XXL Nutrition

Negatieve caloriën

Tim123

Cool Novice
Waardering
1
Toen ik hier op het forum wat was aan het rondneuzen, kwam ik iets tegen dat komkommers negatieve calorieën zouden bevatten vanwege de complexe koolhydraten.
Dit wou ik wat verder uitzoeken en ik kwam tot de vaststelling dat niet alleen komkommers negatieve calorieën bevatten (zie onderstaande lijst).
Tussen de onderstaande lijst staat ook fruit, maar op dit forum heb ik altijd gelezen dat fruit juist snelle suikers bevat en dat deze makkelijk worden afgebroken...
Kan iemand mij uitleggen waarom sommig fruitsoorten ook negatieve calorieën bevatten?

Negatieve calorie producten:

Groenten
Asperges
Broccoli
Groene kool
Wortel
Bloemkool
Selderij
Witlof
Chili pepers
Komkommer
Andijvie
Tuinkers
Knoflook
Groene bonen
Sla
Ui
Papaya
Radijsjes
Spinazie
Raap

Fruit
Appel
Bosbessen
Veenbes
Grape Fruit
Honing Meloen
Citroen
Mango
Lime
Sinasappel
Perzik
Ananas
Aardbei
Watermeloen

wat bedole je met negatieve calorien?

[Link niet meer beschikbaar])

Altijd leuk om te wete waar het vandaan komt /Thnx

lijkt me toch sterk dat iets wat zo zoet is als een ananas geen caloriën oplevert.

Theorie is dat het meer energie kost om het energieloze deel van de voeding te verwerken dan dat het energiegedeelte opleverd.

Gaat dus meestal om voeding met een hoog vezel gehalte tov zetmeel/suikers.

Bron dat die fruitsoorten ''negatieve'' calorieen hebben?

• Topic Starter Topic Starter
Theorie is dat het meer energie kost om het energieloze deel van de voeding te verwerken dan dat het energiegedeelte opleverd.

Gaat dus meestal om voeding met een hoog vezel gehalte tov zetmeel/suikers.

maar bijvoorbeeld appels of ananassen hebben toch niet zo'n hoog vezel gehalte ofwel?

Van de meeste in die lijst wist ik het..

Maar kan me moeilijk voorstellen dat het voor al dat fruit ook geld...

"Negatieve calorieën

Van een aantal voedingsmiddelen wordt wel beweerd dat zij ‘negatieve calorieën’ bevatten. Er doen verschillende verhalen de ronde over welke voedingsmiddelen het dan gaat. De verbranding van deze voedingsmiddelen zou meer energie vragen dan de energie die ze toevoegen aan het lichaam. Dit zou betekenen dat het gewicht daalt naarmate meer van deze producten wordt gegeten.

Deze theorie is een typisch ‘klok en klepel’-verhaal. Er is wel energie nodig om voedsel te verwerken maar die hoeveelheid is gering in vergelijking met de energie die het eten levert. Negatieve calorieën bestaan dus niet. Als het gewicht afneemt, dan heeft dit andere oorzaken, zoals verandering van eetgewoonten en meer lichaamsbeweging."

bron voedingscentrum: negatieve calorieën

onzin dus lijkt me :)

Bij een hoop groenten kan ik me er wel wat bij voorstellen. Stel ik tank per dag 2 kilo wortelen en 2 kilo rauwe broccoli weg... Zelfs al eet ik dan verder al het andere dat ik normaal eet, iemand als ik krijgt dan echt wel minder energie binnen (mijn spijsverteringsgestel gaat in overdrive en ik schijt te helft van alle energie (uit de andere voeding) gewoon uit).

Maar komt dat dan niet gewoon omdat je door al die extra groente meer vezels toevoegt aan je voeding. Klinkt logisch dat je stoelgang dan beter gaat :P

Ik geloof er niet in.
Niet dat het voedingscentrum heilig is, maar er staan nooit onwaarheden op. Dus in dit geval ga ik er dus maar vanuit dat het niet waar is van die negatieve calorieën.

Of het nu komt door alle vezels, waardoor je darmen al het eten sneller doorvoeren, of doordat die vezelrijke producten zoveel extra energie vergen bij het halen van energie uit die producten maakt toch niet uit voor de vraag of het extra nemen van die producten een 'negatieve' invloed heeft op je energie-balans?

Ik denk overigens dat veel afhangt van de persoon en de situatie. Vreet een persoon al veel energie-rijke spullen dan zal in de meeste gevallen het nog extra toevoegen van een grote hoeveelheid vezelrijke groenten ervoor zorgen dat die persoon minder energie uit zijn voeding haalt. Er wordt minder opgenomen uit de energie-rijke voeding.

Is er sprake van iemand die meerdere maanden gedwongen is te overleven op enkel groenten, dan zal dat lichaam heus wel in staat zijn met het verteren van die groenten toch een energie-overschot te creeren. Er zijn sowieso een hoop dieren die leven enkel op zeer calorie-arme voeding (koeien bijv) en het menselijk lichaam is behoorlijk flexibel.

Maar waarom zou het lichaam meer calorieen verbruiken voor het verteren van die bepaalde producten in combinatie met andere voeding dan in een situatie waarin je enkel die bepaalde producten neemt.
De voedingswaarde en samenstelling verandert dan toch niet ineens. Je lichaam zal toch op dezelfde manier die producten verteren.
Dat zou dus betekenen dat iemand die zijn dagelijkse energiebehoefte enkel in wortels eet (laten we zeggen dat dat mogelijk is :P) Dat die zou sterven omdat het lichaam niets van die calorieën kan gebruiken, en enkel extra calorieën verbruikt voor het verbranden ervan.
Ik wil best geloven dat een wortel meer energie kost om te verbranden dan een witte boterham...maar netto denk ik dat je nog steeds wel energie haalt uit een wortel.

Het koken van het voedsel zal toch zeker ook een rol spelen?

Terug
Naar boven