Fitness Seller

Rellen/spanningenZuid-Afrika

Heb je als blanke niet de minste kans om vermoord te worden in Zuid Afrika? Het apartheidssysteem was gruwelijk gewelddadig, lijkt wel alsof in bepaalde groepen de zwarten wraak willen nemen en een gebrek aan leiderschap speelt hierbij een rol. Er zijn volgens mij enkele duizenden blanken afgeslacht sinds het einde van de apartheid. Beide kampen vinden dat ze ergens recht op hebben en eisen dit op verschillende manieren op. Clusterfuck.
Woonplaats maakt wel uit: stad vs platteland.

Bepaalde groepen zwarte politici spelen daarop in en hitsen de massa op. Als ze alle blanken wegjagen dan is er al snel te weinig van andermans geld om weg te geven.

Ze zijn daar ook heel druk met het dekoloniseren van het hoger onderwijs.

Mogelijk krijg je het Zimbabwe-effect.

Woonplaats maakt wel uit: stad vs platteland.

Bepaalde groepen zwarte politici spelen daarop in en hitsen de massa op. Als ze alle blanken wegjagen dan is er al snel te weinig van andermans geld om weg te geven.

Ze zijn daar ook heel druk met het dekoloniseren van het hoger onderwijs.

Mogelijk krijg je het Zimbabwe-effect.
Ja dat ophitsen klopt, met name door de blf partij. Velen worden wreed mishandeld tot aan de dood toe. Met hooivorken, boormachines, messen, schroevendraaiers en noem maar op.

Maar er worden in Zuid Afrika over de hele linie vrij veel moorden gepleegd. Ik dacht niet dat blanke boeren daar bovenuit staken. Goochelen met cijfers en spreken van een genocide op de blanke boer lijkt, ik ben er niet bij, lijkt ook ophitserij.

Het apartheidssysteem was gruwelijk gewelddadig, lijkt wel alsof in bepaalde groepen de zwarten wraak willen nemen en een gebrek aan leiderschap speelt hierbij een rol. Er zijn volgens mij enkele duizenden blanken afgeslacht sinds het einde van de apartheid.
Ik zou hem gesmeerd hebben na de val van Apartheid. Dit soort taferelen waren te verwachten.

Ik zou hem gesmeerd hebben na de val van Apartheid. Dit soort taferelen waren te verwachten.
In zekere zin had je dat kunnen verwachten na 350 jaar kolonialisme, apartheid en ongelijkheid dat middels wetten vastgelegd werd. Draai het eens om. "Wij" worden al pisnijdig als mensen zwarte piet willen afschaffen waardoor groeperingen slaags raken. Dit gaat niet ovet excuus zoeken of goedpraten maar dat is misschien hoe het in praktijk kan werken tussen groepen mensen als er geen leiding is, verkeerde leiding, gebrek aan perspectief en noem het lijstje aan omstandigheden maar op.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk ging het volgens mij best goed met die waarheid- en verzoeningscommissies.

Sinds Mandela is overleden lijkt dat helemaal vergeten en is het een en al ressentiment en daar kom je niet samen verder mee.

Meer in algemene zin heeft Nussbaum daar wel interessante dingen over gezegd, oa in een Buitenhof aflevering.

Zijn de statistieken mbt geweld extremer geworden na Mandela?
Goede vraag, geen idee. Als de statistieken hetzelfde zijn of minder, maar het wordt steeds meer gericht op bepaalde groepen, dan weet ik niet of dat geen achteruitgang is.

Het zingen van "Kill the Boer" gebeurde volgens mij niet toen Mandela nog leefde. Nelson begon ook als lid van een terroristische organisatie, maar goed, als ISIS-lidmaatschap al een jeugdzonde is....

Het zingen van "Kill the Boer" gebeurde volgens mij niet toen Mandela nog leefde.
Ik vrees van wel, lieverd.

On a Saturday morning in winter 2002, scores of luxury sedans descended onto what was then known as the University of the North in Mankweng, outside Polokwane. In the cars were struggle veterans, government ministers and many of the icons of the ANC – amongst them former president Nelson Mandela, president Thabo Mbeki, deputy president Jacob Zuma, and “mother of the nation” Winnie Madikizela-Mandela. Formal proceedings had begun at 7am at the nearby home of the deceased, and emotions had been building for hours. When Limpopo premier Ngoako Ramatlhodi announced that the coffin of Peter Mokaba had arrived in the university’s stadium, the crowd spontaneously erupted into a chant of “Kill the boer, kill the farmer”.

Goede vraag, geen idee. Als de statistieken hetzelfde zijn of minder, maar het wordt steeds meer gericht op bepaalde groepen, dan weet ik niet of dat geen achteruitgang is.

Het zingen van "Kill the Boer" gebeurde volgens mij niet toen Mandela nog leefde. Nelson begon ook als lid van een terroristische organisatie, maar goed, als ISIS-lidmaatschap al een jeugdzonde is....
Jawel heeft een langere geschiedenis. Kill the Boer mag overigens niet meer worden gezongen (al 10jr niet meer volgens de rechter), volgens mij is het nu "kiss" the boer geworden. Wat natuurlijk erg daarop lijkt en iedereen met een beetje besef snapt de kwinkslag.

Ik vrees van wel, lieverd.

On a Saturday morning in winter 2002, scores of luxury sedans descended onto what was then known as the University of the North in Mankweng, outside Polokwane. In the cars were struggle veterans, government ministers and many of the icons of the ANC – amongst them former president Nelson Mandela, president Thabo Mbeki, deputy president Jacob Zuma, and “mother of the nation” Winnie Madikizela-Mandela. Formal proceedings had begun at 7am at the nearby home of the deceased, and emotions had been building for hours. When Limpopo premier Ngoako Ramatlhodi announced that the coffin of Peter Mokaba had arrived in the university’s stadium, the crowd spontaneously erupted into a chant of “Kill the boer, kill the farmer”.

Ik weet dat het een oud stijdlied is.

Wat ik bedoelde dat politici dat lied, volgens mij, niet in het openbaar zongen na de omwenteling.

Als dat anders is dan word ik graag gecorrigeerd.

Bart Gewald dacht van niet. Moet maar eens googlen op die naam. Heb me daar niet meer zo in verdiept. Het is super schrijnend wat er met blanke boeren aan de hand is. Dreigen met land onteigenen, pure armoede dat daar ook mee gepaard gaat en alle wreedheden die frequent gebeuren, eigenlijk aanslagen of terrorisme. Maar om proberen te begrijpen waar dat vandaan komt en het in perspectief plaatsen van de geweldsexplosie die vrij normaal is in Zuid Afrika kom je ook andere statistieken tegen. Het is in allerlei opzichten een prachtig land én tegelijk een om moedeloos van te worden. Veel blanke boeren (ongeveer de helft) zijn al weg middels emigratie.

• Topic Starter Topic Starter
Mandela was een zwarte terrorist. Net als zijn vrouw, google maar 'necklacing'. Gelukkig is hij dood.

E6SbBsPWEAElbY7.jpeg

Reservisten opgeroepen.
E6ShcsuWUAIc45O.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het een oud stijdlied is.

Wat ik bedoelde dat politici dat lied, volgens mij, niet in het openbaar zongen na de omwenteling.

Als dat anders is dan word ik graag gecorrigeerd.
Jawel maar ze pasten de tekst aan zoals kiss de boer ipv kill the boer en nog wat andere aanpassingen.

*edit*nvm @Peter R. Was me voor

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven