AndroidHealthClinic

Ontzettende spierpijn

JordiBB

Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
71kg
Dag,

Ik ben afgelopen woensdag weer begonnen met het oppakken van mijn ''fitnessleven''.

Aan het begin van de week whey, creatine besteld.

Woensdagavond mijn eerste shakie gepakt, na het fitness.
Van te voren ook creatine gepakt, erna ook en op een ander moment van de dag ook.
Probeer tijdens de oplaadfase ongeveer 15 gr per dag te nemen.
Vandaag de dag, ik weet niet hoe het komt want heb er eerdere keren nooit zoveel last van gehad,
nog steeds heel erge spierpijn. Kan amper mijn jas aantrekken.
Naar mijn inzien ben ik niet al te hoog begonnen, en gestopt toen ik het gevoel had dat mijn spieren moe werden, en lichte steken kreeg.
Was van plan vandaag weer te gaan maar dat stel ik even uit tot volgende week.
Iemand ideeen hoe ik aan deze erge spierpijn kom, en tips om het herstelproces te bevorderen, of tips in het algemeen?

Dankuuuu

Spierpijn, zeker in het begin, komt redelijk vaak voor. Je spieren zijn de (zware) training niet gewend en zullen tijd nodig hebben om te herstellen. Als dit je training in de weg zit kan je beter even wat minder zwaar trainen of een andere spiergroep.
Herstelproces kun je bevorderen door rust te nemen en goed te eten, wat (gezien je stats) helemaal niet verkeerd is. Ook heb ik gehoord dat magnesium tabletten kunnen bijdragen maar dit weet ik zelf niet.

Ikzelf neem voor het slapengaan een grote whey of caseine shake (ongeveer 40/50 gram eiwitten) en de dag daarna is het al minder. Geen idee of dit wetenschappelijk onderbouwt kan worden, maar dit werkt voor mij.

Iemand ideeen hoe ik aan deze erge spierpijn kom

Pure onwennigheid.

en tips om het herstelproces te bevorderen

Rustig bewegen, doorbloeding stimuleren, lichte massage e.d. is vaak verlichtend en prettig.
Goed eten en rusten, verder gewoon de tijd geven.

Met regelmaat de spiergroepen trainen is de beste remedie.

• Topic Starter Topic Starter
zie nu dat ik het niet bij het juiste onderdeel heb geplaatst, bedankt voor de tips!
zal mijn stats ff veranderen want dat is al twee jaar geleden haha

Wel, ik ben begonnen met bulken, alee, bulk kan je het niet noemen maar bon. Sinds ik mijn kcals verhoogd heb herstel ik beter (vrij logisch natuurlijk) maar daarbij ben ik nog een paar dingen beginnen doen zoals:

Mezelf warm houden voor/tijdens het trainen (tot ik goed opgewarmd ben)
Deftige opwarmsets per spiergroep
Goede stretchroutine na de training en thuis op rustdagen goed stretchen

Dit allemaal heeft mij enorm geholpen met herstel waardoor ik momenteel non-stop kan trainen met verhoogde sets t.o.v vroeger, minder verzuring etc.

Supplementen zijn natuurlijk niet direct aanraadbaar, maar indien je wat zoekt tegen verzuring:

Creatine? ben niet zeker of dit helpt met verzuring, denk dat ergens gelezen te hebben. (don't bash me if it ain't true)
Beta-Alanine, al is dat meer voor sporters die gericht zijn op lange repetities etc.
Citrulline-malaat, ergens gelezen dat dit helpt tegen verzuring

Ga niet tot in details, niet veel zin vandaag :p.

Wat is je voedingschema?

Nou is gewoon normaal man misschien wat meer eiwitten nemen herstel je sneller.
Voor de rest als je weer begint met trainen na een tijdje stoppen heb je beetje de standaard met gewichten en alles zelfde als toen je gestopt bent je gaat snel te zwaar en te lang door.
Gewoon je spieren laten herstellen en weer na de sportschool gaan lol.

Ik ben na een "pauze" van 5 jaar ook terug gestart met trainen en heb de eerste 3 weken enkel 2x fullbody per week getraind. Lichte gewichten gebruiken/veel reps en de spieren en vooral pezen rustig laten wennen aan de oefeningen.

Als je dit niet doet dan heb je dit voor en loop je een paar dagen "kreupel" haha.

Had ik ook de eerste week. Ik kon zelfs mijn armen niet volledig meer strekken. En op een deftige manier zitten ook niet. Het laatste stuk mocht ik me laten vallen op de stoel.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de tips, ben naar de huisarts geweest aangezien ik 5 dagen erna nog steeds ' spierpijn' had.
De huisarts dacht dat ik mijn armspier had verrekt o.i.d. Het wordt al minder, vanavond weer maar dan ff cardio om het wat soepeler te laten worden en mn benen aanpakken ;)

Terug
Naar boven