XXL Nutrition

Nieuws Moskee wil geen binnenlandse imam

**** Allah.

De evolutietheorie vandaag de dag zal hier geen ruimte voor laten.
Dit kan je toch moeilijk zelf geloven. Er zal altijd 1 ****er opstaan die de boel totaal verkeerd interpreteert. (met het idee van 'wet van de sterksten' analoog aan de sociaal-darwinisten is het nog steeds gangbaar bij sommigen).
Het is wel waar dat oudere teksten makkelijker kunnen aanzetten tot extremistisch gedrag, maar dit geldt even goed zo voor het christendom bijvoorbeeld, die ook werken met oude bronnen. En als jij vindt dat ze deftig zijn, dan kan dat net zo goed ook gelden voor moslims. Overgrote meerderheid van de moslims zijn gewoon normale mensen, net zo 'normaal' als ieder ander mens.

Als je te kennen geeft dat de koran gewijzigd moet worden, dan zal je keihard in een impasse komen waar moslims zelfs geen krik zal geven. Ik denk dat er hierom zelfs een dikke consensus bestaat door alle verschillende strekkingen heen.

De koran of bijbel moderniseren zou beter zijn, maar ik besef heel goed dat dat niet zal gebeuren. Religie is zwart/wit denken. Er is geen ruimte voor discussie of kritiek. Aanpassingen zijn ondenkbaar omdat ze zouden impliceren dat religie niet perfect is en eigenlijk gewoon een menselijk product is. Dat is net het laatste wat de religieuze leiders willen.

Als ik zeg dat de evolutietheorie geen ruimte laat voor interpretatie, dan bedoel ik dat ze eenduidig is. Ofwel begrijp je het, ofwel begrijp je het niet. Er zijn geen radicale gekken die een eigen interpretatie hebben van deze theorie. Iedereen die de theorie begrijpt weet dat het een constante zoektocht is en blijft. Zij die blijven vasthangen aan oude (achterhaalde) ideeën die onderhevig zijn aan misbruik worden binnen de wetenschappelijke community niet serieus genomen en zijn bij voorbaat kansloos.

Met dat compassie kan ik je geen ongelijk in geven, alleen zo kun je ook tegen tolerantie aankijken...En ik vind persoonlijk tolerantie meedogenlozer dan compassie, vanuit jouw beredenering gezien, terwijl compassie op haar beurt weer wat slinkser is.

De compassie die jij gebruikte ging uit van een bepaalde superioriteit vanuit de gelovige. Kortom, er ontstaat een scheve machtsverhouding, waardoor het eigenlijk geen compassie meer is. Tolerantie is wat mij betreft gebaseerd op een wederkerig gevoel van respect iets waar naar mijn inziens gelijkwaardigheid vanuit gaat. Enfin, we dwalen af :)

Je weet enorm veel van de Islam af. Meer dan mij iig. Alleen vraag ik me af of jij opzoek bent naar bewijs dat Islam veel slechtheid bevat? Ik denk als je zo naar religies kijkt dat je ook heel veel discutabele slechtheid vindt, terwijl belangrijk is om te kijken naar hoe het merendeel van de mensen reageert op een bepaald geloof. Moslims zijn blijven hangen in de 16e eeuw dankzij het radicalisme. De Arabische landen liepen eerst voor op de westerse landen. Later maakte de westerse landen een ware ontwikkeling door.

Ik weet niet zo heel veel van de islam af, maar in ieder geval genoeg. Ben bezig met al die boeken te lezen (vooral de quran is een verwarrend irritant boek dat niet chronologisch is). En ik denk dat je gelijk hebt dat ik er misschien naar opzoek ben om al het slechte uit de islam te halen...dat geef ik toe. Het probleem is alleen dat mensen die zich gelovig moslim noemen (en dat volgens de quran ook zijn) middels de shariah/hadith/quran middelen hebben om zich als een stel barbaren te gedragen. Dat is mijn grootste probleem met de islam. In al haar tegenstrijdigheden kan zij hele goede mensen voortbrengen, maar tegenlijkertijd kan zij de meest wanstaltelijke abjecte daden goedkeuren. Ieder geloof heeft nare passages in haar 'heilig boek'. Er is alleen geen enkel geloof dat ook actief aanzet tot haat tegen Joden/christenen/niet gelovigen, het houden van coïtusslavinnen, moorden in de naam van God etc.

Wat betreft het voorlopen van de arabische wereld: dit was vaak ondanks de islam. De zogeheten Islamitische 'gouden eeuw' was meer op conto te schrijven van het persische rijk (ironisch genoeg geen arabieren), en vele veroveringen van intellectuele steden en gebieden, dan een intrinsieke motivatie binnen de arabische wereld tot 'progressie'.

Wij als Nederland moeten er in ieder geval voor zorgen dat het radicale aan elk geloof softer wordt, zodat wij ze langzaam kunnen begeleiden in hun processen, want zonder het radicale staan gelovigen er meer voor open. Althans, dat effect verwacht ik wel.

Dat denk ik ook, het enige wat we kunnen doen, is imams controleren op wat zij zeggen tijdens een gebedsdienst. Wat ik heb het vermoeden dat wat zij prediken in de media iets anders is dan in de moskee.

Maar wat ik over Mohammed wil zeggen is dat Mohammed alleen voorkomt in de Koran en in de ahadith. Buiten dat is er totaal geen bewijs over zijn bestaan. En historisch wetenschap kan niet bedreven worden in Mekka, gezien daar archeologisch onderzoek verboden is. Toch is het interessant om te weten hoe Moslims naar Mohammed kijken. En wat ik daarvan weet is dat als een Goed mens Moslim is, ook het juiste van de profeet inziet, en zijn Goedheid overneemt. Slechte mensen die Moslim zijn, kijken veelal naar zijn slechte kanten, en de sceptische mensen lezen vaak meer over de oorsprong van Mohammed, en zo komen de sceptische onderzoekers bij geleerden uit (het nogal zwart-wit, maar voor mij dicht bij de waarheid. Een houding is belangrijk, maar ook afhankelijk van vele factoren). Instelling is heel belangrijk als je kennis maakt met iets.

Ik vind een boek en profeet die pretenderen een gids te zijn voor het leven van vele mensen (immers dat is het geloof: een gids om naar het hiernamaals te komen, en als 'rein' mens dit aardoppervlak te bewandelen) hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Echter wanneer deze gids gemenge signalen en boodschappen afgeeft (neem Christen/Joden niet tot je vriend; óf christenen en joden zijn mensen van het boek, dus God houdt van ze) en andere sterk polariserende uitspraken doet, dan vraag ik mij serieus af of het deze verantwoordelijkheid wel aankan.

Hitler was volgens beeldmateriaal dan weer christen:

http://www.youtube.com/watch?v=KNN-M4wMbT4

De evolutietheorie wordt constant bijgeschaafd (dynamisch), het gaat in die zin dus niet op om deze te vergelijken met een religie die blijft vasthangen aan een eeuwenoud boek (statisch). Men kan religie vandaag de dag dus wel degelijk verwijten dat ze achterhaalde ideeën blijft verkondigen en/of onduidelijkheid schept (met alle gevolgen van dien).

Ik mag hopen dat je dit beeldmateriaal uit youtube niet als waardige bron beschouwd. Maargoed het klopt dat Hitler het 'opium voor het volk' goed gecombineerd heeft met zijn eigen (tegenstrijdige -althans met het christendom-) ideeen om deze te verspreiden. Dat hij zich in de media geallieerd heeft met het christendom wil niet automatisch zeggen dat hij een Christen was. Saddam Hussein deed dat namelijk af en toe ook (met islam). We kunnen echter zeker zijn dat Sadam verre van een moslim was.

wat betreft evolutietheorie, dit was van oorsprong een biologische theorie (waarom noemen we het eigenlijk theorie, het is naar mijn inziens gewoon een wet) met een vervelende racistische sociale lading aan toegevoegd. Een ieder die dezer dag nog dat soort ideeen aanhangt is een idioot. Het probleem alleen met veel geloven waaronder de islam, is dat als men niet letterlijk het woord van God opvolgt (immers de quran is letterlijk het woord van God) men geen goede moslim is. Daar zit de kern van het probleem. Ik denk dat de islamitische gemeenschap, en met name de imams hebben hier een grote verantwoordelijkheid, er vanaf moeten dat iemand die de quran niet helemaal zou volgen geen goed moslim is. Waar ik in ieder geval op doel is dit: de acties van Hitler zijn in GEEN geval goed te keuren wanneer men het nieuwe testament erop raadpleegt. Sterker nog Jesus zelf was boven alles een Jood.

**** Allah.

Dit kan je toch moeilijk zelf geloven. Er zal altijd 1 ****er opstaan die de boel totaal verkeerd interpreteert. (met het idee van 'wet van de sterksten' analoog aan de sociaal-darwinisten is het nog steeds gangbaar bij sommigen).
Het is wel waar dat oudere teksten makkelijker kunnen aanzetten tot extremistisch gedrag, maar dit geldt even goed zo voor het christendom bijvoorbeeld, die ook werken met oude bronnen. Overgrote meerderheid van de moslims zijn gewoon normale mensen, net zo 'normaal' als ieder ander mens.

Als je te kennen geeft dat de koran gewijzigd moet worden, dan zal je keihard in een impasse komen waar moslims zelfs geen krik zal geven. Ik denk dat er hierom zelfs een dikke consensus bestaat door alle verschillende strekkingen heen.

**** allah? Sterke taal voor een Turk :). Wat betreft rechtvaardiging tot geweld; ik vind het alleen curieus dat er geen andere geloof is waarbij extremisten schreeuwen Allah is groot, Muhammed is groot wanneer ze iemands hoofd eraf hakken. Noem mij 1 geval van een Jood die een moskee binnenloopt zichzelf opblaast en schreeuwt: 'lange leve Mozes'.

Wat betreft dat het overgrote deel van de moslims normale mensen zijn: absoluut. Dit zijn echter vaak geen streng gelovigen. Ik ken zelf genoeg moslim maar die zijn gelukkig niet streng in hun leer. Ik zou iemand die 5x per dag bid, een baard heeft, een deksel op zijn hoofd niet snel vertrouwen in ieder geval.

We kunnen de quran niet veranderen. Het enige wat we kunnen doen is proberen een gematigde islam hier te laten prediken. Daar zullen echter wel vervelende paternalistische maatregelen vanuit de overheid genomen moeten worden: strenge controle op islamitische scholen, verbod burka, en verbod van buitenlandse imams.

Potverdorie wat heb ik hier een lange post trouwens

Laatst bewerkt:
"Ik mag hopen dat je dit beeldmateriaal uit youtube niet als waardige bron beschouwd."

Dus omdat het op Youtube komt is het plots sci-fi??? Of wat bedoel je precies?

"Ik mag hopen dat je dit beeldmateriaal uit youtube niet als waardige bron beschouwd."

Dus omdat het op Youtube komt is het plots sci-fi??? Of wat bedoel je precies?

Je ziet wat plaatjes van hitler met op de achtergrond een kerk en wat handen schudden met priesters. Maakt hem dat nu een christen?

Je ziet wat plaatjes van hitler met op de achtergrond een kerk en wat handen schudden met priesters. Maakt hem dat nu een christen?
Hm...je ziet nog wel meer dan dat. Nazistische tekens die gecombineerd zijn met kruisbeelden. Duidelijk een signaal waarmee hij zegt: ik wil dat mijn nazistische ideologie hand in hand gaat met het christendom. Denk niet dat je dan een hekel hebt aan het christendom hé ;) Dus ik vermoed dat hij waarschijnlijk op een bepaald moment wel christen was, hoewel dat misschien later veranderde.

De compassie die jij gebruikte ging uit van een bepaalde superioriteit vanuit de gelovige. Kortom, er ontstaat een scheve machtsverhouding, waardoor het eigenlijk geen compassie meer is. Tolerantie is wat mij betreft gebaseerd op een wederkerig gevoel van respect iets waar naar mijn inziens gelijkwaardigheid vanuit gaat. Enfin, we dwalen af :)

Ik weet niet zo heel veel van de islam af, maar in ieder geval genoeg. Ben bezig met al die boeken te lezen (vooral de quran is een verwarrend irritant boek dat niet chronologisch is). En ik denk dat je gelijk hebt dat ik er misschien naar opzoek ben om al het slechte uit de islam te halen...dat geef ik toe. Het probleem is alleen dat mensen die zich gelovig moslim noemen (en dat volgens de quran ook zijn) middels de shariah/hadith/quran middelen hebben om zich als een stel barbaren te gedragen. Dat is mijn grootste probleem met de islam. In al haar tegenstrijdigheden kan zij hele goede mensen voortbrengen, maar tegenlijkertijd kan zij de meest wanstaltelijke abjecte daden goedkeuren. Ieder geloof heeft nare passages in haar 'heilig boek'. Er is alleen geen enkel geloof dat ook actief aanzet tot haat tegen Joden/christenen/niet gelovigen, het houden van coïtusslavinnen, moorden in de naam van God etc.

Wat betreft het voorlopen van de arabische wereld: dit was vaak ondanks de islam. De zogeheten Islamitische 'gouden eeuw' was meer op conto te schrijven van het persische rijk (ironisch genoeg geen arabieren), en vele veroveringen van intellectuele steden en gebieden, dan een intrinsieke motivatie binnen de arabische wereld tot 'progressie'.

Dat denk ik ook, het enige wat we kunnen doen, is imams controleren op wat zij zeggen tijdens een gebedsdienst. Wat ik heb het vermoeden dat wat zij prediken in de media iets anders is dan in de moskee.

Ik vind een boek en profeet die pretenderen een gids te zijn voor het leven van vele mensen (immers dat is het geloof: een gids om naar het hiernamaals te komen, en als 'rein' mens dit aardoppervlak te bewandelen) hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Echter wanneer deze gids gemenge signalen en boodschappen afgeeft (neem Christen/Joden niet tot je vriend; óf christenen en joden zijn mensen van het boek, dus God houdt van ze) en andere sterk polariserende uitspraken doet, dan vraag ik mij serieus af of het deze verantwoordelijkheid wel aankan.

Ik mag hopen dat je dit beeldmateriaal uit youtube niet als waardige bron beschouwd. Maargoed het klopt dat Hitler het 'opium voor het volk' goed gecombineerd heeft met zijn eigen (tegenstrijdige -althans met het christendom-) ideeen om deze te verspreiden. Dat hij zich in de media geallieerd heeft met het christendom wil niet automatisch zeggen dat hij een Christen was. Saddam Hussein deed dat namelijk af en toe ook (met islam). We kunnen echter zeker zijn dat Sadam verre van een moslim was.

wat betreft evolutietheorie, dit was van oorsprong een biologische theorie (waarom noemen we het eigenlijk theorie, het is naar mijn inziens gewoon een wet) met een vervelende racistische sociale lading aan toegevoegd. Een ieder die dezer dag nog dat soort ideeen aanhangt is een idioot. Het probleem alleen met veel geloven waaronder de islam, is dat als men niet letterlijk het woord van God opvolgt (immers de quran is letterlijk het woord van God) men geen goede moslim is. Daar zit de kern van het probleem. Ik denk dat de islamitische gemeenschap, en met name de imams hebben hier een grote verantwoordelijkheid, er vanaf moeten dat iemand die de quran niet helemaal zou volgen geen goed moslim is. Waar ik in ieder geval op doel is dit: de acties van Hitler zijn in GEEN geval goed te keuren wanneer men het nieuwe testament erop raadpleegt. Sterker nog Jesus zelf was boven alles een Jood.

**** allah? Sterke taal voor een Turk :). Wat betreft rechtvaardiging tot geweld; ik vind het alleen curieus dat er geen andere geloof is waarbij extremisten schreeuwen Allah is groot, Muhammed is groot wanneer ze iemands hoofd eraf hakken. Noem mij 1 geval van een Jood die een moskee binnenloopt zichzelf opblaast en schreeuwt: 'lange leve Mozes'.

Wat betreft dat het overgrote deel van de moslims normale mensen zijn: absoluut. Dit zijn echter vaak geen streng gelovigen. Ik ken zelf genoeg moslim maar die zijn gelukkig niet streng in hun leer. Ik zou iemand die 5x per dag bid, een baard heeft, een deksel op zijn hoofd niet snel vertrouwen in ieder geval.

We kunnen de quran niet veranderen. Het enige wat we kunnen doen is proberen een gematigde islam hier te laten prediken. Daar zullen echter wel vervelende paternalistische maatregelen vanuit de overheid genomen moeten worden: strenge controle op islamitische scholen, verbod burka, en verbod van buitenlandse imams.

Oh lord, tenenkrommend dit... Je spreekt jezelf nogal vaak tegen. Tracht je waarlijk te verdiepen in de koran alvorens je daar uitspraken over doet.

Oh lord, tenenkrommend dit... Je spreekt jezelf nogal vaak tegen. Tracht je waarlijk te verdiepen in de koran alvorens je daar uitspraken over doet.

En ga jij je is in westerse filosofie verdiepen voordat je de koran/godenvereering weer op het net loopt te verdedigen :rolleyes:

De koran spreekt zichzelf anders ook tegen. Voorbeeldje:

‘Er is geen andere schepper dan allah!’ Koran 35:3

‘Allah is de beste van alle scheppers’ Koran 23:14 Koran 37:125

Wat is het nu???

Een jood woont dan ook niet in een bezet gebied. Zij hebben het vergeleken met palestijen het erg goed. Heb je de reacties van de joden gezien die uitgezet werden door Sharon ? Die mensen bewogen hemel en aarde om niet uit hun huis gezet te worden. En dit waren dan ongewapende mensen. 1 flapdrol dreigde zijn baby van het balkon te smijten. Ik zie geen verschil met de reacties van palestijnen.

Het is maar wat jij als 'streng geloven' ziet. Wat jij als 'gematigde islam' ziet, is voor sommige moslims net de juiste manier om hun godsdienst te belijden. Iemand die in u ogen niet extremistisch is, is niet persé iemand die zijn geloof maar 50/50 aanhangt.

Zij die blijven vasthangen aan oude (achterhaalde) ideeën die onderhevig zijn aan misbruik worden binnen de wetenschappelijke community niet serieus genomen en zijn bij voorbaat kansloos.
Ja, maar het gaat niet over die mensen die niet serieus worden genomen door andere wetenschappers. Het gaat om eenieder die een theorie kan misbruiken. Dat maakt de theorie niet walgelijk, maar de persoon erachter. Hetzelfde geldt dus voor Koran. Dat was mijn punt. Ik ga wel akkoord dat koran niet eenduidiger is en ooit kan worden zoals de wetenschappelijke taal, maar dat is een belemmering waar we (jammer genoeg) moeten aanpassen.

Laatst bewerkt:
Een jood woont dan ook niet in een bezet gebied. Zij hebben het vergeleken met palestijen het erg goed. Heb je de reacties van de joden gezien die uitgezet werden door Sharon ? Die mensen bewogen hemel en aarde om niet uit hun huis gezet te worden. En dit waren dan ongewapende mensen. 1 flapdrol dreigde zijn baby van het balkon te smijten. Ik zie geen verschil met de reacties van palestijnen.
.

Je mist mijn punt. Ik doelde op het feit Joden niet hun verantwoordelijkheid bij God leggen als ze weer eens Palestijnse huizen plat leggen. Je hoort ze niet schreeuwen 'Mozes is groot' wanneer ze een onschuldige vrouw neerknuppelen. Sociale positie en levensomstandigheden hebben wat dit betreft niets er mee te maken.

De ganse oorlog tussen joden en palestijnen is ontstaan omdat beiden hun grond zien als heilig. Joden schreeuwen misschien niet 'mozes is groot', maar hun beweegreden zijn zeker religieus van aard. Je toespitsen op de uiterlijke kenmerken van hun geloof zoals zinnen als 'mozes is groot' zou dan erg oppervlakkig zijn om te oordelen dat de ene groep meer religieus fanatiek is dan de andere.

Verder, als joden in een ****ed up situatie zouden zitten, dan zouden ze net zoals de palestijnen op een alternatieve wijze aanvallen. De reden dat palestijnen zichzelf opblazen is niet omdat dat het zo in de koran staat, maar omdat dat de enige manier is om hun aanval te doen. Als ze de wapens hadden, dan zouden ze zich zeker niet opblazen, want dat zou belachelijk zijn.

De ganse oorlog tussen joden en palestijnen is ontstaan omdat beiden hun grond zien als heilig. Joden schreeuwen misschien niet 'mozes is groot', maar hun beweegreden zijn zeker religieus van aard. Je toespitsen op de uiterlijke kenmerken van hun geloof zoals zinnen als 'mozes is groot' zou dan erg oppervlakkig zijn om te oordelen dat de ene groep meer religieus fanatiek is dan de andere.

Verder, als joden in een ****ed up situatie zouden zitten, dan zouden ze net zoals de palestijnen op een alternatieve wijze aanvallen. De reden dat palestijnen zichzelf opblazen is niet omdat dat het zo in de koran staat, maar omdat dat de enige manier is om hun aanval te doen. Als ze de wapens hadden, dan zouden ze zich zeker niet opblazen, want dat zou belachelijk zijn.

Wederom sla je de plank mis en probeer je windmolens aan te vallen. Trouwens, ik doelde overigens met mijn eerste argument ook helemaal niet specifiek op het Israel conflict. Om nu verder de gehele politieke situatie te behandelen gaat te ver en is ook niet heel erg relevant. Mijn punt is dat Joden Moslims niet uitmoorden in naam van hun geloof. Moslims hebben aan de andere kant vanuit hun heilige boek alle theologische en morele middelen om barbaars geweld toe te passen en het wordt verheerlijkt en goedgekeurd. Het conflict kent aan de palestijnse kant in ieder geval geen einde totdat geheel israel (en delen daarbuiten) een moslims staat is, hetgeen bewerkstelligd wordt doormiddel van een jihad.

Vervolgens kom je met het 'argument' dat de Palestijnen zich alleen opblazen uit noodweer en als ze meer geld zouden hebben gehad dan zouden ze de Joden wel bombarderen. Wat bedoel je hier nou weer mee? Is dit dan wel goed? Ik keur het moorden af, hoe iemand vermoord wordt is nogal ondergeschikt.

Voordat ik als zionist bestempeld wordt wil ik duidelijk maken dat ik tegen de staat israel ben als Joodse staat. Evenals ik tegen een moslim staat ben.

Er worden zowel door christenen, joden als moslims 'religieuze moorden' gepleegd. Wrsch is de homo-aanval vandaag in tel aviv door een Jood gepleegd. (en 3 jaar geleden werden er ook een paar homo's gedood door een orthodox Jood als ik vtm nieuws mag geloven).

En denk dat de gehele oorlog tussen israel-palestina net op religieuze gronden begeven, door beide kampen. (dus joden moorden moslims net wel uit religieuze gronden).

Op welke manier je dood maakt idd niet veel uit, maar ik bedoelde dus dat de manier waarop palestijnen aanvallen pleegden weinig te maken had met hun geloof, maar eerder door hun middelen. En mijn reactie was hierop:

Noem mij 1 geval van een Jood die een moskee binnenloopt zichzelf opblaast en schreeuwt: 'lange leve Mozes'.

Terug
Naar boven