MuscleMeat

Opmerkelijke spiergroei

Pied

Cool Novice
Waardering
0
Beste mede DBB'ers.

Zoals jullie gelezen kunnen hebben, heb ik al eens eerder een post gemaakt over mijn staat van trainen.

Nog even in het kort, ik train nu ongeveer een half jaar. En tot ongeveer 2 weken terug had ik bijna geen resultaat. Bijvoorbeeld, ik begon met bench press van 40 kg, en ik zit na een half jaar net op de 50 kg (niet lachen, heb er al moeite genoeg mee om eerlijk te zijn :p, maar ik blijf door gaan!). Zo ging het eigenlijk bij elke oefening.

Ik ben ondertussen al een paar keer van oefening gewisselt, en van het aantal herhalingen, maar niets hielp. Maar plotseling begon mijn biceps een week of 2 geleden te groeien. Een half jaar geleden begon ik met 8k, tot 2 weken terug ging ik net tot de 10kg, alleen nu 2 weken later train ik met 15kg.

Ik heb verder niks met mijn schema gedaan, niks aan het aantal herhalingen verandert en doe nog steeds dezelfde oefeningen. En eet nog precies hetzelfde!! (waarschijnlijk aan de weinige kant, maar ik wil ook wat afvallen, dit kan nog omdat ik nog maar een beginner ben) Verder zijn mijn schouders/biceps/triceps/borst/benen/rug allemaal niet echt vooruit gegaan. (Kon dit maar ook zo plotseling vooruit schieten!!!!! :D)

Is hier een verklaring voor? Ikzelf vind het uiterst merkwaardig eerlijk gezegt.

Hopelijk kunnen jullie mij hier verder mee helpen.

Alvast bedankt!

Peter

Laatst bewerkt:
verandering van spijs doet eten ;)

Kortom wissel je oefeningen tijdig af en zorg dat er geen gewenning gaat ontstaan .

Is hier een verklaring voor?

5 kilo zomaar in 2 weken vooruit? en je hebt helemaal niks verandert?

paar verklaringen:

1. je bent vroeger nooit tot het uiterste gedaan tot 2 weken geleden dus pak je meer gewicht.
2. het gewicht klopt niet / verkeerd gekeken
3. je cheat veel tijdens de oefening waardoor je meer gewicht kunt pakken
4. je bent 2 weken terug begonnen met creatine?

over welke oefeining gaat het trouwens?

50KG benchen. ach joh. ik zit nu eindelijk op 6x70KG na ruim 1,5 jaar. Maar mijn max ligt op 3x80KG. Terwijl ik lekker groei.
Kijkt niet naar het gewicht wat je verplaatst, maar naar de spiegel ;)

Hoe vaak train je en hoeveel setjes doe je dan? Bv bij bench press.

50KG benchen. ach joh. ik zit nu eindelijk op 6x70KG na ruim 1,5 jaar. Maar mijn max ligt op 3x80KG. Terwijl ik lekker groei.
Kijkt niet naar het gewicht wat je verplaatst, maar naar de spiegel ;)

Hier ben ik het wel mee eens, of je moet powerlifter willen worden.....
Misschien gebruik je een "foute" techniek bij het bankdrukken

Ik ben sinds een korte tijd over gegaan naar deze techniek van bankdrukken en ben er een stuk sterker van geworden:
[Link niet meer beschikbaar]

Bij punt 3 staat hoe het moet

ik bankdruk nu 75 kg 5 keer

trainde 1 jaar
3 maanden tussenuit geweest en nu weer sinds 1,5 maand trainen

misschien voer je de oefening nu beter uit

- laat je de barbell dieper zakken tot op de borst eerst vuist ertussen
- heb je meer controle over de gewichten je slingert minder
- kan met 50kg meer herhalingen maken als eerst

- bang om meer gewicht te pakken omdat je denkt dat je het niet gaat redden
dit was mijn reden wel toen ik net begon en rond de 50kg zat gooi er 5 kg bij en probeer het dan ook al zijn het maar een paar herhalingen

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties.

Bij deze mijn trainsschema:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/pieds-trainingsschema-106491/#post1843164

Verder kan ik zegge ndat ik een half jaar lang altijd tot het uiterste ben gegaan. Ik ben echt kapot na mijn training. Ik ben geen creatine gaan gebruiken, en ik durf ok niet opeens veel meer te pakken. Het ging opeens gewoon veel makkelijker.

En voor het benchen. Ik kan gewoon niet meer na die 50 kg. Als ik er ook maar 2.5 aan beide kanten bij doe lukt het me gewoon niet meer.

Mijn fitness leraar zegt dat ik de oefening gewoon goed uitvoer.

Hoewel ik er wel bij moet vertellen, dat ik het vaak eerste in mijn shouders begin te voelen!!! Maar ik pak hem breed genoeg, en mijn shouderbladen lijken wel stabiel te liggen.

Als ik er nu over nadenk ben ik bang dat ik hem toch misschien teveel met mijn armen omhoog wil duwen, en niet met mijn borst. Hoe zou ik dit kunnen veranderen??

Nog bedankt iedereen!.

@Onemike, bedankt voor de link, zal het zeker uit gaan proberen!

Ik ben sinds een korte tijd over gegaan naar deze techniek van bankdrukken en ben er een stuk sterker van geworden:

:thumbup:

Bedankt voor de reacties.

Bij deze mijn trainsschema:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/pieds-trainingsschema-106491/#post1843164

Verder kan ik zegge ndat ik een half jaar lang altijd tot het uiterste ben gegaan. Ik ben echt kapot na mijn training.

En voor het benchen. Ik kan gewoon niet meer na die 50 kg. Als ik er ook maar 2.5 aan beide kanten bij doe lukt het me gewoon niet meer.
Mijn fitness leraar zegt dat ik de oefening gewoon goed uitvoer.

Hoewel ik er wel bij moet vertellen, dat ik het vaak eerste in mijn shouders begin te voelen!!! Maar ik pak hem breed genoeg, en mijn shouderbladen lijken wel stabiel te liggen.

Als ik er nu over nadenk ben ik bang dat ik hem toch misschien teveel met mijn armen omhoog wil duwen, en niet met mijn borst. Hoe zou ik dit kunnen veranderen??

Nog bedankt iedereen!.

@Onemike, bedankt voor de link, zal het zeker uit gaan proberen!

No problem, karmabutton zit links ;)

Misschien train je wel te hard man, het is goed om te voelen dat je hebt getraind maar als je echt kapot bent zoals je beschrijft train je misschien te hard(te lang).

Naar die fitnessleraar zou ik niet teveel luisteren, als jij je blesseert zit je immers zelf met de shit.

Probeer die techniek uit de link, en zorg ervoor dat iemand je even helpt met die bar van de steun afpakken (dit is belangrijk voor spanning te houden) zorg dat je de techniek even goed oefent zonder gewicht (of met laag gewicht) maar wel perfect. Hierna kan je altijd nog analyseren wat het beste gevoel gaf.

Laatst bewerkt:
probeer eens piramide ofzo te trainen: reps van 12-10-8-6-6 bij deze heb ik wel veel vooruitgang gemaakt in spiergroei.. altijd meer gewicht bijnemen, en die laatste zes kan ik meestal bij bankdrukken geen zes keer herhalen, dan ga ik tot failure.. andere borstoefeningen ga ik dan wel zwaar, maar niet meer tot failure

hebben ze bij jullie in de fitness niet zo een benchpressbank waar je de barbell niet vooruit of achteruit kan bewegen maar gewoon omhoog en omlaag en met haken aan om hem vast te haken? bij die moet je niet bang zijn om op je borst te hebben, je haakt hem erin en bent weg..
ik maakte ook geen progressie in het benchen omdat ik geen gewicht bij durfde nemen, en sinds ik het doe met dat toestel gaat het veel beter

je hebt meer rust gehad
je hebt beter gegeten

Chill, Thnx.

• Topic Starter Topic Starter
hebben ze bij jullie in de fitness niet zo een benchpressbank waar je de barbell niet vooruit of achteruit kan bewegen maar gewoon omhoog en omlaag en met haken aan om hem vast te haken? bij die moet je niet bang zijn om op je borst te hebben, je haakt hem erin en bent weg..
ik maakte ook geen progressie in het benchen omdat ik geen gewicht bij durfde nemen, en sinds ik het doe met dat toestel gaat het veel beter

Hebben we wel, alleen ik ben denk ik toch meer voor de losse barbells. Dan zit je niet vast aan een bepaald bewegingspatroon.

Eerst deed ik dit ook, toen deed ik altijd mijn laatste setje op zoon machine. Zodat ik die laatste keer, die je nooit meer helemaal haalt, wel kan doen. alleen nu train ik altijd met iemand anders op de dag dat ik borst doe :)

ik heb dit ook meegemaakt. Nooit kon ik meer dan 1x80kg aan op de benchpress, tot op een dag dat ik opeens 6x 85 kg benchte. Ik heb daarna op tijd van 5 trainingen my personal record verlegd van 1x80 kg naar 1x120 kg.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoeveelheid rust, techniek en de manier waarop je de ondersteunende oefeningen voor benchpress aanpakt.

Als je de keuze hebt tussen een losse bench of een toestel, kies dan voor een losse bench press. Toegegeven; een toestel stelt je in staat om alleen te trainen, maar het isoleert de spiergroep. Het toestel neemt de taak over van je stabilisatorspieren die je bij een losse bench wel gebruikt.

Iedereen is vrij in zijn keuze natuurlijk en als je op een toestel wil benchen is dat geheel aan jou, dit is mijn persoonlijke mening.
Benchpress is één van de 3 fundamentele oefeningen van het bodybuilden (squat & deadlift zijn de andere) omdat het een compound oefening is. Je traint verschillende spiergroepen tegelijk. Schouders, Triceps en borst maar ook je buik.

ik heb dit ook meegemaakt. Nooit kon ik meer dan 1x80kg aan op de benchpress, tot op een dag dat ik opeens 6x 85 kg benchte. Ik heb daarna op tijd van 5 trainingen my personal record verlegd van 1x80 kg naar 1x120 kg.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoeveelheid rust, techniek en de manier waarop je de ondersteunende oefeningen voor benchpress aanpakt.

Dus bijvoorbeeld:

Week 1:
Maandag 1x80
Woensdag 8x85
Vrijdag ?

Week 2:
Maandag ?
Woensdag ?
Vrijag?

Week 3: Maandag 1x 120

:orly:

Gewicht wat je verplaats is een veel betere maatstaf om progressie te meten op vlak van kracht iig, zo kan je ook makkelijk korte termijndoelen stellen.

kan wel zijn, maar als ik kijk in mijn gym, dan ben ik 1 van de gasten met de grootste borst, maar kben zeker niet de sterkste in het benchen! :rolleyes:

Wat je beschrijft is een normale prgressie van de gemiddelde mens. Gemiddeld genomen duurt het 6-9 maanden voordat spieren dikker worden (hypertroferen) Als je begint met trainen moeten eerst alle motorunits gerekruteerd worden, zeg maar geactiveerd worden. Dit gaat bij de 1 sneller als de ander. Daarna vind dus pas hypertrofie plaats. En wat jij beschrijft is de fase van rekruteren, dus steeds meer motorununits in je spervezels gaan samen werken waardoor sterkere en krachtigere samenstrekkingen plaatsvinden en je dus sterker word. Hierna volgt dus een fase van hypertrofie.

Je bent goed bezig hoor ;)

Terug
Naar boven