Heeft iemand een idee hoeveel we per jaar weggeven aan ontwikkelingshulp?
Ongeveer 0,8%BBP, dat is net iets meer dan de afgesproken 0,7%.
Die 0,7% zijn afgesproken door de zogenaamde 'OESO'.
In eerste instantie zou ik niet zozeer zeggen dat het bedrag lager moet, maar vooral: verander de manier waarop.
Er zijn zo verschrikkelijk veel instanties en organisaties die allemaal een beetje krijgen, waardoor er dus automagisch veel aan de strijkstok blijft plakken. Centraliseer dat in een overkoepelende organisatie die onder de vlag van de overheid.
Dat betekent dat er, potentieel, meer geld nuttig besteed kan worden en dat de gemaakte kosten veel inzichtelijker zijn voor ons, als volk.
Over de hoogte van het bedrag valt te redetwisten. Ik vind het heel naar om te zien hoe het gaat in de zorg en dan snap ik dat het wrang voelt als er steeds zo'n bedrag wordt overgemaakt. Aan de andere kant, we hebben als 'ontwikkelde' landen die afspraak gemaakt en het is maar de vraag wat het breken van die afspraak voor gevolgen heeft voor handelsbetrekkingen.
Een soortgelijk argument is er voor het koningshuis. Ja, het is voornamelijk symbolisch, maar het is tevens een soort visitekaartje. Als de koningin naar een of ander 'apenland' gaat, heeft dat als gevolg dat Nederland in beeld komt bij dat land, wat op haar beurt positieve gevolgen KAN hebben voor handelsbetrekkingen met het bewuste land.
Je kan wel zeggen dat het weg moet 'want is duur', maar kijk dan ook naar wat het oplevert. Misschien levert het wel veel meer op.
Waarom ben je tegen de aftrek van hypotheekrente voor de hogere inkomens?
Inderdaad en definieer eerst 'hoger' maar eens. Modaal? Drie keer modaal? Een miljoen?
Verder zijn er legio huizenbezitters die een huis kunnen bezitten bij de gratie van de HRA, of dat goed is of slecht kan ik niet beoordelen, maar het is een situatie die de overheid zelf in de hand heeft gewerkt.
Ik ben wel voorstander voor het geleidelijk uitfaseren van de HRA, zeker tot een bepaalde hoogte van hypotheek of misschien helemaal.
Maar zomaar *knip* weg zal meer slechts dan goeds doen, voor de woningmarkt en huisbezitters.