XXL Nutrition

Nieuweling met vragen

Fredjev

Novice
Waardering
0
Lengte
1m88
Massa
98kg
Hallo bodybuilders,

Ben al een paar dagen aan het lezen op het forum voor een juist voedingschema, maar zit met vragen.

Mijn probleem is dat ikzelf vind dat ik een te grote buik en borstomvang heb, en dat is niet van de spieren :(

Mijn persoonlijke stats zijn 34 jaar oud, 188 cm lang en een massa van 98 kg :(

Wat ik graag zou willen zien me buik en borst omvang verminderen dus minder vetpercentage en me armen mogen wel wat meer spieren zien.

Wat doe ik er voor -- elke dag zo ie zo met de fiets naar het werk 20 min heen en 20 min terug en om de dag doe ik oefeningen thuis met dumbbells of oefeningen zonder dumbbells.
Kunnen sinds kort via het werk een abbo krijgen op een sportschool in onze plaats, wat ik waarschijnlijk dus ook ga doen.

Dus ik weet niet wat het beste en verstandigste is, eerst dieten en daarna massa trainen.

Mijn energie behoefte heb ik uitgerekend en dat is 2117
Maar voor welk doel ik het best vanuit kan gaan daar hangt ook de dagelijkse behoefte af van wat ik moet eten.

Heb geen moeite met 6 keer op een dag te eten.
Budget laat het toe.
Hou wel van variatie.

Dus als iemand mij kan aanraden wat het best is, dieeten of massa verkrijgen en dan 20 boven of onder mijn energiebehoefte.

Heb zelf een idee dat het dieeten wordt en 20 onder energiebehoefte.

Mijn omvang heb ik volgens mij ook te danken aan overmatig alcohol gebruik in me jongere jaren en was best wel een fan van chips, voor de rest deed ik niet veel snoepen.

Alvast bedankt, zodra ik iets meer weet zal ik proberen een schema in elkaar te zetten

Tja, wat je wil / moet gaan doen hangt natuurlijk van je doelen af. Ik zou zeker die stap maken om naar een fitnessschool te gaan en gewoon aan de haal gaan met die gewichten, veel lezen en bekijken op internet voor oefeningen en voeding.

Bij die (bijvoorbeeld) 3 keer krachttraining in de week zou je nog een paar keer per week cardio kunnen pakken. Dat i.c.m. goede, gezonde voeding op of net onder je onderhoud zal zeker effectief zijn.

p.s. er komen heel veel topics als deze voorbij dus neem een kijkje bij degene die je voor zijn geweest, daarnaast is er erg veel informatie te vinden over training / voeding.

Succes.

Inderdaad gewoon naar de sportschool gaan, als ik jouw verhaal zo lees zou ik eerst al mijn energie steken in het afvallen. Met een lager vetpercentage zie je de progressie gewoon veel beter en zal het waarschijnlijk ook veel beter zijn voor je motivatie (als je wel spiermassa opbouwt maar dit niet kan zien door je te hoge vetpercentage zal dit voor veel beginners demotiveren). Als je dan voor jou op een acceptabel vetpercentage zit kun je volaan gaan bouwen.

laag in de carbs hoog in de eiwitten je fietst al elke dag meer als de meeste mensen cardioen en als je armen trained worden ze vanzelf dikker.

Kan bijna niet geloven dat een volwassen flinke vent van 1m88 kan draaien op 2100 kcal. Hoe heb je dit uitgerekend? Oppassen dat je niet te laag gaat he, dit kan juist averechts effect hebben op je cutten.

als iemand een zittend beroep heeft met een trage stofwisseling dan kan dat best

zoek een simpele sportschool, geld is niet nodig om fit te worden dus hou het simpel en makkelijk.

als volgt zorg je voor goeie slaap, wat het belangrijkste is bij bodybuilding, fitness en bij het sporten in het algemeen want slaap = herstel, krachtopbouw, vetverlies, balans.

wat ook belangrijk is maar minder dan slaap is de voeding.
zorg dat je zo vaak mogelijk eet, en het spreekt voor zich, hoe vaker, hoe kleiner de maaltijden. elk maaltjes/tussendoortje moet eiwitten bevatten. zorg ook voor veel onverzadigde vetten zoals nootjes en vette vis zoals haring, zalm enz. koolhydraten zo veel mogelijk vermijden, dus minder bananen, rijst, pasta enz.
schrap alle zoete drankjes zoals sinas en cola van je schema, geen koffie met suiker enz ook. geen chocolaatjes, geen cakejes.

en het minst belangrijke van de 3 (slaap, voeding, training) is dus de training, maar moet ook gebeuren. geen korte intensieve cardio oefeningen zoals kwartiertje rennen ofso, maar elke dag minimaal 1 uur joggen. krachttraining kan helpen maar cardio oefeningen zoals zwemmen, joggen, fietsen enz gaan voor.
ps als je het kan betalen en de tijd hebt, ga zoveel mogelijk zwemmen, naar mijn mening de beste cardio oefening die er en verbrand volgens mij de meeste calorieën per uur.

succes

Voordeel als beginner zijnde is dat je kan cutten (vetpercentage verlagen) en spiermassa kan opbouwen at the same time, dus doe er je voordeel mee. Ik adviseer je dus om je bf te verlagen naar een tot voor jou acceptabele bf om daarna clean te gaan bulken.

oh en sorry, vergeten erbij te zetten:

goeie voorbeelden van dingen die je kan eten zijn: kwark, vetvrije yoghurt, tonijn, zalm, haring, eieren (ZONDER EIGEEL door te hoge cholesterol gehalte en onverzadigde vet, dus maximaal 1 eigeel per dag), melk (maar niet te veel als je geen diaree wilt :p), fruit zoals appels, peren, kiwis, mangos maar geen bananen vanwege hoge koolhydraat gehalte en niet meer dan 2 stuks fruit per dag, tomaten, uien, en vooral knoflook en komkommers.

Laatst bewerkt:
@ stelio kontos

Er zit toch in al het fuit suiker dus koolhydraten, vanwaar dat banaan dan weer speciaal slechter zou moeten zijn? teveel eigeel ivm cholesterol was toch allang achterhaald?
Als TS nog wat van zijn beginnergains wil maken zal hij toch wat meer accent op de krachttraining moeten leggen dan jij wil laten geloven in een post hiervoor imo.

en het minst belangrijke van de 3 (slaap, voeding, training) is dus de training, maar moet ook gebeuren. geen korte intensieve cardio oefeningen zoals kwartiertje rennen ofso, maar elke dag minimaal 1 uur joggen. krachttraining kan helpen maar cardio oefeningen zoals zwemmen, joggen, fietsen enz gaan voor.
ps als je het kan betalen en de tijd hebt, ga zoveel mogelijk zwemmen, naar mijn mening de beste cardio oefening die er en verbrand volgens mij de meeste calorieën per uur.

succes

Nou ben ik ook geen expert hierop, maar dat is nogal tegenstrijdig met wat door vrijwel iedereen word gezegd hier, kracht training voor cardio, dan kan je na kracht training altijd nog je cardio pakken.

Maar zoals ik al zei, ik kan het ook gewoon mis hebben maar dat is wat ik in zo'n beetje +/- 500 topics heb gelezen gedurende de dagen.

@ stelio kontos

Er zit toch in al het fuit suiker dus koolhydraten, vanwaar dat banaan dan weer speciaal slechter zou moeten zijn? teveel eigeel ivm cholesterol was toch allang achterhaald?
Als TS nog wat van zijn beginnergains wil maken zal hij toch wat meer accent op de krachttraining moeten leggen dan jij wil laten geloven in een post hiervoor imo.

krachttraining verbrand ook calorieën, maar zorgt grotendeels voor spieropbouw.
als je cut, doe je cardio oefeningen i.p.v. krachttraining.
dat van de fruitsuikers heb je gelijk in, ben ik helemaal vergeten, maar simple carbs zijn heel wat anders dan fruitsuikers. fruitsuikers gaat hij hard nodig hebben bij het cutten een energiebron

btw wtf is TS?

---------- Post added vr 17 jun 2011 at 12:43 ----------

Nou ben ik ook geen expert hierop, maar dat is nogal tegenstrijdig met wat door vrijwel iedereen word gezegd hier, kracht training voor cardio, dan kan je na kracht training altijd nog je cardio pakken.

Maar zoals ik al zei, ik kan het ook gewoon mis hebben maar dat is wat ik in zo'n beetje +/- 500 topics heb gelezen gedurende de dagen.

de doel van deze beginner is vooral om vet kwijt te raken, niet een stukje spieropbouw te doen.
korte, zware krachttraining oefeningen zorgen voor meer spieropbouw dan makkelijkere en lichtere setjes die alleen de spiercellen vergroten ipv nieuwe cellen aan te maken. vandaar.

maar zoals ik zei, ik heb het over vet kwijtraken, dus dan moet hij voor een langere cardio sessie gaan dus zoals ik zei minimaal 1 uur zwemmen of joggen per dag.

Ja klopt, gewoon je cardio doen na krachttraining. En in tegenstelling tot wat die stelio zegt, kun je ook gewoon 20 minuten tot half uur HIIT doen en ben je er ook van af... uur joggen, gast is gek.

TS is topic starter

Als je krachttraining doet en daarbij 1000 kcal per dag eet, gaat je lichaam geen gram spieren aan maken, dus dat krachttraining spieren opbouwt is niet helemaal waar.
Als je cut moet je volgens mij juist ook niet de krachttraining uit het oog verliezen omdat dit o.a. zal helpen je spieren te behouden, daarnaast zal het ook flink kcal verbranden als je een tijd flink KT hebt gedaan.
Als je cut train je om vet te verliezen en dit kan ook heel goed zonder cardio, als je voeding er maar naar is.

---------- Post added vr 17 jun 2011 at 12:46 ----------

---------- Post added vr 17 jun 2011 at 12:43 ----------

de doel van deze beginner is vooral om vet kwijt te raken, niet een stukje spieropbouw te doen.
korte, zware krachttraining oefeningen zorgen voor meer spieropbouw dan makkelijkere en lichtere setjes die alleen de spiercellen vergroten ipv nieuwe cellen aan te maken. vandaar.

maar zoals ik zei, ik heb het over vet kwijtraken, dus dan moet hij voor een langere cardio sessie gaan dus zoals ik zei minimaal 1 uur zwemmen of joggen per dag.

Makkelijkere en lichtere setjes noem ik bewegen op muziek of fitness en heb je gewoon niet veel aan en daarnaast zul je gewoon veel meer verbranden als je zware KT doet. En dat zal dus weer leiden tot meer vetverlies.
Je hebt gelijk dat je met een uur zwemmen en joggen per dag gaat afvallen maar het is niet zo dat dit de enige manier is.
TS wil ook bredere armen krijgen dus enige ambitie om toch spieren te gainen is er wel.

Laatst bewerkt:
Ja klopt, gewoon je cardio doen na krachttraining. En in tegenstelling tot wat die stelio zegt, kun je ook gewoon 20 minuten tot half uur HIIT doen en ben je er ook van af... uur joggen, gast is gek.

TS is topic starter

Als je krachttraining doet en daarbij 1000 kcal per dag eet, gaat je lichaam geen gram spieren aan maken, dus dat krachttraining spieren opbouwt is niet helemaal waar.
Als je cut moet je volgens mij juist ook niet de krachttraining uit het oog verliezen omdat dit o.a. zal helpen je spieren te behouden, daarnaast zal het ook flink kcal verbranden als je een tijd flink KT hebt gedaan.
Als je cut train je om vet te verliezen en dit kan ook heel goed zonder cardio, als je voeding er maar naar is.

klopt deels, ik geef je deels gelijk maar dat van krachttraining klopt niet helemaal, ik vind dat cardio oefeningen beter werken voor het cutten.
krachttraining hoort meer bij een bulk lol... tog?
maarja ok, genoeg geklets, dit kan uren doorgaan omdat we allebei onze mening hebben, TS zal wel doen wat hij nodig vind

---------- Post added vr 17 jun 2011 at 12:48 ----------

Ik bedoelde trouwens 1 uur intensief baantjes trekken en niet bij een of andere openbare zwembad met kleine kindjes watervolleybal doen ofso

Cardio oefeningen werken goed voor het cutten maar je moet niet denken dat als je gaat cutten dat je niet meer KT hoeft te doen. Zoals ik al zei zijn er meerdere redenen om KT te doen behalve dikkere armen krijgen, die je (wederom) niet krijgt door alleen maar vol op de KT te gaan.

Cardio oefeningen werken goed voor het cutten maar je moet niet denken dat als je gaat cutten dat je niet meer KT hoeft te doen. Zoals ik al zei zijn er meerdere redenen om KT te doen behalve dikkere armen krijgen, die je (wederom) niet krijgt door alleen maar vol op de KT te gaan.

lol grotere armen... daar doe je het niet alleen voor, er zijn nog 1001 andere redenen om het te doen.
zoals ik zei, hij kan krachttraining ook erbij doen, MAAR cardio gaat voor.

cutting down = 75% cardiovasculaire oefeningen > 25% krachttraining
bulking up = 90% krachttraining > 10% cardiovasculaire oefeningen

krachttraining is zoiezo gewoon goed omdat het de groeihormoon, testosterone aanmaak bevordert en cortisol en oestrogeen vermindert.

haha was maar een klein grapje dat van die armen, je snapt wat ik bedoel neem ik aan. Mja ik ben het er helemaal niet mee eens maar dat wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt als we het hebben over manieren om af te vallen. Zoals je al eerder zei, beiden onze meningen.

• Topic Starter Topic Starter
Kan bijna niet geloven dat een volwassen flinke vent van 1m88 kan draaien op 2100 kcal. Hoe heb je dit uitgerekend? Oppassen dat je niet te laag gaat he, dit kan juist averechts effect hebben op je cutten.

Hiermee had ik dat gedaan http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/bereken-mijn-energiebehoefte-34649/ Of ik moet de rekenmachine niet goed hebben bediend.

Voor mij is het belangrijkste op dit moment het verlagen van de bodyfat, daarna/bij zou ik graag me armen breder willen maken, daar zit weinig vet of ook geen mooie spieren(nog niet)

Heb zojuist formulieren ingevuld van een sportschool om de hoek, dus ik ben klaar om daar te trainen.

S`morgens fiets ik 25 min normaal/lekker tempo en de 20 min naar huis trap ik goed door om gemiddeld op 22km/h te zitten.

Dus rijst moet ik ook laten staan met me kippetje en groenten.

Hmmm ik ga eens even weer wat lezen watvoor voeding ik dan het beste kan pakken om me hoogste prio te kunnen behalen.

Ben het eens met bossross 30 min hit op hoge hartslag is beter dan een uurtje sjokken dat met lage hartslag is allang achterhaald

Terug
Naar boven