Fitness Seller

Rekken en strekken -> krachtverlies?

DumphuiZ

Ripped Bodybuilder
Waardering
0
Hey,

Ik vroeg me af of je kracht minder snel opbouwt of verliest door te rekken. Rekken in de zin van oprekken. Ik zit op vechtsport, maar vind mezelf niet erg soepel in de benen en heupen, daarom ben ik begonnen met het oprekken van met name de kuitspieren, hamstrings en heupen. Nu las ik dus ergens op internet (FoK! :p ) dat dit mogelijk kracht verlies tot gevolg zou kunnen hebben. Jullie meningen?

zie niet in hoe dat een invloed kan hebben op je spierkracht?

bullshit..

gast bij mij in de gym zat laatst ook te rekken en te strekken om leniger te worden, hij vertelde erbij dat het volume van de spier op die manier niet groter werd (omdat de spier uitgerekt werd, terwijl ie anders door krachttraining korter wordt) maar dat de spier wel sterker werd...

ook bullshit. het duurt alleen langer. Ik al ben super lenig vanaf dat ik klein ben en 20 kilo aan massa er bij gekregen door hard te trainen en te eten en nog let zo lenig. Blijf gewoon rekken en strekken. Je wordt gewoon sterker, zwaarder en dus ook groter.

Stretch jezelf gewoon voor elke krachttraining om blessures te verkomen. Na je krachttraining stretch je ook maar dat voorzichtiger en als cooling down dus.

Stretch jezelf voor je vechttraining, warm je zelf op en rek jezelf op. Rekken is dus om leniger te worden en stretchen moet je zien als wat een kat doet als ie z'n mandje uitkomt.. Na je rekken moet je wel even weer een kleine spierspanning opbouwen. om blessures te voorkomen. Hardlopers doen dat ook. Eerst rekken ze en dan doen ze een paar squats of hak naar de bil gooien om de spier startklaar te maken.

belangrijk = de balans tussen kracht en lenigheid. Teveel lenigheid leidt tot instabiliteit.

Ga niet dag 1 zwaar je benen trainen en dag 2 je spier maximaal rekken op je vechttraining. laat hem eerst herstellen! en ook een gerekte spier heeft herstel nodig! dus ook niet de volgende dag direct weer zware krachttraining.

en heb vooral geduld.... want meerdere funtionaliteiten tegelijk trainen kost meer tijd als alleen 1 van bijde...

meer vragen over vechtsport en krachttraining welkom natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Het enige correcte antwoord in deze thread is die van KaLe.

och dat is bullshit, met rekken worden je spieren juist groter. Naar wat ik eens heb gelezen op de m&f van god weet welke editie zei em dat er rondom je spieren een soort schild is, als je bv je borstspier rekt, rek je ook deze schild rondom ; je borstspieren zijn niet meer "gevangen" in deze schild en ze kunnen sneller groeien. Als je niet rekt, worden je spieren gevangen gehouden in deze schild m.a.w je spieren ontwikkelen zich langzamer door deze zogezegd tralie van vlees... aldus m&f

Laatst bewerkt:
capricik zei:
och dat is bullshit, met rekken worden je spieren juist groter. Naar wat ik eens heb gelezen op de m&f van god weet welke editie zei em dat er rondom je spieren een soort schild is, als je bv je borstspier rekt, rek je ook deze schild rondom ; je borstspieren zijn niet meer "gevangen" in deze schild en ze kunnen sneller groeien. Als je niet rekt, worden je spieren gevangen gehouden in deze schild m.a.w je spieren ontwikkelen zich langzamer door deze zogezegd tralie van vlees... aldus m&f

Schijnt alleen zo te zijn dat je dan meerdere uren moet rekken, klein nadeeltje.

Er bestaat zoiets als 'extreme stretching' met gewichten (zware) die de fascia vergroten, het helemaal juiste weet ik er ook niet van

rekken leidt tot krachtverlies

In een onlangs verschenen wetenschappelijk artikel is door wetenschappers in Zweden onderzocht wat de gevolgen zijn van rekken en strekken. Rekken heeft tot gevolg dat je de spieren leniger maakt. Spieren kunnen in de lengte niet groeien, alleen in de breedte, dus rekken maakt je spieren niet groter of sterker maar bevordert wel de lenigheid in de spieren.

Daarnaast, en dit is voor jouw belangrijk, is gebleken dat rekken krachtverlies tot gevolg heeft wat tot een uur na het rekken gemeten kan worden. In andere woorden, doe een goeie warming-up en dan je activiteit. Na de geleverde inspanning, een wedstrijd of training, een warming-down doen en daarna rekken. Het krachtverlies dat je dan ervaart heeft geen negatieve gevolgen op de inspanning die je moet leveren.

In andere woorden. Warming-up HEEL BELANGRIJK, Warming-down en ACHTERAF rekken ook BELANGRIJK. Als je 100% wil presteren NIET van te voren rekken!

Warming down? Cooling down bedoel je. :D

Er is een duidelijk verband gevonden tussen stretchen vooraf en spierkracht. Deze nam met 20% AF! Ik zou het dus niet doen. (Stond ergens op ergogenics, ik kan het nu niet vinden)

Sowieso is er nooit een verband aangetoond tussen vooraf rekken en blessurepreventie. Opwarmen is daarentegen wel nuttig.

Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat er meer groeihormoon vrijkomt als je eerst reps doet met licht gewicht. Ook is het herstel sneller.

naar mijn weten zorgt rekken voor de training wel voor minder kracht, maar na een paar minuten merk je daar niets meer van als je een goede warming up doet.
maargoed ik rek altijd pas na de training dus merk er nooit wat van:)

Ik rek nooit, tenzij ik kramp krijg.

Terug
Naar boven