XXL Nutrition

Overtrainen

Mystical

Novice
Waardering
0
Beste allen,

Begin mei ben ik verhuisd en in mijn complex zit een sportschool, super handig. Waar ik vroeger 2 a 3 keer per week ging sporten ga ik nu vaker, veel vaker.

Nu is mijn vraag hoe zorg ik dat ik zonder overtrained te raken toch maximaal kan trainen.

Kort gezegd komt het er op neer dat ik 2 maal per week spin (voor de cardio) en daarna in drie schema's aan krachttraining doe: dag 1) borst schouders (boven) rug train, dag 2) benen, dag 3) armen onderrug en buik en dan dag 4) weer cardio.

Kan ik dit oneindig lang door blijven trainen of moet ik nu ook een rustdag nemen ondanks het feit dat iedere spiergroep nu gewoon 48 uur rust heeft? Moet er nog wel bij vermelden dat ik nooit langer dan 1 uur tot 1 uur en 15 min train per dag!

Alvast bedankt voor de hulp! :D

Volgens mij valt jou schema wel mee.
Zo heel zwaar vind ik het niet.. Ik weet niet hoe lang je met die cardio bezig ben?

Wat betreft overtrainen.. luisteren naar je lichaam. Je voelt het vanzelf wanneer je tot je max zit. Je kan je schema altijd aanpassen.

Let hier maar op:

Common warning signs of overtraining include:
Washed-out feeling, tired, drained, lack of energy
Mild leg soreness, general aches and pains
Pain in muscles and joints
Sudden drop in performance
Insomnia
Headaches
Decreased immunity (increased number of colds, and sore throats)
Decrease in training capacity / intensity
Moodiness and irritability
Depression
Loss of enthusiasm for the sport
Decreased appetite
Increased incidence of injuries.
A compulsive need to exercise
http://sportsmedicine.about.com/cs/overtraining/a/aa062499a.htm

• Topic Starter Topic Starter
Niet zo zwaar

Hehehehe omdat ik er niet bij zeg hoe zwaar ik train, wordt mijn aantal keren trainen (4 keer kracht en 2 keer spinnen) aangemerkt als niet zo zwaar ???. Feitelijk iedere dag in de sportschool staan voelt toch als behoorlijk afzien! :D Daarnaast staan de meeste mensen minimaal 20% van de tijd toch te ouwehoeren met maten/personeel/en compleet vreemden!

Hoe mijn lichaam voelt is nu juist het probleem. Kan je onbeperkt iedere dag 1 tot anderhalf uur trainen zonder de "gebruikelijke" rustdagen te pakken? Telt bijvoorbeeld een uur spinnen als rustdag. Anders geformuleerd, is een rustdag een dag dat je een bepaalde spiergroep niet nogmaals traint, of een dag dat je helemaal niets doet, dus ook geen cardio.

Hoor het graag!

Ow ik dacht 3 dagen kracht te lezen

Moet je je schema er ook bij vermelden.
Voor het zelfde geld pak je overal 1 oefening voor met 1 rep:p:D:D

Tjah wat is overtrainen. Iig iets want veel te veel overschat word.
Zelf doe ik zonder moeite 4 keer per week 1,5 uur kracht training. Maar als ik af en toe een week er tussen heb zitten dat ik nog eens 1 of 2 dagen extra wil trainen doe ik dat er gewoon bij. Train op gevoel want de cijvertjes qwa uuren reps/sets en hoevaak verschild per persoon. Je moet zelf aanvoelen tot hoe ver je kan gaan.
Je kunt er ook wel op trainen om langer en vaker door te gaan zonder last te krijgen van overtraining.

Mijn gemiddelde week ziet er zo uit
4x 30 min cardio ochtend
4x 1,5uur kracht en er na af en toe 20 min cardio

En sommige weken nog 2 extra trainingsdagen er bij

• Topic Starter Topic Starter
Daar zit wat in. Aangezien onze sportschool in het complex zit, vrij klein is en niet bestand is tegen enorm krachttrain geweld, heb ik geen enkel benul hoe al die oefeningen heten. Omdat ik sinds een paar maandjes sport werk ik voornamelijk met toestellen (en gek genoeg staan daar geen imposante namen op! :().

Ik doe:

Dag 1: borst 3x , 3x rug en 3x schouder (alles 3 sets en 12 reps)
Dag 2: Cardio (1 uur spinnen)
Dag 3: onderrug 1x, biceps en triceps beide 2x, buikspieren 2x (alles 3 sets en 12 reps)
Dag 4: hiervan ken ik de namen niet maar vijf apparaten voor boven en onderbenen (alles 3 sets en 12 reps)
Dag 5: Cardio (1 uur spinnen)
en dan weer schema zoals dag 1!

Op alle krachttraining dagen doe ik ook nog warming-up en cooling down (toaal 20 min fietsen meestal).

Dus feitelijk 7 dagen per week/behoudens dagen dat ik om wat voor reden dan ook niet kan, al komen die weinig voor!

Tjah wat is overtrainen. Iig iets want veel te veel overschat word.
Zelf doe ik zonder moeite 4 keer per week 1,5 uur kracht training. Maar als ik af en toe een week er tussen heb zitten dat ik nog eens 1 of 2 dagen extra wil trainen doe ik dat er gewoon bij. Train op gevoel want de cijvertjes qwa uuren reps/sets en hoevaak verschild per persoon. Je moet zelf aanvoelen tot hoe ver je kan gaan.
Je kunt er ook wel op trainen om langer en vaker door te gaan zonder last te krijgen van overtraining.

Mijn gemiddelde week ziet er zo uit
4x 30 min cardio ochtend
4x 1,5uur kracht en er na af en toe 20 min cardio

En sommige weken nog 2 extra trainingsdagen er bij

ligt hem er ook helemaal aan hoeveel je tot failure gaat. Als je superintensief sport, dan kun je veel minder volume aan dan als je het wat rustiger aan doet.

4 keer in de week intensieve interval training is veel zwaarder dan 12 keer in de week rustig joggen. Hetzelfde met krachttraining. Als je IEDERE set tot failure gaat kun je minder hebben dan wanneer je dat niet doet. neem de olympische gewichtheffers... trainen 3 keer per dag en gaan nooit tot failure.

Ik stop zeg maar waneer er nog met veel moeite 2 reps uit kan persen dus niet over failure heen op dit moment. Zo af en toe foreced reps op de bassis oefeningen.
Trouwens nu ik niet meer met forced reps train is in 2 week tijd mischien wel 5 tot 10 kg van mijn max af gegaan. Nu ik het weer helemaal zelf doe zit is dus bij een paar oefeningen lager in gewicht.

Na 8 week ga ik weer over mijn max heen trainen want dan pak ik gewoon veel meer gewicht. Of het beter is weet ik niet.

Terug
Naar boven