Fitness Seller

Breaking News Rechtse coalitie onmogelijk

• Topic Starter Topic Starter
Als een keer een coalitiemogelijkheid klapt en er aangestuurd wordt op meer dan 3 partijen is het systeem nog niet verrot. Twee partijensysteem is mogelijk nog verrotter, Nederland is gebouwd op compromissen niet op partijen die het alleen voor het zeggen hebben.

Misschien is een Amerikaans stelsel beter. Een groot links blok, een rechts blok, en dan allebei 1 iemand naar voren schuiven adhv stemmen, en die het tegen elkaar laten opnemen.

Dan wordt het helemaal een spel om de face validity...

Mijn post verwijderen om sporen te wissen van een miniscuul foutje, dat had ik niet achter je gezocht :)

CDA/VVD/PvdA is problematisch omdat Pvda en CDA net elkaar de tent uitgevochten hebben en het CDA nu ook nog eens Verhagen aan het roer heeft. Als je 4 jaar veel van hetzelfde wil zien dan moet je zeker hopen op die coalitie. D66 en GL willen hervormen, VVD wil saneren en PvdA zal wel moeten aansluiten als ze mee willen regeren.

Denk niet dat er een Paars+ kabinet komt, Rutte heeft al aangegeven dat de verschillen erg groot zijn. Als dat wel komen zal dan kunnen we in oktober weer stemmen. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Het CDA wilde dat VVD en PVV eerst zouden onderhandelen, de PVV wilde alleen met drie partijen tegelijk onderhandelen.

Een voorstel om met tweegesprekken - tussen VVD en CDA aan de ene kant en CDA en PVV aan de andere kant - voortgang te krijgen in de kabinetsformatie, stuitte alleen op weerstand bij CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen.

Voor VVD-leider Mark Rutte en PVV-leider Geert Wilders was dat volgens Rosenthal wel een begaanbare weg.
Waarom wilde Verhagen die tweegesprekken eigenlijk niet?

Waarom wilde Verhagen die tweegesprekken eigenlijk niet?

Hij vond het zinloos een gesprek aan te gaan als VVD en PVV geen compromie gesloten zouden hebben over hun grote verschillende standpunten.

Dat moest dus eerst geregeld worden van Verhagen.

Verloren tijd, CDA wou zich na het grote verlies in de oppositie hervatten.
Er is nooit sprake geweest dat het CDA wou regeren na dit rampzalige zetelverlies.

Het CDA is nu lamgeslagen. van 41 naar 21 zetels...........

Ook al was er een rechtse coalitie ontstaan zou het nog link zijn met 76 zetels,
1 PVV'er had daar al roet in het eten kunnen gooien.

Nu ontstaat er waarschijnlijk een paarse coalitie waar de VVD zal moeten luisteren naar de rest, om in het landsbelang maar een coalitie te vormen.

Hij vond het zinloos een gesprek aan te gaan als VVD en PVV geen compromie gesloten zouden hebben over hun grote verschillende standpunten.

Dat moest dus eerst geregeld worden van Verhagen.
Hm klinkt als een excuus om zijn rechtse achterban te kunnen uitleggen waarom het niet lukt met PVV.

Geen paars, geen pvda het liefst haha.

Zoals verwacht wordt de PVV gewoon buitenspel gezet, erg zuur...

VVD zal flink wat water bij de wijn moeten doen willen ze een kabinet vormen. Zo zie je maar dat je helemaal niet zo blij met winst hoeft te zijn.

Hm klinkt als een excuus om zijn rechtse achterban te kunnen uitleggen waarom het niet lukt met PVV.

Welnee, Verhagen beseft dat er maar een goede keuze is voor het CDA op dit moment en dat is de oppositie. Dat hij hier nog geen duidelijkheid overgeeft heeft te maken dat hij niet gezien wil worden als de partij die de PVV buitensluit en niet volledig verantwoordelijk wil worden geacht voor het aansturen op een dan onvermijdelijke Paars kabinet.

Maar Klaaswitz, vind jij een paars+ kabinet dan ook niet een hele domme zet van de VVD? Ik denk dat er dan toch een hoop stemmers weer naar PVV en CDA gaan. Cohen heeft overigens vandaag aangegeven dat hij geen trek heeft in CDA-PVDA-VVD, dus nu neig ik toch weer naar paars+.

Welnee, Verhagen beseft dat er maar een goede keuze is voor het CDA op dit moment en dat is de oppositie. Dat hij hier nog geen duidelijkheid overgeeft heeft te maken dat hij niet gezien wil worden als de partij die de PVV buitensluit en niet volledig verantwoordelijk wil worden geacht voor het aansturen op een dan onvermijdelijke Paars kabinet.
Dat is toch wat ik zeg: bang van rechterzijde binnen CDA (en daarbuiten).

Dat is toch wat ik zeg: bang van rechterzijde binnen CDA (en daarbuiten).

Ik denk vooral van buiten dan, mag toch aannemen dat de meeste cda'ers beseffen dat even hergroeperen in de oppositie gewenst is.

---------- Toegevoegd om 13:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:09 ----------

Maar Klaaswitz, vind jij een paars+ kabinet dan ook niet een hele domme zet van de VVD? Ik denk dat er dan toch een hoop stemmers weer naar PVV en CDA gaan. Cohen heeft overigens vandaag aangegeven dat hij geen trek heeft in CDA-PVDA-VVD, dus nu neig ik toch weer naar paars+.

Dat is de tragiek van onze democratie. Zodra de parlementaire democratie volwassen wordt en heel verstandig een centrum polder beleid volgt zal er altijd ruimte ontstaan op de flanken.

Tenzij sommigen denken dat deelname in dit geval een betere garantie biedt op recuperatie dan oppositie.

Terug
Naar boven