XXL Nutrition

Overhead press overbodig

Per individu individueel?

Eens, heb me een tijd op mp gefocust en kwam tot 1x100, bank zakte in die weken tot het nulpunt.

maar waarom moet je helemaal op het ene focussen of dan weer totaal op het andere?

Kan toch gewoon hand in hand gaan je kan beide doen en dan gaan beide wel omhoog.

Weet niet waarom ik dat toen deed hehe, zal hem als assistentie weer eens toevoegen en kijken welk verhaal klopt.

De een gaat op bench vooruit met overhead press assistance, de ander gaat er op achteruit.
Er is dus niet zo heel veel feitelijks over te zeggen, dan dat het persoonsgebonden is.

Ik denk dat als je achteruit gaat op je bench door overhead werk, je het niet als assistance gebruikt. Ik denk dat je dan teveel bezig bent met de oh press prioriteren, dat kan zijn door te vaak bench te vervangen door oh press (en je dus de bewegingsbaan minder eigen wordt) of te zwaar gaat/veel volume draait op oh press. Als assistance zou je altijd reps over moeten houden. Ik merk zelf bijvoorbeeld weleens als ik op de zaterdag net te hard heb gepushed op overhead werk, dat mijn maandagsessie bench onnodig zwaar is. Benchen met vermoeide schouders is waardeloos, benchen met sterke schouders door goed met je overhead assistance om te gaan daarentegen,,,

Ik denk dat als je achteruit gaat op je bench door overhead werk, je het niet als assistance gebruikt. Ik denk dat je dan teveel bezig bent met de oh press prioriteren, dat kan zijn door te vaak bench te vervangen door oh press (en je dus de bewegingsbaan minder eigen wordt) of te zwaar gaat/veel volume draait op oh press. Als assistance zou je altijd reps over moeten houden. Ik merk zelf bijvoorbeeld weleens als ik op de zaterdag net te hard heb gepushed op overhead werk, dat mijn maandagsessie bench onnodig zwaar is. Benchen met vermoeide schouders is waardeloos, benchen met sterke schouders door goed met je overhead assistance om te gaan daarentegen,,,

Het ligt aan een hoop dingen denk ik, soms kun je wel iets als assistance nemen, maar als je bepaalde problemen hebt met stabiliteit, houding of andere blessure(achtige) problemen, kan je bench daaronder lijden.
Maar we hebben het dan niet over de overheadpress in zijn algemeen, maar de problemen van degene die het doet, dus ik ben het wel eens met wat jij zegt.

Eigenlijk zou je dus, als je geen problemen hebt zoals hierboven, altijd baat hebben bij een overheadpress, mits dus in een goede verhouding met bench (en andere oefeningen)?

• Topic Starter Topic Starter
Viel mij op dat de OHP bij Wendler 531 en dus ook bij mijn schema (Juggernaut program 2.0) er standaard in zit en er een vaste dag voor is. Ben het overigens helemaal met Starter20 eens. Waarom hechten Jim Wendler en Chad Wesley Smith dan zoveel waarde aan die OHP of lijkt dat maar zo?

Viel mij op dat de OHP bij Wendler 531 en dus ook bij mijn schema (Juggernaut program 2.0) er standaard in zit en er een vaste dag voor is. Ben het overigens helemaal met Starter20 eens. Waarom hechten Jim Wendler en Chad Wesley Smith dan zoveel waarde aan die OHP of lijkt dat maar zo?

Zijn dan ook geen powerlifting programma's strikt genomen. Die basistemplates worden ook vaak voor algemene kracht als ondersteuning voor andere sporten gebruikt, ohp worden dan gelijk een stuk interessanter tov een bench die dan imo vrij waardeloos wordt. In tegenstelling tot powerlifting waar benchen echt centraal staat.

Ik heb destijds 4 maand mijn bench als assistence gebruikt en MP als main oefening. Het koste me in eerste instantie wat tijd om weer wat zwaarder te benchen maar na een maand was mijn bench hoger dan ooit.
Ik denk persoonlijk dat je bench echt niet achteruit gegaan is hooguit dat je lichaam een tijdje nodig heeft om te wennen aan het wat zwaardere benchen.

Terug
Naar boven