MuscleMeat

Oefeningen voor sprongkracht

Haailo

Novice
Waardering
0
Heeft er iemand tips voor het verbeteren van sprongkracht? Voornamelijk gericht op basketbal?

En moet ik me focussen op 3x15 op laag gewicht of 4x8? Ik doe al squats, calf raises en leg curls 1x per week. Als de trainingen stoppen wil ik me focussen op 2x per week en dan erbij gaan touwtje springen.

Alvast bedankt!

Edit:

Mijn schema zou ongeveer op dit uitkomen:

MA: Chest + Biceps
DI: Legs (Thuis, plyo)

WO: Rug + Triceps (o.a. deadlift)
VR: Schouders + Legs (Squats etc)

Laatst bewerkt:
Laag gewicht vind ik echt zo'n domme uitdrukking altijd. Of je nou veel of weinig reps doet, gewoon altijd zo zwaar trainen dat je net (niet) je laatste rep kan.

Ik zou zeggen explosief krachtzetten bij beenoefeningen, en langzaam terugzakken. Squats, legpress, lunges..
en je wil explosieve kracht, due spiervezels die anaeroob snel kunnen samentrekken. Weinig reps als je t mij vraagt.

Jumpsquats? Jump lunges?

Als je weet wáár je tekort schiet (je kracht, snelheid, stabilisatie ect) kan je gerichter bezig gaan

Jumpsquats? Jump lunges?

Als je weet wáár je tekort schiet (je kracht, snelheid, stabilisatie ect) kan je gerichter bezig gaan

Ik heb zelf dan last van mn knieën, dus ik ben misschien te voorzichtig, maar denk je niet dat (zware) jumpsquats veel te belastend zijn?

Ik heb zelf dan last van mn knieën, dus ik ben misschien te voorzichtig, maar denk je niet dat (zware) jumpsquats veel te belastend zijn?
In het algemeen teveel belastend? Nee, absoluut niet. Voor jouw knieën? Geen idee, ik weet niet wat jij hebt + ik weet er te weinig vanaf

Hoe erg ik ook een hekel heb aan die dingen, ik ben absoluut overtuigt van het nut. Alleen al omdat spierontwikkeling veel kan voorkomen/bekrachtigen, en je daarmee zoveel kleinere (stabilisatie)spieren gebruikt die je met gewone kt niet zou gebruiken. Maar zoiets doen met een verkeerde mindset is natuurlijk ook vragen om moeilijkheden

• Topic Starter Topic Starter
Jumpsquats? Jump lunges?

Jump Squats ga ik eens wat meer naar kijken. Ik heb al een redelijke vertical, maar kom net nog dat laatste stukje tekort. Denk dat het voornamelijk aan kracht ligt dus ik ga me vooralsnog bezig houden met kracht training en kijken hoe me dat verbeterd.

Heeft er iemand tips voor het verbeteren van sprongkracht? Voornamelijk gericht op basketbal?

En moet ik me focussen op 3x15 op laag gewicht of 4x8? Ik doe al squats, calf raises en leg curls 1x per week. Als de trainingen stoppen wil ik me focussen op 2x per week en dan erbij gaan touwtje springen.

geen van beide... veel lager gaan zitten; 6x3, 8x2, 10x1 en dan op zware gewichten; 85-95% zone van je 1rm. als je je sprongkracht wil verbeteren vind ik 1x squats per week ook erg karig. voor de rest allerlei varianten jumps doen;
- box jumps
- jumps op afstand
- jumps ergens overheen

de ene keer met gewicht erbij, dan met 1 been, dan vanuit sprint etc etc etc... maakt allemaal niet zoveel uit. als je maar springt. je hoeft ook echt niet elke keer voor een nieuw record te streven.

hier in de spoiler nog als voorbeeld iets wat ik zelf doe, ik heb alleen een iets andere insteek. ik doe het om mijn squat te verbeteren. laatste sprong was de afstand van de kussens 3,5m.

Laatst bewerkt:
Helemaal stoppen met de manier hoe je nu traint!

geen van beide... veel lager gaan zitten; 6x3, 8x2, 10x1 en dan op zware gewichten; 85-95% zone van je 1rm. als je je sprongkracht wil verbeteren vind ik 1x squats per week ook erg karig. voor de rest allerlei varianten jumps doen;
- box jumps
- jumps op afstand
- jumps ergens overheen

de ene keer met gewicht erbij, dan met 1 been, dan vanuit sprint etc etc etc... maakt allemaal niet zoveel uit. als je maar springt. je hoeft ook echt niet elke keer voor een nieuw record te streven.

hier in de spoiler nog als voorbeeld iets wat ik zelf doe, ik heb alleen een iets andere insteek. ik doe het om mijn squat te verbeteren. laatste sprong was de afstand van de kussens 3,5m.

+1 en heavy (deficit) deadlifts. Met 15 reppers etc zul je mogelijk meer massa tov kracht krijgen, dat schiet niet op met springen.

Terug
Naar boven