AndroidHealthClinic

probleempje met squaten

ForestElder

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
Hey bb gasten

als ik squat dan heb ik soms de neiging om voorover te hangen, is daar iets tegen te doen. Ik kijk wel steeds omhoog als ik squad zodat me rug recht is.

Bij een te laag gewicht heb ik hier ook wel last van

Verhoogje onder hielen leggen wil ook wel eens helpen

Tot op zeker punt is vooroverbuigen normaal. Zolang je rug niet buigt, kan het geen kwaad. Zorg wel dat je niet overdrijft, het moet geen good morning worden.

Leeg aub geen plankje onder je hielen, dat verergert je techniekproblemen alleen maar.

Kijk eens naar de squatRx-filmpjes, in het PL-hok staan ze in een sticky.

probeer eens te front squaten en dan langzaam aan weer naar back squat gaan, heeft bij mij erg geholpen.

Hey bb gasten

als ik squat dan heb ik soms de neiging om voorover te hangen, is daar iets tegen te doen. Ik kijk wel steeds omhoog als ik squad zodat me rug recht is.

Als je omhoog kijkt verplaats je je evenwichtspunt naar achter en ga je dus automatisch wat meer naar voor leunen. Probeer eens gewoon recht voor je te kijken.

Voordat je begint, neem dan al een goede houding aan. Schouderbladen samenknijpen voordat je onder de barbbell gaat staan, zo smal mogelijk beetpakken, kont naar achter, borst naar voren/omhoog en span je buikspieren, rugspieren en glutes aan.

Kijk ook naar de plaatsing van de barbbell op je rug. Een squat met een high bar of een low bar kan ook een wereld van verschil maken.

Je moet effe een tijdje in de Smith machine squatten, dan blijft de stang namelijk op zijn plaats.

bedoel je dat het gewicht van de barbell jou voorover duwt? dan moet je gaan deadliften want je onderrug is te zwak, heb dit probleem zelf gehad en zo opgelost...die squats van mij leken toen meer op goodmornings

Je moet effe een tijdje in de Smith machine squatten, dan blijft de stang namelijk op zijn plaats.

Nee. Als je techniek niet goed is moet je gewoon beginnen met de lege bar tot je het onder de knie hebt en daarna geleidelijk aan gewicht verhogen. In een smith machine squatten ga je niets van leren.

Het kan best zijn dat je techniek wel degelijk is (buiten het feit dat je omhoog kijkt) en je je zorgen maakt om niets. Zoals hier al gezegd is, is een beetje voorover leunen normaal.

Uit starting strength:
Looking up when squatting is the enemy of depth, hip drive out of the bottom, and correct chest position, the three most important factors in a safe, correct squat. This bizarre neck position is inherently unsafe anyway. To place the cervical spine in extreme hyperextension and then to place a heavy weight on the trapezius muscles directly underneath it is, at best, imprudent.
Figure 21: How looking up and looking down affects trainee balance. Note that in A the trainee's center of balance is shifted to the rear. In B, moving the head down brings the center of balance forward

Daar wordt je techniek alleen maar rotter van. De smith machine is alleen handig om je handdoek ofzo aan te hangen als je hem kwijt moet.

Terug
Naar boven