XXL Nutrition

Stelling Muscle Gaining Secrets by Jason Ferrugia

FootieB

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
85kg
Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het lezen van het artikel van Jason Ferruggia genaamd Muscle Gaining Secrets en in dit artikel staat een tegenstrijdig feitje (als je kijkt naar wat er over het algemeen gezegd wordt) hij zegt namelijk dat je 1 tot 2 sets per exercise moet aanhouden en dan 3 of meer sets meer slecht doet dat goed. De gedachte hierachter is dat je in die 2 setjes (en gebruik van de 6-8 reprange) het meeste en op de efficiëntste manier het hoogste gewicht kan pakken, dit leek mij wel een logische redenatie, immers spiergroei is niks anders dat je spieren een prikkel geven om te groeien en dit hoef niet perse in 3 of 4 sets, maar dat zou ook prima in 1 of 2 sets kunnen, mits je heavyweights gebruikt.

Het tweede argument wat hij aandroeg was dat Bodybuilders in diverse magazines worden gedwongen om te zeggen dat je 3 of 4 sets per exercise moet doen, wat lijdt tot overtraining en DOMS effect. Het gevolg hiervan is dat je niet meer groeit als gevolg van overtraining. Wat vervolgens dus weer goed zal zijn voor de verkoop van supplementen (gros van de supplementen heeft immers een placebo effect)

Hoe denken jullie over de theorie van Jason Ferruggia. Ik moet zeggen dat het mij wel logisch in de oren klinkt!

Persoonlijk vind ik dat er een verschil is tussen spiergroei en het satisfaction niveau.
Het zou idd zo kunnen zijn dat je met weinig reps en sets de maximale spiergroei bevorderd, maar voldoening krijg je (ik) immers niet...

Mits je professioneel met BB bezig bent (voor mij meer een hobbie), vind ik voldoening in je training minstens net zo belangrijk.

Ik zou zelf daarom altijd wat meer sets en reps pakken :-)

'T ligt er ook aan op wat voor manier je traint, fullbody, ub/lb of een 3-4-5 daagse split ook staat er niet bij hoeveel oefeningen hij dan per spiergroep aanraad.

• Topic Starter Topic Starter
In het artikel heeft hij het over een 3daagse split. Met een workout van 45 minuten max (het verhaal van daling testosteron en stijging cortisol) Hij raadt dan ook een split aan, doormiddel van een training van de Antagonistiche spiergroepen. Dag 1: Borst / Biceps. Dag 2: Tricep / Rug en Dag 3 dan: Benen / Schouders. En hij raadt 3 oefeningen per spiergroep aan.

Het totaalvolume per spiergroep lijkt me dan te laag voor een split waar alles 1maal per week aan bod komt maarja wie ben ik:p. Probeer het een maandje uit zou ik zeggen.

Ah, ik had het verkeerd gelezen. In het artikel staat dat beginners (die minder dan een jaar trainen) een fullbody workout moeten doen. En de wat meer ervarene mensen upper/lowerbody. Ik weet niet of het dan anders wordt? Het lijkt me zwaarder dan een 3 daagse split in ieder geval.

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het lezen van het artikel van Jason Ferruggia genaamd Muscle Gaining Secrets en in dit artikel staat een tegenstrijdig feitje (als je kijkt naar wat er over het algemeen gezegd wordt) hij zegt namelijk dat je 1 tot 2 sets per exercise moet aanhouden en dan 3 of meer sets meer slecht doet dat goed. De gedachte hierachter is dat je in die 2 setjes (en gebruik van de 6-8 reprange) het meeste en op de efficiëntste manier het hoogste gewicht kan pakken, dit leek mij wel een logische redenatie, immers spiergroei is niks anders dat je spieren een prikkel geven om te groeien en dit hoef niet perse in 3 of 4 sets, maar dat zou ook prima in 1 of 2 sets kunnen, mits je heavyweights gebruikt.

Het tweede argument wat hij aandroeg was dat Bodybuilders in diverse magazines worden gedwongen om te zeggen dat je 3 of 4 sets per exercise moet doen, wat lijdt tot overtraining en DOMS effect. Het gevolg hiervan is dat je niet meer groeit als gevolg van overtraining. Wat vervolgens dus weer goed zal zijn voor de verkoop van supplementen (gros van de supplementen heeft immers een placebo effect)

Hoe denken jullie over de theorie van Jason Ferruggia. Ik moet zeggen dat het mij wel logisch in de oren klinkt!

Er is nooit wetenschappelijk bewezen dat meerdere sets beter zijn dan 1 set, al geeft het wel wat meer zekerheid en zal het zeker niet slecht doen.
De theorie van overtraining van 3 sets is geloof ik dan ook echt niet in. Overtraining heeft naar mijn inzien meer te maken met je rust en voeding.

6 tot 8 (of 8-12) reprange is daarbij ook niet bewezen en wordt maar als standaard gehouden.

Ik denk dat je moet kijken waar je zelf het best op reageert. Ik groeide in het begin het meest door te trainen op mijn 1-3 max. Train nu 2 sets per oefening en 5 reps (al train ik heel wisselend en voornamelijk op fitheid ipv puur hypertrofie)

3 daagse fullbody zal voor beginners zorgen voor meer totale massa. Als je een beetje goede basis hebt kan je wat specifieker op massa trainen in een 4-daagse split. Je traint dan wat minder functioneel en zal wellicht wat minder sterk worden, maar voor spiergroei zal de 4-daagse split op begeven moment effectiever worden.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ze worden toch niet gedwongen om dit te zeggen? Je ziet zoveel filmpjes op youtube waar ze wel degelijk 3-4 of meer setjes doen.

Ik ga niet zeggen dat 2 setjes met heel zwaar gewicht minder goed is, maar ik doe liever 4 setjes omdat ik dan echt voel dat ik getraind heb en het voelt gewoon goed aan ook. Met 2 setjes zou ik het gevoel hebben van "hmm mja ik heb getraind maar zou nog wel wat kunnen". Ik ga voor spiergroei maar ook voor het gevoel dat ik krijg na mijn training. Het gevoel dat je leeg bent en dat je voelt dat je getraind hebt. Vind ik belangrijker.

K*ttherorie. 3sets 6-8 reps... Wil je vooruitgang dan zal je meerdere repranges gezien over een bepaalde periode moeten bestrijken. 3sets 6-8reps is goed, maar niet superieur aan andere repranges en setvolumes.

Nog iets: 3sets 6-8reps per oefening is ok? Dus 20 oefeningen 3sets 6-8reps ook voor één en dezelfde spiergroep? Zou het toch eerder per spiergroep bekijken. Bovendien bepaal je jouw sets en reps afhankelijk van het trainingsregime (full body/split) of het aantal dagen er per week wordt getraind onder een bepaald regime. bv Full body 3 dagen per week borst 2-3sets 5-15reps/training. Bij een split waar je één keer de borst traint per week zou dat dan eerder een 6-9 sets tussen 5-15reps zijn. Of met andere woorden een totaal volume van iets tussen de ca 50-100reps voor één spiergroep over een week gezien bij fb, een totaalvolume op één training voor één spiergroep gezien van ca 50-100reps bij split. Iets minder is ook niet slecht, en iets meer ook niet.

• Like
Waarderingen: mat
Ze worden toch niet gedwongen om dit te zeggen? Je ziet zoveel filmpjes op youtube waar ze wel degelijk 3-4 of meer setjes doen.

Ik ga niet zeggen dat 2 setjes met heel zwaar gewicht minder goed is, maar ik doe liever 4 setjes omdat ik dan echt voel dat ik getraind heb en het voelt gewoon goed aan ook. Met 2 setjes zou ik het gevoel hebben van "hmm mja ik heb getraind maar zou nog wel wat kunnen". Ik ga voor spiergroei maar ook voor het gevoel dat ik krijg na mijn training. Het gevoel dat je leeg bent en dat je voelt dat je getraind hebt. Vind ik belangrijker.

Dat klopt, er zijn heel veel filmpjes waarin je ziet dat (voornamelijk) pro bodybuilders 3 à 4 sets aanhouden, normaal zou je daarbij een vergrote kans hebben op overtraining en stagnatie van spiergroei als dat voor een langere periode wordt aangehouden, volgens Jason Ferrugia. Echter is het bij die groep sporters wel mogelijk omdat die steroids gebruiken.

pseudowetenschap

Er zijn hier ook onderzoeken naar gedaan en volgens mij was 3 werksetjes toch net even wat effectiever dan 2 per oef.

Er zijn hier ook onderzoeken naar gedaan en volgens mij was 3 werksetjes toch net even wat effectiever dan 2 per oef.

Alleen de onderzoeken van Krieger JW 2009 en Krieger JW 2010 tonen dat inderdaad aan. Echter zijn aan deze onderzoeken ook nog wat mankementen, terwijl er erg veel onderzoeken zijn die het verschil niet kunnen aantonen tussen 1 en 3 sets.

Ik zal voor de zekerheid 2 of 3 sets pakken, maar heb je weinig tijd zal ik gewoon 1 of 2 werksets pakken.

Zou zeggen test het uit iemand en laat het weten :) Ik hou me wel bij 3-4 setjes, heeft altijd goed gegaan dus ik ga niet veranderen.

In het artikel heeft hij het over een 3daagse split. Met een workout van 45 minuten max (het verhaal van daling testosteron en stijging cortisol) Hij raadt dan ook een split aan, doormiddel van een training van de Antagonistiche spiergroepen. Dag 1: Borst / Biceps. Dag 2: Tricep / Rug en Dag 3 dan: Benen / Schouders. En hij raadt 3 oefeningen per spiergroep aan.
Op welke planeet zijn borst en biceps antagonisten? :)

Terug
Naar boven