XXL Nutrition

Onderrug riem

Schmitter

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
78kg
Gisteren was ik lekker aan het squatten voor de 2e keer en komt er een instructeur naar me toe met een onderrug riem. Ik zei dat ik had gelezen dat je onderrug dan slap word netzoals je voeten slap worden van hoge schoenen. Ik heb wel af en toe een lichte pijn in mijn onderrug maar ik weet bijna zeker dat dat mijn spieren zijn en niet mijn ruggegraat, het voelt echt als spierpijn. Hoe dan ook, iniedergeval lekker getraind gisteren, nu nog een scherpe pijn in mijn bovenbenen als ik mijn benen strek. Is zo'n riem beter of niet, ik zou me schamen als ik zon ding om zou hebben..

Moet je je niet voor schamen :)

Alleen de zwaarste setjes met riem doen.

idd alleen om doen als jij dat prettig vind. als jij het niet nodig hebt is dit alleen maar beter

Inderdaad niet altijd aan doen. Alleen bij de zware, belastende sets deadlift en squats.

Of je doet een riem heel los om... wordt jij niet zwak en stopt hij met zeiken.

Geez.. je bent net begonnen.. leer alsjeblieft goed squatten zonder riem voordat je hem omdoet.

Je onderrug gaat zoiezo niet zwak worden van het dragen van een riem. Heb in het verleden weleens onderzoeken gelezen waaruit blijkt dat het juist de onderrug spieren exciteerd ipv ontlast.

Imo gewoon doen wat je wil. Het is jou lichaam dus volgens mij heb jij daar dan ook de volledige zeggenschap over.

Sinds wanneer beschermt een riem je onderrug ? Riem dient er enkel voor als steun voor je buikspieren.

Lang niet iedereen heeft er baat bij.

Leer de techniek goed, dat is belangrijker als een belt dragen.

riem beschermt niet je rug je bent er juist sterker door=meer belasting bij slechte techniek

Sinds wanneer beschermt een riem je onderrug ? Riem dient er enkel voor als steun voor je buikspieren.

Maar je buikspieren goed aanspannen is weer goed om je rug te beschermen (sterke core). Ik gebruik hem zelf vooral voor EN buik tegen aan te spannen, maar ook voor tactiele feedback. Als mijn rug niet goed staat voel ik dat veel makkelijker als ik een riem om heb.

@wazzup dan gebruik je hem iig met een doel. maar om een riem om te doen en dan vooral met de gedacht dat als je een riem om hebt dat je dan alles kan doen wat je wilt, lijkt me nou niet echt het

Wat houthakker zei :)

Eigenlijk je de riem maar voor een doel, het verhogen van de interabdominale druk wat ten goede aan de stabiliteit/kracht van iemand.

Gebruik hem vooral in de lagere rep ranges, just to be sure.

Ik vind een riem wel lekker bij het squatten. Helpt me mijn rug recht te houden (niet zozeer voorover, maar meer links/rechts) omdat je goed voelt als je niet helemaal recht staat. Kan me hierdoor beter concentreren op mijn benen.

Ik had onlangs een onderzoek gelezen dat een riem net slechter zou zijn voor je rug dan zonder riem. Ik gebruik er zoiezo nooit eentje eigenlijk.

Binnen de onderzoeken (n=10) die hiernaar zijn gedaan bestaat:

- consensus over het feit dat een gordel de IAP verhoogt.
- disconsensus over de invloed op de intra-musculaire druk en axiale load op de wervelkolom

Verder lijkt het erop dat:
- een gordel boven de 90% v/d 1RM de startsnelheid en de ROM vergroot
- een gordel geen preventief effect heeft voor rugklachten

Terug
Naar boven