MuscleMeat

Nut van sets van 15 reps?

pdjong

Novice
Waardering
0
L.S.,

Een zeer goede morgen :)
Sinds een aantal maanden ben ik bezig met het uitproberen van HST (Hypertrophy Specific Training) en op zich bevalt dat wel. Maar ik krijg nu, na 3 cycles, het idee dat de twee weken van setjes van 15 reps weinig uithalen. En dat ik dus beter óf meteen aan de 10 reps kan beginnen, of misschien de 15 reps terug te brengen tot 1 à 2 dagen i.p.v. de volle 6 dagen.

Ik heb hier en daar gelezen dat, voor optimale spiermassa toename, 5 tot 8 reps ideaal is. Is er iemand die dit kan bevestigen? Ik krijg namelijk het gevoel dat ik met sets van 15 reps mijn tijd verdoe. Natuurlijk is het goed om je spieren te deconditioneren, maar na 1,5 tot 2 weken rust na een volledige cycle (volledige cycle = inclusief rep max bepalingen) kan ik toch net zo goed de 15 reps gedeeltelijk overslaan?

Ben erg benieuwd naar reacties. Ik ben nog niet heel bekend in het wereldje, dus alles is welkom!

Avé,

Paul

Doe het programma zoals het moet.

• Topic Starter Topic Starter
Op de site Hypertrophy-Specific Training staat de volgende tekst:
Progressively Adjusting reps to accommodate Progressive Load
HST suggests that you use 2 week blocks for each rep range. Why? It has nothing to do with adaptation. It is simply a way to accommodate the ever increasing load. Of course, you could adjust your reps every week (e.g. 15,12,10,8,5,etc), but this is more complicated and people might not understand. Often times, in order to communicate an idea you must simplify things, even at the expense of perfection. If people can't understand it, they won't do it. What good would that do or anybody? Then, over time, people figure out for themselves the other possibilities that exist within the principles of hypertrophy.

Het gaat me hier om de vet gedrukte tekst. Zegt dit dan niet, dat je HST kan aanpassen naar je eigen inzicht?

Doe het programma zoals het moet.

Ik vraag me af, in hoeverre dat dan nog in het programma past. Volgens mij wel, maar ik sta dus open voor discussie :)

Thanks voor je input iig!

Paul

melkzuurtollerantie
Verhoogd herstelvermogen (aanvoer voedingsstoffen en afvoer afvalstoffen)
sacroplasmic hypertrophy (vergroting van de glycogeenvoorraad in de spier en hiermee vergroting van de spiercel)

verder is het nodig om overload te krijgen dat je dus begint met minder gewicht 6 trainingen en dus 15 herhalingen doen om daarna door te gaan met overloaden moet je weer lager in herhalingen.

als je begint op 10 herhalingen kun je niet 12 trainingen blijven overloaden tenzij je met laag gewicht begint, maar als je daar wel 15 reps mee kunt maken heeft het weinig zin om maar 10 herhalingen te doen aangezien je dan niet echt een groeiimpuls hebt.

wat je wel kunt doen is

12 reps
8 reps
4 reps

bijvoorbeeld.

Terug
Naar boven