Zoals Bush? 🤭In iedere willekeurige echte democratie zou de president zijn ontslag hebben aangeboden na zo'n flater.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zoals Bush? 🤭In iedere willekeurige echte democratie zou de president zijn ontslag hebben aangeboden na zo'n flater.
Nee, ik doelde op een president, die een concrete waarschuwing kreeg en die negeerde. Dat was bij 9/11 niet het geval, voor zover ik weet. Rusland kreeg daarentegen zelfs het doelwit al doorgegeven, maar bleek zelfs toen niet in staat een simpele concertzaal te beschermen. https://www.nytimes.com/2024/04/02/us/politics/moscow-attack-us-warning.html
VS heeft een semi democratie, Nederland een volwaardige democratie.
En waar staat dat alleen directe democratie 'echte' democratie is?
Dacht dat dat wel duidelijk was in hoe ik het schreef.
Maar bij deze:
Imho is echte democratie waar het volk echt allemaal mag stemmen voor alles wat er besloten moet worden. ie. directe democratie.
Imho, dus dat is mijn mening. Boeit verder ook niet zo, want m'n punt was duidelijk.
Echte democratie bestaat niet meer joh.
Edit: na Googlen moet ik mezelf corrigeren; echte (directe) democratie bestaat nog wel! Alleen niet landelijk VS of NL lol
Oh, dus onderstaande was een mening. Je hebt gelijk heel duidelijk en boeit niet.
Waar wel dan en waarom is het in Nederland niet zo?Nja dat directe democratie nog wel bestaat maar niet in NL, is een feit.
Waar wel dan en waarom is het in Nederland niet zo?
Wat maakt het een 'directe' democratie?
Dat bestaat nergens?Kunt ff Googlen, maar geloof dat Zwitserland de grootste is.
Directe democratie is dat het volk mag stemmen op bijv. wetsvoorstellen.
Dat bestaat nergens?
Dat zou totaal niet werken.
Dat zou moeten betekenen dat elke burger zich op elk wetsvoorstel moet buigen en daarover moet leren, dat kan niet.
Most western countries have representative systems.[26] Switzerland is a rare example of a country with instruments of direct democracy (at the levels of the municipalities, cantons, and federal state).
Swiss citizens vote regularly on any kind of issue on every political level, such as financial approvals of a schoolhouse or the building of a new street, or the change of the policy regarding sexual work, or on constitutional changes, or on the foreign policy of Switzerland, four times a year.[28] Between January 1995 and June 2005, Swiss citizens voted 31 times, on 103 federal questions besides many more cantonal and municipal questions.[29] During the same period, French citizens participated in only two referendums.[26]
Niet met 100% alles, maar Nederland is 100% GEEN directe democratie. Zwitserland grotendeels wel.
Dus je hebt het puur over het referendum dan?
Want 31 keer stemmen in 10 jaar is peanuts als je kijkt naar het aantal daadwerkelijke wetsvoorstellen.
Een referendum klinkt leuk, maar in de praktijk krijg je mensen die gaan stemmen op iets waar ze de kennis niet van hebben en dr doelen niet van snappen.
Maar ja als je DAT als definitie aanhoudt is Nederland geen directe democratie. Daar moet ik je gelijk in geven.
Alleen om Nederland dan ineens gelijk te gaan schalen met de VS slaat natuurlijk nergens op. Wij liggen daarin VEEL dichter bij Zwitserland dan bij de VS.
Je hebt gelijk, het is een term die ik niet op die manier kende.Huh waar schaal ik Nederland gelijk aan VS?..
Directe democratie is een term, dat heb ik niet zelf verzonnen lol.
asiatimes.com