Criminaliteit en islam zijn uiteraard twee aparte thema's die weinig met elkaar te maken hebben, buiten dan het feit dat het een problematiek is die zich hoofdzakelijk afspeelt binnen dezelfde groep. Wat natuurlijk geen reden is om die groep te demoniseren, maar wel een reden is om het probleem onder ogen te zien en grondig aan te pakken.
Ik weet niet of Wilders een 'hekel' heeft aan de islam. Ik denk dat hij het meer ziet als een ongewenste evolutie voor Nederland. In dat opzicht volg ik hem wel, want hetzelfde vind ik ongeveer over elke andere religie. Verschil tussen hem en anderen is natuurlijk dat hij de islam echt wil verbannen, en daar gaat het mis, want dan ga je raken aan de verworven vrijheden. Een van die vrijheden is nu eenmaal dat we toelaten dat elk geloof, hoe achterlijk het ook mag zijn, zich mag komen nestelen in onze samenleving. We nemen daarbij de nadelen voor lief.
Ik ben van mening dat die vrijheid moet blijven, maar NOOIT aangemoedigd mag worden door de overheid, op geen enkele manier. Integendeel, ik vind dat de overheid beter een ontmoedigende factor zou spelen. Maar dat kan nooit betekenen dat er een verbod komt op boeken, gebouwen, kleding of andere religieuze kenmerken, behalve als het gaat over mensen die voor de overheid werken, want die moeten neutraal zijn. Hetzelfde voor plaatsen die een bepaalde kleding vragen voor de werknemers/bezoekers. Religie mag niet overheersen, maar men moet het wel toelaten.