AndroidHealthClinic

Recent weer begonnen, overstappen naar Split?

NielsNo2

Novice
Waardering
1
Lengte
1m92
Massa
87kg
Vetpercentage
15%
Allen,

Ik had al eens eerder een post gedaan in het beginners forum, maar daar kreeg ik erg weinig reactie J

Tot zo’n 8 jaar geleden was ik vrij fanatiek bezig met trainen en voedingschema’s.
Ik zat toen rond de 90 kg en 10%, daar was ik al best tevreden mee.
Door andere prio’s (en ik geef het toe, matige discipline) gestopt met trainen en andere hobby’s gaan doen.

Die andere hobby’s heb ik nu weer aan de kant gezet ivm een gezinsleventje en ik ben weer begonnen met trainen zodat papa zich ook een beetje fit voelt en er ook zo uit ziet J Nu pas weer 6 weekjes bezig, en wat zijn die gezichten zwaar geworden de afgelopen jaren!! :D
Doel is zowel kracht als massa heb daar niet echt een voorkeur.

Ik train nu FB op zondag en woensdag, alles 3X10 (woensdag begin ik met benen, zondag begin ik met rug):
- Deadlift
- Latt pull
- Seated row
- Squat
- Leg curls
- Calf raises
- Benchpress of Fly’s
- Dumbell militairy press
- Shrugs
- Soms extra isolatie oefening van biceps / triceps

Voeding heb ik overigens aardig op orde.

Wel ervaar ik dat het herstellen na een training toch vrij lang duurt.
Veelal heb ik de volgende training nog lichte spierpijn (vooral hamstrings door deadlift en borst) en merk ik dat de laatste (kleinere) spiergroepen maar matig getrained kunnen worden omdat de benen en rug de meeste energie al hebben gevraagd.

Het uitvoeren van de oefeningen gaat verder als vanzelf (strikt en gecontroleerd) maar ik merk dat ik vaak aan de zware kant train en dat komt wellicht omdat ik al eens eerder veel meer kon en nu daar zo snel mogelijk weer naar toe wil…
Ik train dus trikt en tot failure, 3X10 kan ik op die manier meestal net halen.

Ik speel met de gedachte om over te stappen naar een 2 of 3 dagen split schema.
Aan de andere kant vraag ik me af of ik wellicht iets minder zwaar moet gaan trainen omdat ik nog maar weer net ben begonnen, maar dan gaat mijn gevoel parten spelen (voldaan gevoel heb ik als ik het maximale er uit heb gehaald).

Eigenlijk ben ik een beetje op zoek naar of ik dus nu al goed kan overstappen naar een split schema of dat ik niet zo moet zeuren en gewoon wat rustiger aan moet gaan doen en het moet houden bij 2X FB?

Gewoon rustig opbouw en je ego even opzij zetten, ik herken het maar al te goed (kom terug van een paar blessures) maar het is het niet waard om iets te diep te gaan en een blessure op te lopen. Wat je schema betreft vind ik dat je nogal veel oefeningen doet. Stap mss over naar een 3 daags fullbody en pik er 2-3 compounds uit + mss wat isolatie en ga daar volledig op los. Het is de kwaliteit van je training die telt niet de kwantiteit. Een voldaan gevoel is geen indicator voor progressie.

Je mag qua gewichten best zwaar trainen (zolang je uitvoering goed is), maar "failure" is een tool dat je niet zomaar moet inzetten. Daarnaast vind ik je workout niet mooi in balans. Wat je zou kunnen doen:

Bent-over Rows
Decline BP
Stiff-Legged DL
Overhead Press
Squats
Chin-ups
Close-grip BP
Seated Calf Raises

• Topic Starter Topic Starter
Dank voor de tip. Het liefst ga ik ook 3 keer trainen, maar ivm werk (lange dagen) en gezinsleven zit dat er niet altijd helemaal in. Voor blessures pas ik zeker goed op.
3 daagse FB lijkt mij persoonlijk weer wat te veel van het goede, ik heb ook hersteltijd nodig :)

Gewoon rustig opbouw en je ego even opzij zetten, ik herken het maar al te goed (kom terug van een paar blessures) maar het is het niet waard om iets te diep te gaan en een blessure op te lopen. Wat je schema betreft vind ik dat je nogal veel oefeningen doet. Stap mss over naar een 3 daags fullbody en pik er 2-3 compounds uit + mss wat isolatie en ga daar volledig op los. Het is de kwaliteit van je training die telt niet de kwantiteit. Een voldaan gevoel is geen indicator voor progressie.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zie eigenlijk veel mensen vaak tot failure trainen :eek: En ik moet zeggen dat ik dat vroeger (jaren geleden) ook veelal heb gedaan. Maar dat kan ook goed aan mijzelf liggen (TE goed willen doen).

Valt me op dat niemand mij nog een split schema aanbeveeld. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom niet. Is dat omdat ik eerst nog "rustig" :D moet opbouwen of omdat ik als beginner makkelijk herstel en dat daarom mn lichaam 2 keer FB goed kan handelen?

Wat betreft je voorgestelde schema, ziet er niet gek uit maar maakt ook niet heel veel verschil met die van mij behalve dat je de isolatie oefeningen achterwege hebt gelaten en de BP vervangen door close grip.
Voor full body is dat inderdaad voldoende! Ik ga het overwegen!

Je mag qua gewichten best zwaar trainen (zolang je uitvoering goed is), maar "failure" is een tool dat je niet zomaar moet inzetten. Daarnaast vind ik je workout niet mooi in balans. Wat je zou kunnen doen:

Bent-over Rows
Decline BP
Stiff-Legged DL
Overhead Press
Squats
Chin-ups
Close-grip BP
Seated Calf Raises

Dank voor de tip. Het liefst ga ik ook 3 keer trainen, maar ivm werk (lange dagen) en gezinsleven zit dat er niet altijd helemaal in. Voor blessures pas ik zeker goed op.
3 daagse FB lijkt mij persoonlijk weer wat te veel van het goede, ik heb ook hersteltijd nodig :)

Het voordeel van een FB is net dat je snel herstelt en dat je daarom je spieren meer prikkels kunt geven (2-3 keer per week zware compounds). En altijd tot failure trainen is inderdaad heel belastend voor je zenuwstelsel. Dat is mss de reden dat je 3 keer per week wat te veel vindt omdat je lichaam gewoonweg niet kan herstellen van zoveel tot failure te gaan.

Terug
Naar boven