De compassie die jij gebruikte ging uit van een bepaalde superioriteit vanuit de gelovige. Kortom, er ontstaat een scheve machtsverhouding, waardoor het eigenlijk geen compassie meer is. Tolerantie is wat mij betreft gebaseerd op een wederkerig gevoel van respect iets waar naar mijn inziens gelijkwaardigheid vanuit gaat. Enfin, we dwalen af
Ik weet niet zo heel veel van de islam af, maar in ieder geval genoeg. Ben bezig met al die boeken te lezen (vooral de quran is een verwarrend irritant boek dat niet chronologisch is). En ik denk dat je gelijk hebt dat ik er misschien naar opzoek ben om al het slechte uit de islam te halen...dat geef ik toe. Het probleem is alleen dat mensen die zich gelovig moslim noemen (en dat volgens de quran ook zijn) middels de shariah/hadith/quran middelen hebben om zich als een stel barbaren te gedragen. Dat is mijn grootste probleem met de islam. In al haar tegenstrijdigheden kan zij hele goede mensen voortbrengen, maar tegenlijkertijd kan zij de meest wanstaltelijke abjecte daden goedkeuren. Ieder geloof heeft nare passages in haar 'heilig boek'. Er is alleen geen enkel geloof dat ook actief aanzet tot haat tegen Joden/christenen/niet gelovigen, het houden van coïtusslavinnen, moorden in de naam van God etc.
Wat betreft het voorlopen van de arabische wereld: dit was vaak ondanks de islam. De zogeheten Islamitische 'gouden eeuw' was meer op conto te schrijven van het persische rijk (ironisch genoeg geen arabieren), en vele veroveringen van intellectuele steden en gebieden, dan een intrinsieke motivatie binnen de arabische wereld tot 'progressie'.
Dat denk ik ook, het enige wat we kunnen doen, is imams controleren op wat zij zeggen tijdens een gebedsdienst. Wat ik heb het vermoeden dat wat zij prediken in de media iets anders is dan in de moskee.
Ik vind een boek en profeet die pretenderen een gids te zijn voor het leven van vele mensen (immers dat is het geloof: een gids om naar het hiernamaals te komen, en als 'rein' mens dit aardoppervlak te bewandelen) hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Echter wanneer deze gids gemenge signalen en boodschappen afgeeft (neem Christen/Joden niet tot je vriend; óf christenen en joden zijn mensen van het boek, dus God houdt van ze) en andere sterk polariserende uitspraken doet, dan vraag ik mij serieus af of het deze verantwoordelijkheid wel aankan.
Ik mag hopen dat je dit beeldmateriaal uit youtube niet als waardige bron beschouwd. Maargoed het klopt dat Hitler het 'opium voor het volk' goed gecombineerd heeft met zijn eigen (tegenstrijdige -althans met het christendom-) ideeen om deze te verspreiden. Dat hij zich in de media geallieerd heeft met het christendom wil niet automatisch zeggen dat hij een Christen was. Saddam Hussein deed dat namelijk af en toe ook (met islam). We kunnen echter zeker zijn dat Sadam verre van een moslim was.
wat betreft evolutietheorie, dit was van oorsprong een biologische theorie (waarom noemen we het eigenlijk theorie, het is naar mijn inziens gewoon een wet) met een vervelende racistische sociale lading aan toegevoegd. Een ieder die dezer dag nog dat soort ideeen aanhangt is een idioot. Het probleem alleen met veel geloven waaronder de islam, is dat als men niet letterlijk het woord van God opvolgt (immers de quran is letterlijk het woord van God) men geen goede moslim is. Daar zit de kern van het probleem. Ik denk dat de islamitische gemeenschap, en met name de imams hebben hier een grote verantwoordelijkheid, er vanaf moeten dat iemand die de quran niet helemaal zou volgen geen goed moslim is. Waar ik in ieder geval op doel is dit: de acties van Hitler zijn in GEEN geval goed te keuren wanneer men het nieuwe testament erop raadpleegt. Sterker nog Jesus zelf was boven alles een Jood.
**** allah? Sterke taal voor een Turk

. Wat betreft rechtvaardiging tot geweld; ik vind het alleen curieus dat er geen andere geloof is waarbij extremisten schreeuwen Allah is groot, Muhammed is groot wanneer ze iemands hoofd eraf hakken. Noem mij 1 geval van een Jood die een moskee binnenloopt zichzelf opblaast en schreeuwt: 'lange leve Mozes'.
Wat betreft dat het overgrote deel van de moslims normale mensen zijn: absoluut. Dit zijn echter vaak geen streng gelovigen. Ik ken zelf genoeg moslim maar die zijn gelukkig niet streng in hun leer. Ik zou iemand die 5x per dag bid, een baard heeft, een deksel op zijn hoofd niet snel vertrouwen in ieder geval.
We kunnen de quran niet veranderen. Het enige wat we kunnen doen is proberen een gematigde islam hier te laten prediken. Daar zullen echter wel vervelende paternalistische maatregelen vanuit de overheid genomen moeten worden: strenge controle op islamitische scholen, verbod burka, en verbod van buitenlandse imams.
Potverdorie wat heb ik hier een lange post trouwens