XXL Nutrition

Negatieve calorieën

Uniek

Dutch Bodybuilder
Waardering
41
Lengte
1m74
Massa
87kg
Vetpercentage
9%
Beste mede DBB-ers,

Ik heb vandaag eens heel wat opzoekwerk gedaan over negatieve calorieën. Met negatieve calorieën worden voedingsmiddelen bedoeld die door vertering in het lichaam meer energie zouden kosten dan dat ze opleveren. Hier zijn een aantal voorbeelden van 'negatieve calorieën':

Voedingsmiddelen die meer enzymwerking stimuleren dan de andere:
Papaja
Ananas
Pompelmoes
Asperge
Watermeloen

Fruit
Appels
Bosbes
Veenbes
Pompelmoes
Mango
Sinaasappels
Perziken
Ananas
Frambozen
Aardbeien
Mandarijnen
Watermeloen

Groenten
Asperge
Bieten
Broccoli
Groene kool
Wortel
Bloemkool
Selderij
Chilipeper
Komkommer
Andijvie
Tuinkers
Knoflook
Groene bonen
Sla
Ui
Radijs
Spinazie
Rapen
Courgette

Uiteraard zijn er ook een aantal bronnen die zeggen dat dit allemaal slechts een fabel is, maar wat denken jullie? Zou je lichaam inderdaad meer calorieën verbruiken bij de vertering van sommige voedingsmiddelen dan het voedingsmiddel bevat? Dit zou dus willen zeggen dat je bij een maaltijd bijvoorbeeld een appel zou kunnen eten zonder die appel in je voedingsschema op te nemen. Er zijn ook al een aantal diëten die hier gebruik van maken, maar daar wordt wel uitdrukkelijk in vermeld dat je niet moet overdrijven met het eten van fruit. Ook moet je alles rauw of zeer licht gekookt eten.

BRONNEN:
* http://www.flair.be/nl/beauty-en-dieet/172800/het-positieve-aan-negatieve-calorieen
* http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid/negatieve_calorieen.php
* http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/17662-vrije-lijst-van-negatieve-calorie-voeding.html
* http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/negatieve-calorieen.aspx

Voor de duidelijkheid: Ik weet dat hier al een topic of 2 over bestaan maar die zijn al van een aantal jaar geleden, en vroeg me af wat jullie hiervan vinden. Zelf denk ik zoiezo dat broccoli en komkommer negatieve calorieën zijn, maar over sommige fruitsoorten (zoals appels) heb ik wel wat twijfels.

Fruit geloof ik niet in, de groene groentes wel. Meeste groene groentes bevatten trouwens wel meer voordelen, zoals voor je huid en/of je vochthuishouding

Als dat van die ananas en sinaasappel klopt, ben ik over een maand ripped as phuck.

ben ik benieuwd naar, vele kan je al uit het lijstje schrappen, met name de hele catagorie fruit.

Vind het een beetje gek klinken, ook enigzins onlogisch. Maar sluit het niet uit.

Vanuit een evolutionair standpunt gezien is het onlogisch wanneer dieren fruit zouden eten zonder hierbij een netto energie-overschot aan over te houden. Nature knows best.

Fruit kan je allemaal schrappen inderdaad.

Sommige groenten telt dit wel voor inderdaad zoals broccoli, komkommer en selderij. Zullen er nog wel een paar in dat rijtje zitten maar zeker niet allemaal.

Laatst bewerkt:
mwa denk dat fruit wel redelijk volzit met fruitsuikers en dat het lichaam daar meer calorien uithaalt dan geeft..
ik denk dat het vooral in de hoek moet zitten van groene (blad) groentes inderdaad..komkommer is 90%+ water evenals sla, tuinkers

Ik zou zeggen dat het bs is, en dat caloriedichtheid alleen een rol speelt bij verzadiging.

Zoals we weten hebben eiwitten, kh en vetten verschilende thermogene effecten (eiwitten vrij hoog, vetten vrij laag), dus ik denk dat de inhoud bepaalt hoeveel energie het lichaam nodig heeft om het te verwerken, niet de grootte van het product zelf icm de hoeveelheid kcal.

Maar dat is een beetje intuitief

ik heb bij dr oz in een aflevering gezien dat dit klopt met watermeloen. het zal wat mij betreft niet voor alles wat hier tussenstaat gelden maar voor dingen zoals watermeloen en komkommer denk ik toch wel dat het klopt.

• Topic Starter Topic Starter
ik heb bij dr oz in een aflevering gezien dat dit klopt met watermeloen. het zal wat mij betreft niet voor alles wat hier tussenstaat gelden maar voor dingen zoals watermeloen en komkommer denk ik toch wel dat het klopt.

hmm komt goed uit, in de zomer kan ik makkelijk 1/2 watermeloen eten hehe

Terug
Naar boven