XXL Nutrition

NL slechtste onderwijs van Europa?

Dan schaffen ze de numerus fixus toch af ???
De salarissen van hen worden kunstmatig hoog gehouden terwijl de salarissen van ingenieurs en vakmensen daalt en maar klagen over Polen die hier vestigen...
Oja joh?

Als hoogopgeleide technoloog of bètawetenschapper ga je pas echt goed verdienen als je je technische functie vaarwel zegt voor een baan in het management. Er is één uitzondering: de hoogleraar verdient – gemiddeld – het meest van allemaal. Dat blijkt uit het TW Salarisonderzoek, een van de grootste onderzoeken onder ingenieurs van de afgelopen jaren.
Gestegen salaris
Het salaris van de respondenten is het afgelopen jaar gestegen met gemiddeld 3,4 procent. Men rekent volgend jaar op een salarisstijging van gemiddeld 3,6 procent. De arbeidsvoorwaarden zijn voor de meesten (71 procent) gelijk gebleven. Ruim 18 procent zag zijn arbeidsvoorwaarden verbeteren, ruim 11 procent verslechteren.​

Je treft vaak wel studenten / scholieren die al ervaring vanuit andere stage/werk plekken hebben. Dan is het voor zo bedrijf ook wel makkelijk.

En voor iets wat je nog moet leren kan ik me er wel wat bij voorstellen.. Maar ze laten vaak diegene die wel de kennis heeft net zo hard mee werken als het vaste personeel dat wél krijgt uit betaald.. :o

Ga nu maar eens een open sollicitatie doen bij een random bedrijf, je krijgt vaak te horen: Nee sorry, we hebben geen vacature open staan.. Maar we nemen wel stage lopers aan.. :rolleyes:
Onder 'stage' valt voor mij vooral een paar maand meelopen in de praktijk in het kader van je opleiding, waarvoor je dan ook een score op je eindpapiertje krijgt... Of je hebt 'bij ons' ook specifieke opleidingsvormen waarbij het vastligt dat je betaald wordt, hoeveel dat ook mag wezen. Nog wat vrijwilligerswerk gaan doen na je opleiding terwijl je ervoor betaald zou moeten krijgen, vind ik persoonlijk gewoon een domme keuze die je zelf maakt.

Ben ook een groot voorstander van ervaringsleren en heb er dus helemaal geen probleem mee dat iemand in zijn stage dezelfde taken krijgt als de vaste krachten - voor zover dat verantwoord is, natuurlijk. Hoe kan je een correct beeld hebben van een job als je van op een donsje voor het haardvuur toekijkt hoe een ander het doet?

Dat er rasechte schurken van ondernemingen bestaan, kan ik best geloven, maar ik doe zelf ook regelmatig stagebegeleiding en kom nu niet om te zeggen zo'n situaties tegen. Misschien omdat het altijd duidelijk is wat de wederzijdse verwachtingen zijn en tussendoor ook gecommuniceerd wordt. Kom je in de puree te zitten op dat vlak, heb je dat vooral aan jezelf te danken, denk ik.

Nu woon ik wel in België, dus weet ik er de ballen vanaf hoe dat precies bij onze minderwaardig onderwezen buren zit... :D Allemaal wat verbitterd, blijkbaar :)

gelukkigmaar dat ik in NL woon, anders had ik nooit een theoretische studie op universitair niveau kunnen beginnen:( kan ik toch nog een beetje slim overkomen:):):);)

Onder 'stage' valt voor mij vooral een paar maand meelopen in de praktijk in het kader van je opleiding, waarvoor je dan ook een score op je eindpapiertje krijgt... Of je hebt 'bij ons' ook specifieke opleidingsvormen waarbij het vastligt dat je betaald wordt, hoeveel dat ook mag wezen. Nog wat vrijwilligerswerk gaan doen na je opleiding terwijl je ervoor betaald zou moeten krijgen, vind ik persoonlijk gewoon een domme keuze die je zelf maakt.

Ben ook een groot voorstander van ervaringsleren en heb er dus helemaal geen probleem mee dat iemand in zijn stage dezelfde taken krijgt als de vaste krachten - voor zover dat verantwoord is, natuurlijk. Hoe kan je een correct beeld hebben van een job als je van op een donsje voor het haardvuur toekijkt hoe een ander het doet?

Dat er rasechte schurken van ondernemingen bestaan, kan ik best geloven, maar ik doe zelf ook regelmatig stagebegeleiding en kom nu niet om te zeggen zo'n situaties tegen. Misschien omdat het altijd duidelijk is wat de wederzijdse verwachtingen zijn en tussendoor ook gecommuniceerd wordt. Kom je in de puree te zitten op dat vlak, heb je dat vooral aan jezelf te danken, denk ik.

Nu woon ik wel in België, dus weet ik er de ballen vanaf hoe dat precies bij onze minderwaardig onderwezen buren zit... :D Allemaal wat verbitterd, blijkbaar :)

Voor je opleiding is een stage gunstig, maar om jou als volle werk kracht neer te zetten vind ik wel erg dubbel. Er hoort toch wel op zijn minst een bepaalde tegemoetkoming te zijn.. En in Nederland is het vanzelfsprekend dat je niet betaald krijgt (mocht het wel zo zijn heb je gewoon geluk, of een goede werkgever).

Ik geef je wel gelijk dat het goed is dat er stages zijn, maar wanneer de werkloosheid ook al erg hoog is, zie ik het minder positief in. Daarom ben ik eerder een tegenstander van stages.

Als de economie en de toestanden daar om heen wat 'gezonder' waren hier in Nederland zou ik er ook wel positiever tegen aan kijken. Maar zoals het nu is niet. :)

Maar dat is slechts mijn mening he. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Meerdere bèta studies zijn in nederland van hoog niveau hoor, dat de meeste mensen dan een studie als psychologie kiezen of organisatiewetenschappen is iets anders dan dat t onderwijs ruk is

Onderwijs is inderdaad een stuk minder lijkt het wel. Mijn stiefzoon had een examen voor havo wiskunde. Dat ging helemaal nergens over. Ik heb die opdrachen ook zitten maken en had ze allemaal goed (althans, de eerste 10 daarna had ik het wel gezien).

Formules hoef je niet zelf uit te werken die krijg je al kant en klaar. Je hoeft ze alleen toe te passen.

Met mijn LTS wiskunde waren we al een stuk verder dan dit.

Onderwijs is inderdaad een stuk minder lijkt het wel. Mijn stiefzoon had een examen voor havo wiskunde. Dat ging helemaal nergens over. Ik heb die opdrachen ook zitten maken en had ze allemaal goed (althans, de eerste 10 daarna had ik het wel gezien).

Formules hoef je niet zelf uit te werken die krijg je al kant en klaar. Je hoeft ze alleen toe te passen.

Wat voor wiskunde had je stiefzoon?
A,B,C of D? Oftewel, A1,A2,B1,B2?

ik kom ook van de lts en we kregen toen, zoals de jaren ervoor ook, ook bladen met formules. dat is al heel lang zo. nu zelf doe ik hbo en heb daarvoor een wiskunde havo bijspijker cursus gepakt en sorry hoor maar dat is toch echt een stuk hoger kwa niveau dan de lts.
misschien dat je stiefzoon A deed, wat veel makkelijker is dan B. of het waren gewoon schoolexamentjes die toevallig het lagere niveau van betreffende school reflecteerden.

overigens wat je zegt met "je hoeft ze alleen maar toe te passen" is een beetje uit verhouding getrokken. Het juist toepassen van formules en inzien waar en wanneer je deze nodig hebt is een stuk lastiger dan het "dom" uit je hoofd leren van een formule.....

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven