MuscleMeat

overtraining?

dexterlab

Cool Novice
Waardering
0
Als je bijvoorbeeld je borst of rug of schouders traint, kan je dit voor 1 uur doen of is dat overtraining???
De meningen in de fitness zijn verdeeld...

Wat denken jullie?

Ik heb er geen idee van, maar als ik jou was zou ik gewoon om je schouders te trainen 3 series van 15 reps stiff arm pullovers, en daarna 3 series van 15 reps upright rows, dan train je wel je schouders maar eerst train je om breder te worden, en daarna train je je monnikkapspieren die bovenop je schouders zitten
ik hoop dat je hier wat aan hebt

Ik heb er geen idee van, maar als ik jou was zou ik gewoon om je schouders te trainen 3 series van 15 reps stiff arm pullovers, en daarna 3 series van 15 reps upright rows, dan train je wel je schouders maar eerst train je om breder te worden, en daarna train je je monnikkapspieren die bovenop je schouders zitten

:orly:

3 à 4 oefeningen met 3à 4 setjes zijn voldoende. Veel meer doen en dus langer trainen per spiergroep is imo nutteloos.
Ik had ook veel vrienden die begonnen zijn met 2uur in de gym te slijten toen ze juist begonnen. Diegenen die nog overschieten trainen nu met mij ong 3kwartiertjes voor 2 spiergroepen...

Dat zal per persoon verschillen, ligt er aan hoe zwaar je traint enz.

normaalgezien niet

na elke training heeft het lichaam tijd nodig om te herstellen, wanneer je te vroeg in de herstelfase weer begint met trainen kan het herstelproces langer duren. als deze trainingsprikkels elkaar te vlug in de tijd opvolgen kan er op een gegeven moment overtraining ontstaan.
symptomen van overtraining zijn hoge rustpols,slapeloosheid,slechte eetlust, gewichtsverlies,spieren die pijn doen,...

als je voor genoeg rust zorgt,je training in orde is alsook je voeding zal je je niet overtrainen (normaalgezien)
en kun je gerust jouw borst voor een uur trainen ;)

???

ja, wat is dit nu weer voor uitleg?

Als je een uur één spiergroep traint heb je er denk ik toch al gauw 5 oefeningen opzitten, of je moet al 10 sets per oefening doen.
Lijkt me totaal overbodig, voor een spiergroep als de borst hou ik zelf ervan om 3 oefeningen te doen, en omdat het een grote spiergroep is doe ik 5 sets per oefening.
Bij schouders bijv. praat je over meerdere kleinere spiergroepjes (voorkant, zijkant, achterkant en traps).
Als je die dan ook gewoon weer afzonderlijk traint en daar vier oefeningen voor doet zit je naar mijn mening gewoon goed, en mocht je meer willen pak je 2 oefeningen voor deze "spiergroepjes" of doe je bijv. 5 sets ipv 3.

1 spier met drie delen , geen meerdere spiergroepen
trapezius is ook geen andere spiergroep maar weer gewoon een andere spier

thx voor de verbetering, maar ik denk dat het wel duidelijk was toch?
Als we het helemaal 100% correct willen verwoorden praten we namelijk ook nog altijd over een 3 koppige spier ipv. 1 spier met 3 delen.

mja elke kop is 1 deel
drie koppige of drie delige zijn beide correct

Overtraining = Accumulated Fatigue, dus kan je per definitie niet met één sessie overtraind raken. Het is de vermoeidheid die zich over een periode (enkele weken, enkele maanden) opbouwt die ervoor zorgt dat je vanaf een bep punt stilvalt en achteruit begint te gaan. cuda verwoordt het mss nog het beste. Zoek eens op google naar "overtraining""accumulated fatigue" en lees wat ;). Succes.

Btw over per spiergroep trainen... ben ik persoopnlijk tegen maar soit dat terzijde :p:D. Als je niet weet wat overtraining is (no offense), ben je waarschijnlijk ook nog teveel een beginner om per spiergroei/lichaamsdeel te trainen.

Zoek ook is het verschil op tussen overtraining en overreaching.

Terug
Naar boven