aan de hand van een wetenschappelijke risicobeoordeling
op basis van algemeen aanvaardbare wetenschappelijke
gegevens zijn vastgesteld, en met de consumptie van
deze nutriënten via de normale voeding.Tevens wordt bij
de vaststelling van de maximumhoeveelheden terdege
rekening gehouden met de referentie-innamen.


Dus RDA - voeding. Laag gedoseerde chemische zooi, de grote chemische reuzen lachen zich rot.
 
Het naar binnen werken van 10 pillen lukt nog wel, maar wat denk je van de kosten, denk dat de prijzen aardig gaan stijgen in de toekomst.
Wat is het volgende? Het menselijk lichaam kan 10.000 tot 12.000 international units (IU) genereren per half uur zomerzon blootstelling. De aanbevolen dagelijkse vitamine (D) opname is van 200 tot 600 (IU).
Betekent dit dat we straks niet meer in de zon mogen?
 
Deze wetgeving is volkomen onder druk van de farmaceutische industrie gekomen. Die wil het alleenrecht om medisch effectieve middelen te maken en te verkopen.
Kijk maar naar Hoodia, wat van de markt is gehaald, terwijl het al duizenden jaren door de Bosjesmannen wordt gebruikt. Niet omdat het gevaarlijk is, maar omdat Big Pharma patent op de werkzame stof heeft aangevraagd en er het monopolie op wil hebben.
 
Wie dit soort rare ontwikkelingen niet wil, kan een petitie tekenen op : [Link niet meer beschikbaar]
Schrijf ook ajb naar je eigen politieke partij om hier protest tegen aan te tekenen.
 
Back
Naar boven