XXL Nutrition

'Overgewicht even schadelijk als roken'

• Topic Starter Topic Starter
CoD zei:
Tja... complot-theorie-denkers niet al te serieus nemen :P

Het is misschien hoe je hetzelf meemaakt. Als je gewoon rechtuit bent dan valt het wel mee. (of de mensen die ik ken hebben er minder moeite mee ?)

Ik zal jou es een complottheorie in je achterste schuiven.

Dat mensen zichzelf als een varken vetvreten kan me eigenlijk weinig schelen. Maar dat wij, mensen die zich wel gezond houden en naar de sportschool gaan daar de rekening van moeten betalen is onaanvaardbaar!

2 voorstellen heb ik voor de regeringen:

- 50% korting door de staat op een sportschool jaarabonnement. Eventueel verplichte begeleiding voor dikkertjes met veel gezondheidsproblemen.
- Verhoging ziekteverzekering voor mensen met een te hoog vetpercentage (quota moeten ze maar laten bepalen aan de hand van hoeveel problemen er opduiken aan een bepaald vet%).

En dat geld dat die dikkerds extra betalen moet die korting van de abbo's dus voorzien. Prima uitvoerbaar dacht ik zo.

Ontopic blijven graag, beetje geschoond.

Big_T zei:
- Verhoging ziekteverzekering voor mensen met een te hoog vetpercentage (quota moeten ze maar laten bepalen aan de hand van hoeveel problemen er opduiken aan een bepaald vet%).

En dat geld dat die dikkerds extra betalen moet die korting van de abbo's dus voorzien. Prima uitvoerbaar dacht ik zo.
Niet zo gemakkelijk in de praktijk vrees ik, dan moet je immers ook voor overdreven alcohol/drugs/roids gebruik de mensen meer laten betalen.

AAlcHemY zei:
Niet zo gemakkelijk in de praktijk vrees ik, dan moet je immers ook voor overdreven alcohol/drugs/roids gebruik de mensen meer laten betalen.
Ja maar drugs zijn illegaal dat past niet in dit rijtje. Wat niet wil zeggen dat je dat probleem niet moet aanpakken, maar dat is een andere discussie. Alcohol daar zitten al hogere taksen bij aankoop op dacht ik? Sigaretten sowieso. Roids.. wat veroorzaakt dat dan aan problemen met volksgezondheid? En als er al iemand problemen mee heeft dan bepaald dat niet een groot deel van de ziektekosten voor de maatschappij. Het is dus al geregeld om kanker (roken) en hart en bloed vaten of leverziekten (drank) te kunnen betalen. Maar voor voeding bestaat er nog niets. Men kan zich op een relatief goedkope manier helemaal ziek eten en toch moet iedereen daar mee aan betalen.

En nu blijkt uit deze studie dat zwaarlijvigheid een even groot of zelfs veel groter probleem is dan al die andere zaken waar extra voor betaald wordt. Er is reeds een voorstel geweest om taksen op junkfood te heffen. Maar dat vind ik veel vager dan mijn idee. Wat is junkfood, hoe definieer je dat? Als je zegt voeding met een hoge GI of vetgehalte dan kan je ook meer gaan betalen voor rijst, wit brood en pindakaas, niet echt de bedoeling lijkt me. Is ook haast niet in de praktijk te brengen. Een goede voeding houd meer in dan de keuze van juiste producten. Het gaat om afwisseling, hoeveelheid enz.

Zo pak je trouwens ook niet het probleem aan: mensen betalen gewoon dat extra bedrag voor ongezonde voeding, net als de rokers net zo hard roken van een duurder pakje, of de drugs verslaafden net zo veel drugs kopen ook al is het duur en kunnen ze het niet betalen. Nee je moet mensen pro actief en progressief aanzetten om meer te bewegen en het voedingspartoon om te slaan. Sportscholen goedkoper maken wil zeggen dat men de weg naar meer lichaamsbeweging makkelijker maakt, en diegenen die graag in hun oude gewoonten blijven zitten en zichzelf ziek eten mogen de eigen rekening betalen.

Ik denk, dat het een verloren zaak is. Er zijn gewoon teveel mensen, die teveel tijd hebben en te weinig te doen. Mensen zijn lui en onwetend en willen of kunnen daar niets aan doen. Je kunt nog zoveel belastingen gaan heffen, abonnementen goedkoper maken, maar dat zal geen verandering bengen.
Het zal wel de overheid een reden geven om nog meer onzin aan te grijpen voor belastingverhoging, waar anderen weer de dupe van zijn.
Het punt is gewoon om mensen uit hun stoel en van hun dikke reet af te krijgen en dat zal meer vergen dan alleen manieren gebaseerd op geld. Dat schaadt IMHO meer de mensen, die wel gemotiveerd zijn dan degenen, die dat niet zijn.

Als BB-er zou ik trouwens maar niet te hard roepen om sancties op overgewicht. Grote kans dat ze die belachelijke BMI gaan gebruiken, dan zijn vele BB-ers dus het haasje.

EricR zei:
Als BB-er zou ik trouwens maar niet te hard roepen om sancties op overgewicht. Grote kans dat ze die belachelijke BMI gaan gebruiken, dan zijn vele BB-ers dus het haasje.
Idd! En vetmeting is ook geen optie, want dat is nooit echt correct te meten. Met een huidplooimeter is IMO het meest accuraat, maar daar heb je ook verschil in, omdat elke meter het weer iets anders doet. Die digitale shit is helemaal niks, want dat klopt echt voor geen meter.

Leuk die huidplooimeters: Ik scoor niets op armen, rug en achterkant schouders maar alles wát ik heb meten ze in m'n midsectie. Zegt ook niets.

BTW Brigadier de c**k is nu bezig met een aflevering over steroiden :D

DBC01 zei:
Leuk die huidplooimeters: Ik scoor niets op armen, rug en achterkant schouders maar alles wát ik heb meten ze in m'n midsectie. Zegt ook niets.

BTW Brigadier de c**k is nu bezig met een aflevering over steroiden :D
Of je hele lichaam is spetterdroog, maar je hebt wel een hangbuikie.:D
In principe is het ook enorm moeilijk om een echt accurate meting uit te voeren, als het al echt mogelijk is.

EricR zei:
In mijn voorstel zou je dus enkel extra betalen als je overgewicht gezondheidsproblemen opleverd. Men moet echt de mensen met extreem hoog vetpercentage eruit pikken, dat zijn de probleemgevallen.

Bewustwording van ernstige feiten :D:D:D

Mensen met (stevig) overgewicht betalen al extra verzekeringspremie. (mijn schoonzusje wel in ieder geval en die is echt wel vet).

En kunnen de fastfood winkels niet verplicht worden goedkoop gezonde varianten aan te bieden.. in plaats van een vette bek wil ik best makkelijk een gegrilld kipfiletje met salade scoren. Kan ik ook eens snacken in de cut. Of een salade met groente en tonijn, enfin, we kennen de alternatieven voor de nassibal en de frikandel wel. (en dan wat accijns op frituurvet, zijn we toch zo goed in in accijns ?)

Weet je berichten als dit zijn nog veel schadelijker voor de volksgezondheid dan de onderwerpen die erin worden behandeld. Waarom?

Mensen die nu roken, stoppen er niet mee omdat ze dan dik worden en dat even ongezond is. En als dat toch even ongezond is, kun je je ook wel volvreten. Een een peukie erna.

Al die vetkleppen die willen afvallen, gaan nu maar roken omdat ze dan denken slanker te zullen worden. Ongezonder worden ze in ieder geval niet dus baat het niet dan schaadt het niet.

Kortom, we zitten in no-time opgescheept met een smerige vette, rokende en naar knoflook stinkende meerderheid van de nederlandse beroepsbevolking.

wazzup zei:
Mensen met (stevig) overgewicht betalen al extra verzekeringspremie. (mijn schoonzusje wel in ieder geval en die is echt wel vet).

En kunnen de fastfood winkels niet verplicht worden goedkoop gezonde varianten aan te bieden.. in plaats van een vette bek wil ik best makkelijk een gegrilld kipfiletje met salade scoren. Kan ik ook eens snacken in de cut. Of een salade met groente en tonijn, enfin, we kennen de alternatieven voor de nassibal en de frikandel wel. (en dan wat accijns op frituurvet, zijn we toch zo goed in in accijns ?)
Dat neigt dan weer zo naar betutteling. Niemand wil vies eten verkopen, want dan keldert je omzet. En als je frituurvet gaat belasten, gaan ze wel in olijfolie frituren. Ik denk niet dat je de verantwoordelijkheid neer moet leggen bij de verkoper, maar bij de mensen die al die rommel hun kanaal inschuiven.
Om maar even in te haken op het taboe-verhaal van ons aller DBC, daar zit hem het probleem. Je mag er niet over praten en onwetendheid over de hele kwestie voeding, afvallen, vet etc. is het gevolg. Trek de kwestie uit de duisternis, wijs iedereen erop hoe smerig en walgelijk vet ze zijn. Goed, het zal een paar suicidale zieltjes kosten maar dat is het offer dat we moeten brengen voor de volgende generatie.
*tikt een stacker weg*

D. zei:
Kortom, we zitten in no-time opgescheept met een smerige vette, rokende en naar knoflook stinkende meerderheid van de nederlandse beroepsbevolking.

Welkom in winkelcentrum paddepoel :(

Terug
Naar boven