AndroidHealthClinic

Onderrug pijn

vw2008

Novice
Waardering
0
Hallo,

Ik train nou 1 jaar en heb nog steeds last van me onderrug als ik me buik train. weet iemand wat ik er aan kan doen

Ik ben ook helemaal niet flexibel qua me benen als ik met rechte benen en rechte rug zover mogelijk met me handen me voeten wil aanraken kom ik niet eens 90 graden weet iemand hier ook iets op hoe je het het beste ken strekken om verder te kennen

alvast bedankt

gewoon geen buikspieren trainen:D

anders: je rug versterken, en zorgen dat je geen volledige sit ups doet, maar wel crunches...ik vind die dingen zoiezo slecht voor de rug

• Topic Starter Topic Starter
Geen buikspieren doen vind ik beetje stom antwoord sorry toch bedankt

Ik hoorde altijd dat je pijn in je onderrug kon hebben omdat je buikspieren juist nog niet sterk genoeg waren of dit klopt weet ik niet zeker. Is je houding goed?

Je moet niet met je hoofd tegen de grond gaan en ook niet helemaal met je bovenlichaam naar voren, zo blijft er spanning op je buikspieren en zul je ook geen last krijgen van je onderrug.

druk je onderrug in de grond. dan span je zowiezo je buikspieren aan ;)

maar zorg dus dat je je onderrug goed in de grond drukt met crunches. let ook op dat je niet aan je hoofd gaat trekken en dat je goed omhoog blijft kijken.

succes.

Thanks, Ik ga er eens ff goed opletten en laat het jullie weten.

Insanityy wat jij zei heb ik ook al eens gehoord.

Maar sommige oefeningen met je buik gooi je je benen omhoog en dan moet je je benen recht houden maar ik ken die oefeningen ook niet goed puur omdat me benen totaal niet lenig zijn. Heeft er iemand een paar goeie rekoefeningen en hoevoel seconde je zo'n rekoefening moet vasthouden en de aantal kerenvoor me

Bedankt weer

Iedereen heeft het over buikspieren, er zijn meerdere spieren die ervoor zorgen dat er pijnlijke spanning op de rug ontstaat.

Zorg iig dat de spanning buikspieren/onderrug evenredig is.
Zorg bij het uitvoeren van de buikspieren dat je rug BOL blijft en nooit HOL! Maak korte bewegingen.
Zorg er ook voor dat je sterke hamstrings en onderkant buik hebt, deze kunnen een verkorte of sterke tonus van de psoas compenseren, waardoor je heupen ook stabiel blijven.

Als je oefeningen als de squat of de deadlift uitvoerd, maak je rug dan niet te overdreven HOL, maar neig eerder naar RECHT, iig zeer zeker niet BOL.

Ga oefeningen niet uit de weg, dat helpt zeker niet. Zorg voor een juiste afstemming en evenredigheid en laat je begeleiden door een deskundig persoon.

Hallo,

Ik train nou 1 jaar en heb nog steeds last van me onderrug als ik me buik train. weet iemand wat ik er aan kan doen

Ik ben ook helemaal niet flexibel qua me benen als ik met rechte benen en rechte rug zover mogelijk met me handen me voeten wil aanraken kom ik niet eens 90 graden weet iemand hier ook iets op hoe je het het beste ken strekken om verder te kennen

alvast bedankt

train je ook je onderrug spieren? als je alleen je buikspieren traint creeer je een onbalans...

je hamstrings zijn ook enorm belangrijk voor het recht houden van de onderrug; die zal je ook moeten trainen. hiervoor vind ik de squat en deadlift het meest geschikt; echter zal je je goed moeten verdiepen in een juiste technische uitvoering anders zullen nog meer blessures jouw aandeel zijn...

Iedereen bedankt.

Ik train sinds 2 weken pas me benen(ja ik weet het heel stom) Ik ben qua lenigheid totaal niet lenig ik doe nu voor het slapen gaan elke keer rek oefeningen om me hamstrings langer te maken. merk het ook met benen trainen ken niet ver door zakken.

Mikediesel: als ik me onderbuik train heb ik geen last van me rug. Het is puur de oefeningen zoals: crunch, abdaminal machine dus meestal als ik me bovenkant van me buik train.
Met cruch lukt het me ook niet goed om het zelf te doen het lukt mij het beste als iemand op me voeten gaat staan.

Als je rekt, wel even opwarmen. Anders is't slecht voor je spieren.

Iedereen bedankt.

Ik train sinds 2 weken pas me benen(ja ik weet het heel stom) Ik ben qua lenigheid totaal niet lenig ik doe nu voor het slapen gaan elke keer rek oefeningen om me hamstrings langer te maken. merk het ook met benen trainen ken niet ver door zakken.

Mikediesel: als ik me onderbuik train heb ik geen last van me rug. Het is puur de oefeningen zoals: crunch, abdaminal machine dus meestal als ik me bovenkant van me buik train.
Met cruch lukt het me ook niet goed om het zelf te doen het lukt mij het beste als iemand op me voeten gaat staan.

Doe dan geen crunches als dit pijnlijk is. Een goede buikoefening voor jou kan zijn, een hanging leg raise, powercrunches en swiss-ball sit&reach.

Ik heb heel sterk het vermoeden omdat je zelf ook al aangeeft dat je niet soepel/lenig bent in je benen een verkorte (of hoge spanning op) psoas hebt, waardoor je bij een langere crunch beweging je rug hol trekt.
Voer dus dat soort crunches of sit-ups NIET uit, omdat deze alleen maar de situatie verergeren.
Een goede variant voor jouw onderrug training is een reverse hyper. (zorg voor een volledige bewegingsuitslag en niet te zwaar).

Ik heb het ook, ben je heel lang?
Ik ken wel rek oefeningen die ik van de fysio mee kreeg maar werkt voor geen meter.

Porkyjack: Die site die je me gaf ken ik niet lezen engels is niet echt iets voor mij:)
En hoe moet je je opwarmen voordat je je spieren gaat rekken?

Mike diesel:hanging leg raise, powercrunches en swiss-ball sit&reach ik weet niet precies welke dat zijn, hanging leg raise is toch dat je hangt en dan je benen gestrekt houd en dan van onder naar horizontal(90 graden) trekt.
Is dit een reverse hyper. [Link niet meer beschikbaar] zo'n aparaat hebben we niet op de sportschool.

vdwoude ik ben rond de 1.86
Bedankt weer jongens

Porkyjack: Die site die je me gaf ken ik niet lezen engels is niet echt iets voor mij:)
En hoe moet je je opwarmen voordat je je spieren gaat rekken?

Mike diesel:hanging leg raise, powercrunches en swiss-ball sit&reach ik weet niet precies welke dat zijn, hanging leg raise is toch dat je hangt en dan je benen gestrekt houd en dan van onder naar horizontal(90 graden) trekt.
Is dit een reverse hyper. [Link niet meer beschikbaar] zo'n aparaat hebben we niet op de sportschool.

vdwoude ik ben rond de 1.86
Bedankt weer jongens

Ja, dat is de reverse hyper. Exact dezelfde overigens die wij hebben, maar dat effe terzijde.

Via Forte Uitgevers zijn verschillende boeken over krachttraining te vinden. Mooie duidelijke met foto's geïllustreerde uitleg. Schema's, oefeningen, alles wat je maar bedenken kunt.

Bij de Hanging leg raise zou ik beginnen om de kniëen gebogen te houden en rustig op, 1 tel vast (heel belangrijk!) en rustig neer. Is dat te licht, klem een dumbbell tussen je voeten en doe hetzelfde weer.

Swissball sit&reach is, liggend een swissball tussen je voeten geklemd houden, benen gestrekt omhoog halen en tegelijkertijd bovenlichaam naar je tenen toe bewegen, totdat je met je armen de bal kunt pakken en je gaat in exact dezelfde bewegingsbaan terug. Nu heb je de bal in je gestrekte! armen vast en probeer je in exact dezelfde beweging de bal weer naar je voeten te brengen. Tijdens de opgaande en neergaande beweging blijven armen en benen gestrekt en raken de voeten de grond net niet aan. De swissball overigens ook vrij van de grond houden!
Doe 3 setjes en rust maximaal 20 sec. tussen de setjes.

Powercrunch, ga met de rug voor een multistation (tricepcoïtustension met touw) staan. Ga vervolgens op je knieën zitten en pak het touw in je nek. Dan ga je in korte bewegingen crunches maken. Doe je te wild of explosief dan zul je met je kop de grond raken....;)
Rug is bol en nooit hol bij deze oefening. Je kan em ook staand uitvoeren. De ervaring is dat dan het gewichtsblok tegen de bovenkant van het station aan stuitert en je geen volledige crunch kunt uit-oefenen. Maar dat kan per station verschillen.

Bedankt voor je tips ik ga er wat mee doenTHNX
mikediesel weet jij de naam van dat boek?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven