XXL Nutrition

Radeloos!!! Help!!!

  • Topic starter yayyay
  • Startdatum
  • Reacties 75
  • Weergaven 6K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

zoveel mensen zoveel meningen... maak zelf je keuze. Jij raakt alleen maar in de war door al die meningen ;)
 
Maak gewoon een keuze beide zullen goed werken... Persoonlijk zou ik zeggen doe die van Rip (met pendlay) werkt voor heel veel mensen, staat goed aangeschreven, is gebasseerd op the strongest shall survive van bill starr, is erg populair en bestaat veel documentatie over dus veel mensen zullen je kunnen helpen. Maar die van victor zal ook wel prima werken want die is bijna op het zelfde gebaseerd.
 

Bron? Ik zeg niet dat het beter is dan jou FB, slechts dat het ook prima geschikt is voor beginners. Ik zie zelf als grote voordelen dat je moeilijk over kunt trainen en je je dwingt om je goed te verdiepen in alle oefeningen waar je bij FB imo een stuk gevoeliger bent voor overtraining en de oefeningen vaststaan vantevoren.

@TS er is geen absolute betere keuze, overal zitten voor en nadelen aan.. maak een keuze en ga uit dat schema zoveel mogelijk uithalen in 8-12 weken, probeer dan weer eens wat anders. Op den duur zal je merken wat voor jou het beste werkt en het beste aanvoelt.
 
Daantje
kan je wat meer vertellen over jouw advies zoals sites etc.

Hierna ga ik me laatste beslissing maken, maar ik denk dat een split het niet gaat worden... ( vind het niet fijn zoveel te onthouden)
 
Oke jij kan natuurlijk de uitzondering op de regel zijn en ga je wel goed op split. Maar de consensus is toch wel dat split niet optimaal voor beginner... Zo heb ik het zelf iig ook ervaren.

Dat je door split veel oefeningen leert kennen is idd wel voordelig, maar om daar nou een schema voor te kiezen. Met FB leer je ze uiteindelijk ook kennen, bovendien zijn de compounds de oefeningen die echt belangrijk zijn om te leren omdat die een grote leercurve hebben.

Wat betreft overtraining, nou ben ik geen expert, maar volgens mij is overtraining bij beginners vrij lastig.

Daantje
kan je wat meer vertellen over jouw advies zoals sites etc.

wat?
 
Waar die trainingachema van rippetoe met pendal strongest shall survive ofso te vinden is met info zoals voordelen nadelen.

Samengevat een site zoals die van victor voor die unieke rippetoe
 
ok ik heb het ongeveer gelezen maar heb nu een vraag:
SS is echt om sterker te worden en omdat het over 5-6 maanden al zomer is en nog (mischien) ga cutten tussen februari-maart

en daarom zou ik willen weten welke je meer ''ripped'' maakt? SS of FB? (ik weet dat beide vooral voor kracht zijn)

ik vind ook dat SS meer compounds zijn en weet niet zeker of ik wel genoeg mijn biceps etc. train (ik deed meestal isolatie daarom)

Maar ik zie wel overeenkomsten tussen een FB en SS zoals;
- gewichten verhogen na elke training
- 3X5
- a b workout
- vooral op kracht

maar stel ik heb dit 2 maanden gedaan en heb een goed begin, wat moet ik daarna doen? want ik had een reactie gelezen dat dit vooral sterker maakt en niet echt veel visueels toevoegd, klopt dit?

ik snap ook niet echt hoe je je gewichten moet verhogen, dus met hoeveel en wanneer?

verder wil ik jullie allemaal bedanken en als ik over 1 maand resultaat zie zal ik jullie allemaal belonen met KARMA (alleen de leden die voor die ene maand hebben gereageerd natuurlijk) ;)
 
BB is een sport voor de lange termijn... over 1 maand zal je waarschijnlijk nog weinig of niks zien.
 
SS is echt om sterker te worden en omdat het over 5-6 maanden al zomer is en nog (mischien) ga cutten tussen februari-maart

Waarom zou je reeds gaan cutten als je nog niet eens genoeg massa hebt? ???
 
Welke je meer ripped maakt maakt geen **** uit man kies er gewoon een.

Dat SS niet echt visueel toevoegd is complete bullshit, nogmaals als beginner is er niet veel nodig om goeie gains te maken. Dus je hoeft je het komende jaar waarschijnlijk nog niet druk te maken over hypertrofie.

+1 wat Dinky zegt, BB is een lange termijn sport, het gaat jaren duren voordat jij een echt goed fysiek ontwikkeld, knoop dat in je oren anders zet je verwachtingen te hoog -> en stop je. Maar dat gezegd zou je na ongv. 2/3 maanden afhankelijk van je huidige fysiek een ''aardig'' verschil zien.

SS is een schema wat je eigenlijk langer dan 2 maanden volgt, denk eerder aan 6 maanden ofzo, maar basically blijf je het volgen totdat het stopt werken. Daarna kan je bv. de 5x5 van bill starr/madcow doen of een UB/LB schema.

Wat betreft het verhogen dat staat allemaal uitgelegd in de guide, lees hem nog eens goed door want ik het idee dat je hele idee (van BB ook) niet snapt, daar staat ook uitgelegd dat je die bicep curls echt niet nodig hebt. De compounds zijn meer dan genoeg, maar als je graag bicep isolaties wilt doen kan je met SS na een paar maanden curls toevoegen en na een paar weken chinups.....

Wat betreft verhogen van gewichten (staat ook weer in de guide):

''Voor jonge mannen die tussen de 70 en de 90 kilo wegen, is het verstandig om per training 7-9 kilo op te voeren bij de Deadlift. Bij Squatten kun je per training 4,5 – 7 kilo toevoegen. Dit tempo van verhogen doe je gedurende 3 á 4 weken. Daarna halveer je dit tempo. Bankdrukken, Presses en Powercleans (of Pendlay Rows) gaan steeds met 2,5 – 4,-5 kilo omhoog per training. Na twee tot drie weken neemt dit tempo van vooruitgang af, en ga je omhoog met 1– 2,5 kilo. Jonge vrouwen gaan even snel omhoog bij de Squat en de Deadlift, natuurlijk is het gewicht aangepast naar lichaamsgewicht. Bij de Press, Bankdrukken en Power Cleans en andere oefeningen ligt het tempo van gewicht toevoegen lager.

The general rule of thumb developed by me (for internet instruction purposes):

1) If you get all 3 sets of 5 with proper technique, then move the weight up as described above.

2) If you get all 3 sets of 5 with proper technique, but bar speed was exceedingly slow on the last few reps (i.e. you busted a nut trying to complete your reps), then you may end up stalling if you add the full amount. Err on the side of "lower". i.e. don't add 20 lbs to the deadlift, add 15. Don't add 10 lbs to the press, add 5 (or even 2.5), etc.

3) If you get the first 2 sets of 5 with proper technique, but you only get 4 reps on the 3rd, then determine if it was a "recovery deficit" (4 hours sleep last night/skipped meals, etc) or a "technique deficit" (body wasn't tight during presses, leaned forward too much in squat, etc). If the strength or technique deficit was an anomaly and/or is easily correctable, then you can probably add the normal amount of weight as described above. If the weight just felt dog heavy, then add only a bit more, or even keep the weight the same for the next workout. Better to get your 5/5/5 next workout then get a 5/5/3 or a 5/4/4 with a heavier weight.

4) If you get at least 12 or 13 of the reps total (i.e. 5/4/4 or 5/4/3 or 4/4/4) then keep the weight the same for the next workout.

If you get something strange like 5/5/2 or 5/3/4 on your 3 sets, then you probably just need to be more mindful of rest periods. Best to use 3 minutes between pressing, cleaning and rowing work sets and up to 5 for squats and deadlifts if necessary. For now, use a little too much rest rather than too little rest.

If you can't get at least the first set of 5, or if you are missing 2 or more reps each on the 2nd and 3rd sets, then you are using too much weight, assuming you recently started training.

If you had been making progress, but then all of sudden, you have several workouts in a row where you can't add weight to the bar for an exercise and get your 5/5/5, then see the sections on "stalling" ''

Komt er dus op neer dat je elke training verhoogt als je werksetjes haalt. Maar lees het nog ff door.
 
Ik denk dat ik voor de fb ga want het is gewoon Ss met de extras (bicep, tricep)

alleen zou ik nog wat willen horen van Prestigio, hij was degene die hiermee kwam dus heeft hij erwel. ervaring mee..

Maar is het slimmer om deze oefeningen 3X5 te doen of 2X8-12...

@daantje
ik had meer het algemene stuk gelezen dus de intro + oefeningen..

@dinky
ja dat heb ik gemerkt... :(
 
Ik denk dat ik voor de fb ga want het is gewoon Ss met de extras (bicep, tricep)

alleen zou ik nog wat willen horen van Prestigio, hij was degene die hiermee kwam dus heeft hij erwel. ervaring mee..

Maar is het slimmer om deze oefeningen 3X5 te doen of 2X8-12...

@daantje
ik had meer het algemene stuk gelezen dus de intro + oefeningen..

@dinky
ja dat heb ik gemerkt... :(

Jezus christus wat een mierenneukerij hierzo zeg. Ga gewoon trainen en 3x5 zal je op de lange termijn nauwelijks massa pakken maar meer kracht. Trainen is niet moeilijk of ingewikkeld je moet de oefeningen correct doen en daar heb je geen ingewikkelde programma's voor nodig zoals rippetoe of p90x waar zogenaamde geheimen zijn die nooit verteld zijn die je in een week 1 kilo spier geven. En tenslotte is je training nutteloos als je geen goede etensmanieren hebt.
 
Als jij Stefbodybuilder als voorbeeld hebt.... neem hem dan ook als voorbeeld. Die gast loopt niet te miepen maar is als een paar jaar stevig aan het trainen.
Hoe vaak moeten mensen herhalen dat je geen extra isolatie oefeningen nodig hebt als je goed met compounds traint.
Vergeet die biceps curl.... pak je bent-over-row en je deadlift zo zwaar dat je armen daarna al zo leeg zijn dat je geen 3kg meer kan curlen.
En ga goed eten... zolang jij blijft zeggen dat een bak kwark te duur is
En je daarbij geen goed voedingsschema hebt. Geloof ik nooit dat je voldoende goed eet.
Oow, je zal ook wel groeien hoor, doet iedereen tenslotte in zijn pubertijd.
Maar dan moet je niet meer verwachten dan dat.
 
als jij stefbodybuilder als voorbeeld hebt.... Neem hem dan ook als voorbeeld. Die gast loopt niet te miepen maar is als een paar jaar stevig aan het trainen.
Hoe vaak moeten mensen herhalen dat je geen extra isolatie oefeningen nodig hebt als je goed met compounds traint.
Vergeet die biceps curl.... Pak je bent-over-row en je deadlift zo zwaar dat je armen daarna al zo leeg zijn dat je geen 3kg meer kan curlen.
En ga goed eten... Zolang jij blijft zeggen dat een bak kwark te duur is
en je daarbij geen goed voedingsschema hebt. Geloof ik nooit dat je voldoende goed eet.
Oow, je zal ook wel groeien hoor, doet iedereen tenslotte in zijn pubertijd.
Maar dan moet je niet meer verwachten dan dat.

+1
 
Als jij Stefbodybuilder als voorbeeld hebt.... neem hem dan ook als voorbeeld. Die gast loopt niet te miepen maar is als een paar jaar stevig aan het trainen.
Hoe vaak moeten mensen herhalen dat je geen extra isolatie oefeningen nodig hebt als je goed met compounds traint.
Vergeet die biceps curl.... pak je bent-over-row en je deadlift zo zwaar dat je armen daarna al zo leeg zijn dat je geen 3kg meer kan curlen.
En ga goed eten... zolang jij blijft zeggen dat een bak kwark te duur is
En je daarbij geen goed voedingsschema hebt. Geloof ik nooit dat je voldoende goed eet.
Oow, je zal ook wel groeien hoor, doet iedereen tenslotte in zijn pubertijd.
Maar dan moet je niet meer verwachten dan dat.

Hier sluit ik me bij aan.
Begin met trainen volgens een fullbody schema. Zorg dat de uitvoering van de oefeningen goed is en ga daarna pas naar de gewichten kijken.
Zeker de eerste paar keren zul je spierpijn ervaren, maar dat wordt steeds minder.
Ga goed eten, en blijf consequent trainen. Geen smoesjes verzinnen, geen medelijden hebben met jezelf etc.
Je schema gaat vooral bestaan uit compound oefeningen, eventueel aangevuld met wat assistance isolaties.
Voeding staat bovenaan in het vaandel, gevolgd door training, gevolgd door rust.
 
@ dinky toy
ik ben niet aan het miepen maar ik wil dit keer geen slechte keuze maken en weer mijn tijd verdoen!!!
ik kan pas op dinsdag weer trainen dus heb nog wel wat bedenk tijd... btw wat vind jij prestigio rippetoe of victor..

Maar der is geen bent over row tog...
hier dit is rippetoe;
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift

En dit is victor
Squat 3x5/Squat 2x8-12
Deadlift 3x5/Romanian deadlift 2x8-12
Bench Press 3x5/Bench Press 2x8-12
Barbell row 3x5/Inverted row 2x8-12
Cable/EZ Bar upright row 2x8-12
Lying barbell extension 2x8-12
Barbell curl 2x8-12
Calf raise (seated/standing) 2x8-12

btw is het idee van rippetoe niet gewoon powerlifting
en wat is beter 3x5 of 2x8-12 (mijn doel is liever massa))
 
Laatst bewerkt:
dat is maar de helft van Rippetoe.... ga je nou eens deftig inlezen! en niet alleen maar vluchtig
 
Ik heb het dit keer goed gelezen en hij zei echt 3?! Hij zei zelfs de "big three"
 
misschien kun je het boek burn the fat, feed the muscle lezen..
ik denk dat je daar ook nog wat aan hebt!.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven